• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Är det från EGR-kylaren det droppar glykol?

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har upptäckt att det droppar lite ljusröd/rosa vätska under bilen, vänster fram.
Jag misstänker att det kommer från EGR-kylaren, men är inte säker, det är svårt att se.
Är det någon här på forumet som har råkat ut för det eller känner till problemet?

Bilen är en 2011 Fiat Ducato MultiJet 2,3 130
På bifogad bild har jag ringat in platsen som är lite fuktig.
.85A1FA7A-2837-4DFD-A80F-578EDC3F9A6D.jpeg
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har pratat med verkstaden som säger att EGR-kylaren sitter längre bak, så det KAN vara den vanliga kylaren som läcker.
Bilen är aldrig körd på vintern, så den är inte saltangripen, men möjligen kan vara stenskott, vi får se.
Det tråkigaste är att jag upptäckte det på semesterns första dag :(
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag har bytt en egr kylare men då läcker det mitt under motorn, är det i framkant på motorrummet är det säkert kylare/slang/klammer som läcker. Har fn 5 ducato som rullar som färdtjänstfordon. Ja + husbilen såklart :spinny:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Jag har bytt en egr kylare men då läcker det mitt under motorn, är det i framkant på motorrummet är det säkert kylare/slang/klammer som läcker. Har fn 5 ducato som rullar som färdtjänstfordon. Ja + husbilen såklart :spinny:
Ja, det är i framkant, men underkanten på kylaren är torr, det är nån grej några cm bakom och lite högre upp som är fuktig.
Har fått tid på verkstad nästa tisdag, får hoppas att det är nåt enkelt så vi slipper vänta på delar.

Tack i alla fall för *lite* lugnande svar. :)
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Har upptäckt att det droppar lite ljusröd/rosa vätska under bilen, vänster fram.
Jag misstänker att det kommer från EGR-kylaren, men är inte säker, det är svårt att se.
Är det någon här på forumet som har råkat ut för det eller känner till problemet?

Bilen är en 2011 Fiat Ducato MultiJet 2,3 130
På bifogad bild har jag ringat in platsen som är lite fuktig.
.Visa bilaga 194700
Hej.
Vad sade verkstaden? Har liknande läckage på min bil och blev nyfiken på vad det var...

/Urban.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Hej.
Vad sade verkstaden? Har liknande läckage på min bil och blev nyfiken på vad det var...

/Urban.
Det var i en pressad skarv mellan aluminium och plast som det läckte, om jag fattade verkstaden rätt.
Låter som en dålig konstruktion. Det borde inte kunna hända efter 4000 mil, endast sommarkörd och aldrig på grusvägar och liknande. Tydligen inte helt ovanligt fel.
Fick bli en ny kylare, en ”pirat” fast från en känd kylartillverkare från Danmark då leveranstiden på Fiat original var några veckor...
Med arbete gick det på knappt 7000kr.
 
Toppen