• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Åretrunt däck

Lösning
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är valet och kvalet om Sommar däck (t.ex Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16C 121R). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade CP dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
Kolla på Continental Vancontact Camper, det är märkt alptopp/snöflinga och CP
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Alla vinterdäck som inte har dubb får du köra med året runt!? Men vad är ett året runt däck? Somliga kallar ett dubbfritt vinterdäck för året runt men dom är ju olämpliga att köra på sommaren med! Sen finns ju dom continentala vinterdäcken där ibland namnet Four Season finns med, dom är bäst på blöta vägar runt noll grader, några är bättre på sommaren men några bra vinterdäck har det aldrig varit. Så vad ni än kallar däcken så det som gäller är sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern allt annat är en kompromiss som var och en får ta eget ansvar för!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Svårt att hitta bra åretrunt däck i Sverige,köp Europeiska odubbade vinterdäck som fungerar bra både på sommaren och vinter ,har kört på såna i 13år ,självklart med byte men jag kör inte på vinter i Sverige.Men svenska så kallade friktionsdäck skall du inte köra på sommaren ..alldeles för mjuka för det,och visst kan du köra i Tyskland på dom under alla årstider ..funkar perfekt
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt (friktionsdäck), men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren.
Hur det är I Tyskland vet jag inte säkert men jag gissar att det är ok att köra på kontinentala vinterdäck där, ibland kallade åretruntdäck
 
Senast ändrad:

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren
Netop dette er grunden til michelin agilis crossclimate blev lavet, særdeles god om sommeren også :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren.
Hur det är I Tyskland vet jag inte säkert men jag gissar att det är ok att köra på kontinentala vinterdäck där, ibland kallade åretruntdäck
Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.
Kan du ange referens till ditt sista påstående,angående förbud för dessa däck.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.
Kan du ange referens till ditt sista påstående,angående förbud för dessa däck.
Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.
Siffror mellan 40 och 67 % anges i olika tester.
Här är en motion om detta som visar att diskussioner finns:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.
 
Lösning

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.
Tänk att det skulle behövas 12 inlägg för att TS skulle få svar på sin fråga.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.
Siffror mellan 40 och 67 % anges i olika tester.
Här är en motion om detta som visar att diskussioner finns:
Jag håller helt med dig,dessa däck kör man inte med i svensk vinter,men dom är lagliga.
För dom som kör söderut på vintern är det däremot ett bra alternativ.
Från en motion till ett förbud är det väldigt långt.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har nu haft tillfälle att använda mina Continental Vanco four seasons på vinterväg och det känns bra, men det är en tung bil så kanske sommardäck hade fungerat lika bra. vet ej. Sakta i kurvor, inga hårda inbromsningar för då välter allt på hyllorna och kaffet skvimpar ur min kopp utan lock.
Har gått 5500 mil nu och är 5 mm kvar så det är sista milen som vinterdäck, gränsen är ju 5 mm på tunga fordon. De får gå som sommardäck några tusen mil till sedan byter jag till samma typ.
Finns säkert bättre däck om man skall mäta bromssträckor och maxhastighet i en kurva, men med min gubbkörning så duger mina däck.

Ser att tråden spårat ur lite, svaret är att du får använda året runt däck i Tyskland
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Svaret på frågan finns redan i inlägg 3 men det blir alltid diskussioner om kontinentala vinterdäck som ofta har det missvisande namnet ”året runt”. Det är den tredje gruppen av vinterdäck som ständigt förbättras, dom däcken var inte godkända i Sverige men i och med den nya EU märkningen så blev dom lagliga i Sverige! Det ställer ju då högre krav på föraren att veta vilken typ av däck man kör på. Dom passar utmärkt för många tex. Spanienresenärer på vintern eller om man bor i södra Sverige och kan stanna hemma dom gånger när vintern slår till. MB:s rekommmendation vad man ska ha för typ av däck är klockren ”vid +5° byt sommardäcken till four seasons däck men vid riktigt vinterväglag krävs riktiga vinterdäck”!
Så den tredje gruppen av däck har kommit för att stanna och utvecklas mera, lagligt åker man men tro inte att dom klarar av alla väglag!
 
Toppen