• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åhus ställplats

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Var i Åhus i går och hörde att det är på gång nya husbilsplatser i Åhus. Ringde kommunen och de hanterar en bygglovsansökan.
Nu håller jag tummarna.
Lennart
Det behövs verkligen! Vi var i Åhus i helgen och försökte hitta någonstans att stå på kvällen, vi känner inte till Åhus så det var inte lätt. Precis som förra gången blev det en mycket trevlig övernattning i Tosteberga istället. :)
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Dom fem platserna på Gamla Skeppsbron är alltid öppna.
Tack, jag har parkerat på denna plats innan och gillar läget vid lekplats, kanal och glasskiosker. Körde inte dit då jag var osäker på om man får övernatta där. Får man övernatta på dessa 5 platser? Jag kommer inte ihåg skyltningen. Finns det någon annanstans i Åhus centralt där man kan övernatta på 24h parkering eller liknande? Ibland är det trevligt med lite city-puls.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Var i Åhus för drygt en vecka sedan. Det finns några husbilsplatser på Gamla Skeppsbron men de är tidsbegränsade till max 4 timmar ("Åhus hamn" i platslistan). Dessutom finns det ganska gott om vanliga P-platser (inte utpekade husbilsplatser) där man kan stå 24 timmar . Problemet är att de platserna är ganska trånga och det är svårt att få plats med annat än en plåtis.

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack, jag har parkerat på denna plats innan och gillar läget vid lekplats, kanal och glasskiosker. Körde inte dit då jag var osäker på om man får övernatta där. Får man övernatta på dessa 5 platser? Jag kommer inte ihåg skyltningen. Finns det någon annanstans i Åhus centralt där man kan övernatta på 24h parkering eller liknande? Ibland är det trevligt med lite city-puls.
Jädrans bra fråga. Vi har bott där och när jag laddade upp platsen här på klubben så ser du hur det var skyltat då. Men när jag nu tittar på google map street view från oktober 2020 så är skyltningen annorlunda. Nu finns där en skylt om 4 tim.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Jädrans bra fråga. Vi har bott där och när jag laddade upp platsen här på klubben så ser du hur det var skyltat då. Men när jag nu tittar på google map street view från oktober 2020 så är skyltningen annorlunda. Nu finns där en skylt om 4 tim.
Tack för svar! Tycker det framgår bra av bilder och husbilsplatser att det är 4 timmar. :)
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Tack, jag har parkerat på denna plats innan och gillar läget vid lekplats, kanal och glasskiosker. Körde inte dit då jag var osäker på om man får övernatta där. Får man övernatta på dessa 5 platser? Jag kommer inte ihåg skyltningen. Finns det någon annanstans i Åhus centralt där man kan övernatta på 24h parkering eller liknande? Ibland är det trevligt med lite city-puls.
Vid östra delen av den centrala idrottsplatsen, m e m gamla folkparken, i Åhus finns en allmän p-plats, 24 Tim, där det går bra att parkera o övernatta. På sommarhalvåret brukar det finnas flera husbilar på platsen. Ca 400-500 m till centrum o hamnen. Kostnadsfri. Allmän toalett finns i anslutning till platsen. Lugnt o bra.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vid östra delen av den centrala idrottsplatsen, m e m gamla folkparken, i Åhus finns en allmän p-plats, 24 Tim, där det går bra att parkera o övernatta. På sommarhalvåret brukar det finnas flera husbilar på platsen. Ca 400-500 m till centrum o hamnen. Kostnadsfri. Allmän toalett finns i anslutning till platsen. Lugnt o bra.
Denna plats finns på HBK:s karta
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack för svar! Tycker det framgår bra av bilder och husbilsplatser att det är 4 timmar. :)
Nja, när jag tittade i ställplatslistan idag så tittade jag bara på huvudbilden. Och den känner jag igen för den har jag tagit, den var rätt då men fel nu. Ser nu att där är tre prickar och bild två är tydlig på hur det är nu men det är inte min bild, utan någon hygglig medlem som uppdaterat. Då har vi två bilder som blir motsägelsefulla, men såg också att texten är ändrad för första meningen har inte jag skrivet. Så det är väl trots allt så tydligt det kan bli. Tredje bilden har jag tagit och är utställningen vid en av deras tappningslinjer.
Sedan kan man ju fundera på vad anledningen är till att kommunen ändrar sig. Bevisligen var det mening att kunna stanna för natten när man byggde platsen för om man betalade till hamnen så fick man tillgång till WiFi och deras servicehus. Just här i denna hörna har det varit fram och tillbaka under många år. För längesedan stod man på parkering tvärs över gatan men den blev också omskyltat.
 
Toppen