• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikt intyg?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej när vi köpte vår förra burstner av 2016 års modell i Tyskland var den regad på 3500 kilo men de monterade någon förstärkning i bak och ett intyg från burstner att bilen klarade vikten 3850 kilo samt ny klisterlapp med nya vikten sedan klart. Obs inget nytt coc skrevs ut. Detta var i Tyskland. Sedan i Sverige inga problem var den godkänd i Tyskland blev den det här med. Trots coc med 3500 kilo på och endast ett intyg från burstner om ny vikt.

Min fråga är funkar det att göra så här i Sverige också om bilen är regad från början med coc? Att få nya coc är ju svårt.....räcker ett intyg från tillverkaren då om den bilen det gäller eller är det omöjligt utan coc med nya högre vikten?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag försökte väga upp min förra bil men blev nobbad pga saknat CoC (påbyggaren kursad sedan några år så helt omöjligt att fixa ett).
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Försökte få ett nytt intyg från Citroen. Har en skåpbil. Men enligt dom så får eller kan inte skriva ut ett nytt intyg. Så det är det gamla Coc som gäller. Tror det beror på ovilja från Citroen Sverige. På motorskylten står det axel 1: 2100 kg axel 2: 2400 kg. Men eftersom Citroen inte vill ändra Coc så kan jag inte väga upp den. Vet däremot inte om själva husbilsdelens tillverkare kan ordna ett nytt Coc intyg. Min är omregistrerad till Pb 2
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Du behöver ett intyg från tillverkaren för att höja totalvikten. Är det din Argos 747 du vill höja vikten på? Vad har du för totalvikt idag? Höjde från 4000 till 4500kg på vår förra Elegance.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
När det gäller husbilar är det helt upp till husbilens sluttillverkare som i mitt fall ej fiat eller alko utan burstner.
Jag är nästan säker att Du har rätt. Generellt är det ju produktenstillverkare som utfärdar CoC, så i fall av husbilar så är det husbilstilvverkare som utfärdar CoC.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Har en argos 747 5000 kilo ska ev gå och höja frågan är hos burstner fabriken och väntar på svar från dem min återförsäljare har ställt frågan åt mig.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Smålänningen höjde du den i Sverige eller Tyskland? Utan coc men med ett intyg om ny vikt?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Höjde den I Sverige med intyg från Tyskland. Argosen går att få upp till 5800 efter ombyggnad i Tyskland på några årsmodeller. Är det en MY20 (osäker om det gäller 19 med) så kan det vara tjurigt att få upp den över 5000kg. Har för mig att Fiat inte lyckades klara avgaskraven på 5500kg under något år.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej det var modell 2020 som hade problem med att komma över 5000 kilo ett tag. Enligt återförsäljaren ska några 2019 gå att väga upp och vi kollar därför. Men då har jag fått svar på min ursprungliga fråga tack smålänningen. Jag meddelar givetvis svaret från burstner när det kommer de har stängt till dem 10 januari.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Hej
Jag försöker att höja totalvikten på en Rapido årsmodell 2020 med en totalvikt på 5000 till 5500
Fiat Sverige gör inte det, det är Rapido som kan göra det,men där är jag inte ännu.
Vi ligger på gränsen idag på 5000 kg.
Har en önskan å få på hydraliska stödben men det klarar vi inte idag då blir det överlast.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej fått svar i burstner att det är möjligt dock krävs nya fjädrar, handbroms mm alltså för stor operation så hoppar det vi kör inte med överlast men att kunna lasta mycket är ju aldrig fel på väg hem från europaresan.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Jag höjde vikten på min Bürstner från 3500 till 3850 kg. jag fick montera ett extra fjäderblad men ingen ändring på handbromsen. totalt kostade allt knappt 10000 kr för fjädrar och intyg och regbesiktning
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej samma operation som jag gjorde med förra bilen jag hade men då stod återförsäljaren för kostnaden. Nu får jag leva med mina 5 ton.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad betyder färkortningen

CoC ?
Den anger att till ett nytt fordon som registreras i EU ska ha ett s k CoC-dokument (Certificate of Conformity) som ska medfölja fordonet vid leverans (gäller fordon med helbilsgodkännande).CoC-intyg är en värdehandling som är knuten till bilens chassinummer, och skall följa med fordonet vid överlåtelse.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tveksam till att man kan kräva att det alltid följer med fordonet vid överlåtelse av begagnad bil. Mitt snodde bilprovningen vid en registreringsbesiktning för ett par bilar sedan. Fick säga till om att få en kopia annars hade jag inte haft något kvar alls. Han var stenhård.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Som Roger säger så används CoC vid regbesiktningen. Har importerat 5 husbilar och alla CoC har de tagit. Jag har tagit kopior innan jag kört dit. Finns inget krav på att det ska följa med vid försäljning av beg bil.
 
Toppen