• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

F

F.d. 50609

Guest
Nu hinner jag inte riktigt gå igenom alla trådar om easygo+ /gobox
helt plötsligt så står här en 5300kg bil och inte min gamla 3500kg... vi åker mot Kroatien på Måndag (22aug) , trevligt att byta bil men jag har bara scrollat förbi allt om dessa Gobox/Easygo+ tidigare.

Hinner man få hem en Easygo på den här korta tiden? jag ansökte om en box och fick till svar...

- Læser og underskriver ”Tillægsaftale vedrørende EASYGO+ PRIVAT”
- Udfylder alle felter i Bilag 1
- Indsende kopi af køretøjets registreringsattest
- Indsende kopi af dokumentation for køretøjet, hvor miljøklasse fremgår (hvis der ikke fremgår
af registreringsattesten)
- Hvis du betaler med benzinkort – udfyld evt. medsendte formular

Men jag har ju inte ens hunnit få registreringsbeviset ännu...
Ja den är EURO4 det framgår tydligt av utdraget från transportstyrelsen, det har jag skickat in men accepterar dom det?

Planen är från början att undvika motorvägar men det är lätt att hamna på dessa ändå, och Österrikes poliser har knappast förståelse för ett sånt misstag.
Förslag på bra väg som inte tar allt för lång tid, delmål Rijeka, därifrån smyger vi kustvägen mot Zadar & Split.

Denna ”Tillægsaftale vedrørende EASYGO+ PRIVAT” skulle finnas bifogad i mailet men det fanns inget, någon som har en länk eller kopia?

Inte för att jag saknar min 3,½ tonnare men det var enklare då...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Ang. "Tillægsaftale vedrørende EASYGO+ PRIVAT" så var det med i samma PDF fil som Bilaga 1 (Jag fick mitt avtal på svenska)

Filer som jag fick med i mailet
image.jpeg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Tack!
Dom har inte bifogat något ... men då får jag be dom att skicka om det i morgon.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Tyvärr, fick ett så bra pris på Stena-line Gbg-Kiel att jag inte kunde motstå frestelsen, 8,7 meter 2 pers med hytt för 1900kr, jag har 1½ mil till båten och vaknar utvilad i Tyskland.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Hej

Vi bytte också bil strax innan vår Kroatienresa tidigare i sommras. Jag beställde en EasyGo tre veckor innan, den hann inte komma. För mig tog det fem veckor innan den kom (låg och väntade på oss när vi kom hem).
Därför fick det bli en GoBox istället men nu har vi EasyGo till nästa år.

Jag tycker beställ en och se om den kommer annars kör du med GoBox.

//Mattias
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Beställde direkt när jag fått nyklarna i handen, igår kom mailet med "komplettera"..
Hittade efter en del sökande den här avtals-pdfén och skrev ut, i och skickade tillbaka, skickade registerutdrag från transportstyrelsen som bekräftar miljöklass och antal axlar, men har inte hört något sen, försökte ringa dom idag utan att komma fram... blir nog GoBox .

Hur ser det ut med GoBox? det är någon pant på dosan, får man tillbaka den ? något mer än Registreringsbeviset som behövs för att få den?
hur mycket kostade er resa ToR, kan man sätta in valfritt belopp på den?

om jag får sätta in 5000kr och får tillbaka allt som inte förbrukats vid återresan så är det ju inga problem, jag får ju ligga ute med pengarna men vet ju säkert att jag inte får böter (iaf för den saken)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Efter uttag av Box innan gränsen ska man hämta en blankett på Asfinag hemsida som ska fyllas i och skickas till Asfinag inom två veckor. Fax eller e post.

Man ska även bifoga kopia på Coc dokument+ reg bevis.
Missar man detta och blir stoppad är böterna 240€, sura pengar.( vet av egen erfarenhet)

Dom är väldigt effektiva med kontroller , foto bl a.

Lycka till

Hejs
Claes 105

PS det finns bra vägalternativ som inte kräver Go Box.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

CoC har jag inte sett bland alla mina papper men på regbeviset framgår tydligt att den är EURO4, räcker inte det?

Någon som kan dela med sig en bra idiotsäker vägbeskrivning utan GoBox? Vi flyter i land i Tyskland via Kiel denna gång och siktar mot Rijeka, därifrån tar vi kustvägen (8) vidare nedåt. ska vara borta 4 veckor så någon timme hit eller dit spelar ingen roll men målet är Kroatien och inte Österrike.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Regbevis med Euro4 räcker. Ska ni inte snurra runt i Österrike räcker 1500 kr lätt för tur o retur resan, men glöm som sagt var inte att skicka in kopia på regbevis efteråt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

CoC har jag inte sett bland alla mina papper men på regbeviset framgår tydligt att den är EURO4, räcker inte det?

Någon som kan dela med sig en bra idiotsäker vägbeskrivning utan GoBox? Vi flyter i land i Tyskland via Kiel denna gång och siktar mot Rijeka, därifrån tar vi kustvägen (8) vidare nedåt. ska vara borta 4 veckor så någon timme hit eller dit spelar ingen roll men målet är Kroatien och inte Österrike.

Vi körde förra året Kufstein - Innsbruck - Brenner t o r. På hemvägen fuskade vi och körde motorväg en kortare sträcka. Men inga svårigheter nämnda väg, se upp bara så du inte hamnar fel i någon rondell så du av misstag kommer upp på motorvägen.
Finns fler bra vägar utan större pass, har ingen karta tillhands för tillfället men vi har kört via Landeck samt via Kitzbühel - Lienz - Oberdrauburg - Tolmezzo - Udine, den senare via Plöckenpass alldeles efter Oberdrauburg, men inga problem för oss, 4,5 t, 7,5 m.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Utan Go-box!
Ni kan åka hela vägen genom Österrike parallelt med motorvägen från tyska gränsen till Slovenien om ni vill. Kostar bara soppapengar, fin resa.
:yes:
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Helt rätt, man kan med fördel stänga av alternativet motorvägar samt betalvägar på GPS:n och köra efter de vägval som görs. Vi gjorde så förra sommaren och fick se så mycket fantastiska vyer och små trevliga samhällen som vi annars hade missat. Den största fördelen var att man fastnade aldrig i vägarbeten eller olyckor på motorvägarna, vilka kan skapa timmes långa köer.
Skall tillägga att även vi köpte Go-box men kom snart underfund med att inte utnyttja det.
Lycka till på Er resa och jag hoppas ni får det jätteskönt.
Gabbe//
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Vi har ju tidigare åkt med en liten 5,99m lång/ 2,15m bred /3,5t och då har vi aldrig tvekat att köra småvägar, vissa i klass med cykelvägar. ...
Vi hade ju en enkel genial plan .... tajmad och klar in i minsta detalj som "sickan" (jönssonligan ) skulle ha sagt...

Sen råkade jag byta bil .... det var då sket det sig.

Vi får lösa ut en Gobox ifall vi oavsiktligt råkar komma ut på betalväg och så siktar vi på att köra gratisväg. ...
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Ännu en Easygo+ tråd, men jag har inte tid...

Hur i all sin dar bar Du dig åt att få ett så bra pris ? Vi åker 24/25/-8 till Kroatien skulle vara intressant att få en jämförande prisbild då vi hade tänkt oss T-borg - Sassnitz
Med soliga hälsningar
Hasse & Ingegerd
 
Toppen