• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt boende

L

linde

Guest
Vi vill sälja huset för att bo året runt i HB. Finns det några som har bott en längre tid i HB, vi vill bo billigt ( fricampa ). Kanske ta något ströjobb. Är det risk att man ångrar att man sålt (slängt) allt? Vi har just köpt en concorde -98 alkovbil på 4,6 ton, borde räcka för 2 pers?:rolleyes:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Året runt boende

Vad gör ni när barnbarnen och vänner vill komma på besök om det är många. Bara en tanke. Läste sista Husvagn o Husbil där paret i Ulricehamn som bodde i en husvagn och sålt allt önskade sig ett mindre hus just nu och det framgick inte helt klart varför så hör med dom det kan ha att göra med svårt att samsas på liten yta vid besök. Bara en tanke resandefolket tycker ju om att vara mobil men vi har ju inte det i våra gener, inte många av oss och helst inte på vintern. Tro inte att jag är ironisk bara realistisk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Året runt boende

Hej, det finns flera medlemmar som har husbilen som enda bostad året runt. Vänta ett tag så kommer det nog inlägg från dem. Då kan du nog också få svar på en del praktiska frågor, som bl.a. att inte ha en fast adress som svenska myndigheter har lite svårt att begripa.

M.v.h. JANKRO
 
M

mikkis

Guest
Sv: Året runt boende

Hej

Vi sålde allt ch flyttade u i vår husbil april 2010. vi gjorde i ordning en tomt med avlopp,vatten och el då vi står uppställda "hemma". vi har tillgång till tvättmaskiner och dusch förutom i husbilen. Vårat val och krav då vi skulle bo i husbilen året runt är det bäst vi ha gjort!

Nu denna vinter 2010/2011 tillbringar vi i Marocko/Spanien i 6 månader. vår och sommar samt höst ( 6 månader ) kommer vi att vara i sverige.
Syftet med att bo i husbilen för våran del är att vi ska kunna vara utomlands på vinterhalvåret.

Vi ångra oss inte med vårt val att bo i husbilen, fast vi ha både barn och barnbarn.

Mikkis
 
Senast redigerad av en moderator:

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Året runt boende

Hej, vi bor i och för sig på en camping men sälj och gå vidare! Vi bodde ett år i husvagn innan vi köpte våran husbuss och vi har inte ångrat oss en sekund. Vi finns i Västerås och ni är varmt välkomna att komma hit på ett besök för ytterligar info om ni har lust att höra mer. Karin och Erik Mikkelsen 073 961 53 37 Hör av er!!
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Året runt boende

Hej på er

Här kommer lite från mig, har sålt allt,hus,bil, båt, mm under våren -10,det känndes, men inga vinster utan insatser, och nu bor jag bara i husbilen, med basstion i Ulricehanm halva året, just nu Spanien till april. Barn och barnbarn får sin dos när jag kommer hem, där dom får sköta om morfar/farfar från Spanien. Om detta består med att bo permanent i husbilen får tiden utvisa, men just nu Ok.

"tama fåglar sitter och funderar, vilda fåglar flyger"

...................//lowelowe :msn_hot:
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Året runt boende

Vi har oxå tänkt göra detta.
Vi säljer huset nu i vår o magasinerar möbler.
Barnen har ju hus där vi kan stå när vi besöker dom.
Sen kan man ju hyra en lägenhet i tex Spanien under en vecka eller 2 om de vill hälsa på. Sen får väl tiden utvisa om man gör rätt .Man vet ju inte förrän man provat.
Lägenhet o hus finns ju alltid att köpa om man skulle ångra sig
Mvh Gun&Ronny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Året runt boende

Vi vill sälja huset för att bo året runt i HB. Finns det några som har bott en längre tid i HB, vi vill bo billigt ( fricampa ). Kanske ta något ströjobb. Är det risk att man ångrar att man sålt (slängt) allt? Vi har just köpt en concorde -98 alkovbil på 4,6 ton, borde räcka för 2 pers?:rolleyes:
Hej!
Vi träffade ett par från Holland i Italien 2009 som gjort just på det viset och vi har hållit kontakt sedan dess.
De åker runt i Europa och bara undantagsvis hem till Eefde där de kom från.
I sommar skall de till Nordkap och även hälsa på oss.
Har ni någon/några speciella frågor så kan jag mejla och fråga om de har svar.
//Conny
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Året runt boende

Vi flyttade ut för snart 4 år sedan (till sommaren). Magasinerade förts men konstaterade snart att det var en onödig kostnad att ha möblerna kvar på lager för att eventuellt användas om 10 eller 15 år. Så allt var avyttrat efter ca 1 år - så nu är allt med i husbilen. Eftersom vi fortfarande arbetar har vi en fast tomt på Ängby camping där vi befinner oss under arbetsveckorna - övrig tid reser vi runt i Europa. Se vår blogg som vi precis har startat. Ni som är intresserade av hur det är att leva permanent i husbil, får gärna höra av er direkt till oss.

Se också Vi sålde allt och flyttade in i husbilen!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Året runt boende

Hej!
Att bo året runt i husbil är närmast en fråga om storleken på husbilen, vi har en Burstner Ixeo 664 och bor för tillfället i den sedan 1/9-10 och kommer att lämna detta "permanenta boende" den 1/4-11 för flytt till ny lägenhet.
Jag skulle inte kunna tänka mej att bo så mycket längre i denna lilla yta här i Sverige p.g.a vårt väder o.s.v men hade vi varit ner till varmare trakter där man kan sitta ute stora delar av dagen så hade det varit helt ok.
Kontentan som jag ser det.....har ni planer på att flytta ut permanent i husbil så tänk på att ju större husbil ju lättare är det!

Mvh
Pilot
 
L

linde

Guest
Sv: Året runt boende

Tack för alla svar. Barnen är spridda över Sverige så där ser vi en fördel med HB, vi har boendet med när vi hälsar på. Vi planerar boskiftet under 2012 så vi har tid att fundera var vi ska skriva oss. Vi har en valp som måste vacc. kontakta mäklare, sälja mcn o möbler mm. Västerås är ju inte så långt bort så vi kanske gör ett besök!:mcride:

En burfågel som vill bli flyttfågel
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Året runt boende

Hej, sitter och kollar eran blogg, jättetrevligt. Nu har jag en liten fråga, vart har ni hittat stället där ni kan fylla gas?
hälsningar
Karin och Erik Mikkelsen
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Året runt boende

Hejsan
Bara att göra slag i saken, vi har bott i husbilen sedan midsommar 2009 och trivs alldeles utmärkt.
Du kan ju få lite tipps i min berättelse.
Eller ring mig om du vill.
MVH KEJO20
 
Toppen