• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en kylfråga

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Jag har sökt bland kylskåpsrelaterade frågor men inte hittat svar.
Jag har ett Dometic AES, större variant med separat frys ovanpå som inte blir riktigt kallt i kylen.... eller så här:
Hade el inkopplad ett par timmar innan vi skulle ut en sväng förra helgen och då verkade temperatur i både kyl och frys vara helt ok men när vi sen är ute med bilen och vi körde den på gas blev det varmare i kylen.
I lördags testade jag att dra igång skåpet med gas vid 9 snåret på förmiddagen. Mätte sedan temperaturen med IR termometer eller vad det heter vid 16 samma eftermiddag och hade då ca 11,5 minus i frysen och 12 plusgrader i kylen. Det verkar alltså som att den kyler på 230 men inte på gas. Har inte haft möjlighet att koppla på el ännu för att testa igen.
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Och för att förtydliga, vad är det som kan vara fel när frys men inte kyl blir kall gasoldrift? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du skriver inte vad du gjort för åtgärder annat än växlat drivkälla,
har du verkligen testat alla tips i våra kylskåpstrådar, isåfall har du jobbat på bra.
Jag menar att lösningen finns i våra gigantiska kylskåpstrådar även för din kyl.

Tänk på att din kyl kan behöva 24h på sig för att nå rätt temperatur.
Tänk på att ventilationen måste fungera bakom kylen.
Tänk på att kylskåpet inte får luta.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du mätt temperaturen vid båda tillfällena.
IR termometer mäter bara ytor.
Då kan det bli missvisande mätvärde.
Testa med en vanlig termometer istället.

Kylskåpet bör inte vara tomt när man mäter.
Annars kan temperaturen pendla en hel del när du mäter.

Det står hur mycket som helst i forum som PeterK skrev.
Allt från brännaren till att sota skorstenen och mycket mer.

Åke
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Du skriver inte vad du gjort för åtgärder annat än växlat drivkälla,
har du verkligen testat alla tips i våra kylskåpstrådar, isåfall har du jobbat på bra.
Jag menar att lösningen finns i våra gigantiska kylskåpstrådar även för din kyl.

Tänk på att din kyl kan behöva 24h på sig för att nå rätt temperatur.
Tänk på att ventilationen måste fungera bakom kylen.
Tänk på att kylskåpet inte får luta.
Jag har inte testat allt som finns i alla trådar, men jag har inte specifikt hittat trådar med felet att frysen fungerar perfekt medans kylen inte kommer i rätt temperatur.
Jag har blåst rent runt brännaren och ser att det finns bra låga och frysen fungerar som sagt. Om det skulle vara den högst moderata lutningen på bilen borde väl inte frysen komma ner ordentligt heller eller fungerar kyl och frys olika?
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Har du mätt temperaturen vid båda tillfällena.
IR termometer mäter bara ytor.
Då kan det bli missvisande mätvärde.
Testa med en vanlig termometer istället.

Kylskåpet bör inte vara tomt när man mäter.
Annars kan temperaturen pendla en hel del när du mäter.

Det står hur mycket som helst i forum som PeterK skrev.
Allt från brännaren till att sota skorstenen och mycket mer.

Åke
Inte mätt vid båda tillfällen. Har tyvärr dålig tillgång till "landström" på hemmaplan så lite svårt med testkörning på 230. Ska införskaffa en termometer och testa vidare.
Har blåst rent runt brännaren och ser en fin låga, och frysen funkar finfint vid gasdrift.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej känns det som ett problem som rättar till sig över tid, frysen kommer alltid ner i temp. först, även för mej.

Inför en tänkt tur med husbilen, så startar jag min kyl/frys på 230V 2dygn innan avfärd, ställer termostaten på max. (där den för övrigt alltid står)

Även jag har haft problem med kylen.
I somras vaknade vi en morgon med höga temperaturer i både kyl/frys, kör på gasol. då slog jag tillfälligt över till 230V, och temp. började sjunka,
sen demonterade jag hela brännaren i alla sina beståndsdelar, även den lilla brickan som sitter mellan brännarhuset och röranslutningen, felsökte/rengjorde, fann inget fel, provkörde brännaren utanför, och den såg bra ut. Monterade tillbaka alltihop.
Sedan dess har kylen/frysen gått som en dröm hela sommaren har termostaten på max. kör bara på gasol, får -25 i frysen och +3 till +5 i kylen,
jag vet fortfarande inte vad som gjorde att den går så bra nu.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har inte testat allt som finns i alla trådar, men jag har inte specifikt hittat trådar med felet att frysen fungerar perfekt medans kylen inte kommer i rätt temperatur.
Jag har blåst rent runt brännaren och ser att det finns bra låga och frysen fungerar som sagt. Om det skulle vara den högst moderata lutningen på bilen borde väl inte frysen komma ner ordentligt heller eller fungerar kyl och frys olika?

Hej Du skriver att frysen kommit ner till - 11,5 grader. Det är inte heller särskilt kallt. Jag tror att kylen/frysen behöver lite längre tid på sig. I vårt fall brukar vi starta kyl/frys c:a 10-12 tim innan avfärd (gasol) Då brukar det vara lagom temp.
Det känns som att både din kyl och frys ska ned ytterligare 4 grader för att man ska vara nöjd. Om det är ett AES skåp kan det ju vara så att att 12V läget aktiverades under förflyttning. Kanske D+ inte fungerar i så fall, och skåpet var utan kylning under tiden ni körde...

Jag har blåst rent runt brännaren och ser att det finns bra låga och frysen fungerar som sagt. Om det skulle vara den högst moderata lutningen på bilen borde väl inte frysen komma ner ordentligt heller eller fungerar kyl och frys olika?

Detta indikerar som svar på din fråga, att kylen och frysen inte fungerar olika :)

//Jocke
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag hade problem med kylen/frysen (innan jag tröttnade på skiten och satte in ett kompressorskåp) så blev frysen väldigt kall men inte kylen.
Det berodde på (kylrören går först till frysen och sedan till kylen) att värmeöverföringspastan mellan kylröret och flänspaketet hade torkat och lossnat.
Jag plockade bort allt gammalt och tryckte i nytt då funkade det.
Sedan läste jag (för ovanlighets skull) bruksanvisningen. Där stod att läsa att skåpet kan behöva vara på 24h innan man når rätt temperatur.
Kompressorskåpet blir kallt på 20min....
 
Toppen