• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Är det generatorn som har gett upp?

Molof

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2024
Jag åkte för att hämta ut husbilen (Fiat 3.0 2008) från vinterdvalan igår, kopplade på minuspolen på batteriet och den startade direkt utan några problem. Jag upptäckte att laddlampan började lysa efter en stund, men körde hem trots varningen. Idag har jag mätt på startbatteriet och utan att ha "landströmmen" tillkopplad hade jag 13.02 V över polerna. Med tändningen på hade jag 12.85 V. När startmotorn gick var spänningen 11.28 V och med motorn igång låg det runt 12.66 V.

20 sekunder efter att jag startar stiger varvtalet från ca 800 varv/min till 1200. Efter ytterligare 1 minut och 40 sekunder klickar det till i elektroblocket och laddlampan tänds, dvs 2 minuter efter start.

Tänker jag rätt när jag påstår att det är dags att byta generatorn?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Virker som du har en spennings styrt elblokk, så spenningen over startbatteriet må over en grense (mellom 13 og 14 volt) for at sammenkoblingen skjer. Og med et nedkjørt startbatteri er 2 minutter ikke mye tid.
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag tror du tänker i rätt banor men jag rekommenderar ytterligare felsökning innan du köper en ny generator.
Det kan vara generatorn som gett upp, men om du tex har en säkring på ledningen mellan batteri och generator så kan det vara ett bra ställe att börja felsöka på.
Även en koll av generatorremmen kam ju vara bra innan du köper en ny generator.

Mvh jocke
 

Molof

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2024
Elektroblockets modell är EVS 30/20-DS/IU. Jag har kontrollerat remmen och den verkar OK och säkringarna som sitter vid batteriet i golvet är OK, men generatorsäkringen sitter kanske på annan plats?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
EVS 30/20-DS/IU er en Calira som er spenningsstyrt og ikke D+ styrt. Med et noe utladet startbatteri så tar det noen tid før spenningen videre til bodelen kommer over triggergrensen. Jeg ville kjøre en lengre tur og se hva som skjer neste gang jeg starter opp. Ut fra beskrivelsen i innlegg 1 så ville jeg tro at allt fungerer som det skal.
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Gör som Knut säger, kör en längre tur innan du monterar loss generatorn men kolla först att alla kablarna sitter fast på startbatteriets pluspol. Vi hade en kabe för några år sedan som slutade att ladda bodelen och det var en klen kabel som lossnat från pluspolen./ Eive
 

Molof

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2024
Jag har knackat försiktigt på kolhållaren, kört en längre tur och även testat ett annat bättre begagnat batteri utan framgång. Laddningslampan tänds under varje försök :(. Jag uppsöker en verkstad i morgon och ber dem testa generatorn.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har en husbil med motor Fiat 3.0 2010 som gav samma symtom som beskrives.
Generatorn hade inget fel utan det var laddningsregulatorn som sitter monterad på generatorn
som hade gett upp och byttes. Regulatorn kostade 700 kr plus jobb hos Mekonomen som var rimligt.
 
Toppen