• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en rapport som visar att husbilen är ett miljösmart alternativ

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den här gången är det den tyska branschorganisationen CIVD (Caravaning Industrie Verband Deutschland) som gett Öko-Institutet i uppgift att studera klimatbalansen mellan olika semesterformer. Studien visar att semestern i våra husbilar ger mindre koldioxidutsläpp än flera andra vanliga semesteralternativ.

Den tyska forskningsrapporten bekräftar därmed den norska studien, genomförd av Östfoldforskning, som presenterades i artikeln ”Vad är avsikten med den nya skatten”.

Här kan du läsa den aktuella rapporten på tyska:

Hoppas att dessa intressanta och för miljö-/klimatdebatten så viktiga studier även når våra egna svenska beslutsfattare.

Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi ställer aldrig av vår husbil som också fungerar som vardagsbil året runt, så beskedet vi läser ovan är mycket välkommet! Det vi mest är oroliga för är partiklar vi släpper ut trots dyr partikelfilter m.m... Euro 6 fixar CO2 men det räknas tyvärr inte i vårt fall hälsomässigt, då det bara är CO2 som gäller. Vi betalar extremt mycket i trafikskatt (pga Trafikverkets CO2 uppskattning) eftersom vi har en Svenskt byggd husbil på en lastbilsreggad transportbil till skillnad mot vanliga ”HB”-fabriksbyggen. Jag säger bara: Trafikv(ä)rket, ta er i brasan och tänk efter vad ni håller på med med era konstiga, föråldrade (innan Euro6) och ”filosofiska” formler (som ingen vettig människa förstår) långt ifrån förankrade till verkligheten där logiken för länge sen har sagt ”adjö”...

PS.
Nu anar jag redan på förhand till 100% vem som blir den första med att reagera på min ”besvikelse-fyllda” kommentar i skrivelsen, men det bjuder jag på. Det är trots allt jag som betalar en absolut oskälig skatt för sjätte året på rad jämfört med dom som kommer att kommentera min skrivelse. OBS! undanber mig alla kommentera då vi vill ha en lugn helg! DS.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Håller på att få hjärnblödning på eländet. Dvs husbil (malus men ej WLTP), gårdsbilen dvs en pick-up ej Malus men törstig så den är dyr ändå & en gammal mindre bensin personbil. Personbilen står på hela tiden, eftersom dom andra känns som overkill att åka till byn och köpa mjölk när den är slut. Vi håller alltså på och ställer på och av 2 bilar.
Ett jävla elände att hålla reda på vad vi tror att vi ska göra dom närmaste 14 dagarna?? Sen vägrar ju Transportstyrelsen att ge E faktura vid påställning det kan man bara få vid ordinarie debitteringsdatum. Det dräller av kuvert med nya försäkringsbrev & pengar tillbaka på skatt & försäkring. Känna allt annat än miljövänligt och utgör ca 50% av vår pappersåtervinningen.
Förstår inte varför vi skall vara straffade för att vi har en bilpark med flera bilar men för olika ändamål? Vi åker ju normalt sett bara en i taget. Det är ju ännu värre för miljön om vi skulle köra med den törstiga pick-up’en hela tiden vilket är det enda realistiska alternativet om vi skall klara oss med en bil. Den finge man väl skaffa en sån där Camper att ha på flaket i stället.
Håller med er om att någon kan ta sig i brasan, men det är väl våra politiker som borde göra det, för Trafikverket verkställer väl bara vad miljöfantasterna i regering och dess ”stödpartier” hittat på!
 
Toppen