• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

yttre temperaturmätare är trasig

F

F.d. 53242

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato maxi 150
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 150
Årsmodell Chassie: 2013
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: magic edition T7151-4
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2013
Ämnesområde: Elektronik
Hej!
Jag fick inbrott i min husbil och en del kaross - samt bodelsskador där jag var bland annat tvungen att byta bakspegel på förarsida . Det visade sig att någonting hade hänt när jag hämtade bilen från verkstad då temperaturen på panelen stöd på -64 grader . Visade det för reparatörerna som sade om att jag skulle ta en sväng och återvända mig till de ifall problemmet var inte löst efter några kilometer. Jag åkte naturligtviss tbk , krävde om att de skulle göra någonting där de sade om att sensor för yttre temperatur mätare sitter i denna bakspegel man hade bytt. Klimat och luftkonditionering fungerade samtidigt fel då det kom kall luft även om man ställde det på 30 grader och enda möljighet att få värme från luftventilerna var att ställa den enbart på ''hi''....De testade igår att ta ut spegel och byta till en annan ( jag var då inte närvarande ) och sade om att det blev likadant , bilen visade då +62 grader och om att de skulle göra en felsökning för att kunna hitta felet nästa vecka . Mina frågor är de följande:
1) Har någon råkat ut få samma fel på sin bil? Än så länge så vet jag inte om att de kommer debitera mig för bara den delen som är trasig och för inte en massa annat där jag eller mitt försäkringsbolag måste betala.
2)Är det inte deras ansvar att reparera felet då det dykte upp när bilen stått i deras verkstad?
3)Ifall det skulle röra sig om ett fel som inte har med deras reparationsförsök att göra,och med hänsyn till att detta inträffade när bilen varit 1,5 år i mitt ägo , skulle hela reparationen inte utföras på garanti?Nu påstår de att den personen jag anmällde om att det finns ett fel jobbar som säljare hos de och har inte genomförd någon dokumentation om hela....och just för närvarande har bilen fyllt 2 år och garantin har så gått ur.....
 
F

F.d. 50000

Guest
Vi har haft problem med yttre temp. på vår LMC 16, efter bytet så var montören tvungen att Nollställa Panelen genom att trycka på huvudströmbrytaren till allt slocknade och sedan starta igen sedan fungerade det.
Är medveten om att Du har en detthleffs men, kanske är det problemet att datorn som styr panelen måste så att säga informeras om att ny givare finns!?
Beträffande det övriga så ska verkstaden åtgärda allt så det är Okay, du kan kontakta Försäkringsbolaget kanske och höra om det går att byta verkstad till en kompetent sådan?
 

Jalleb

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16241
Medlemskap
2024
Om ledningen från givaren i backspegeln till instrumenten är bruten visar displayen antingen max -62 eller +62 och klimatanläggningen fungerar ej som den ska.
 
Toppen