• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre påfyllning av gasol?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Kanske är lite överkurs, men jag fundera på att montera yttre påfyllning av gasol.
Du som gjort det, lämna gärna några tips på hur Du gjort. En eller annan bild på skapelsen är inte fel.
Har Du dessutom tips på materielval samt var Du köpt detta så är det + i kanten.
Vi har en Dethleffs 6501. Gasolfacket finns bakom passagerarsätet.
mvh
Per S
4069

Till alla som bidragit med tips, idéer och anvisningar, ett stort tack.
I nådens år, den 1/3 kl 1940.

Per
4069
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gå in på Alugas , där finns vad du behöver, i mitt fall beställde jag vi lokala Kama butiken.
Jag rekommenderar Alugas flaskan något dyrare ,men säkraste fyllstoppet, mät om du får plats med en 14kg, den är något högre än 11kg.
Du behöver :Yttre anslutning, slang, övergång svensk till tysk koppling på flaska, adaptrar för fyllning i olika länder, gasfilter (rekommenderas)
Inte speciellt komplicerat att montera, borra ett 60-70mm hål i luckan för yttre fyllning, kapa innerdelen av påfyllningen motsvarande luckans tjocklek, skruva ihop med tätmassa , montera slangarna.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Hej en granne satt i 2 stycken flaskor med fast montage med samma anslutningar som på bild,han tyckte vid tredje användningen att gasen började ta slut när han kollade var förskruvningarna alldeles lösa så gasellen läckte ut.Han har varit på firman som monterat anläggningen 3 gånger och dom har misslyckats med att fixa felet,sista gången vågade dom inte gå in i bilen för att det luktade gasol i hela bilen,jag vill inte nämna firmans namn men ägaren sa att längden på slangar o vikten av dessa gjorde så problemet uppstår.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Merkelig sak, påfyllings slangen er uten gasstrykk når en ikke fyller. Det sitter en backventil i tanken(e).
Men OM en har selve påfyllingen inne i skåpet så vil det alltid lukte gasol da slangen tømmer seg mens den ikke er i bruk for påfylling. Av denne grunn bør en alltid montere slik at selve påfyllingen skjer med lukket dør på gasolskåp. Lukten av gasol sitter sitter igjen lenge etter gasolen er borte.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Gå in på Alugas , där finns vad du behöver, i mitt fall beställde jag vi lokala Kama butiken.
Jag rekommenderar Alugas flaskan något dyrare ,men säkraste fyllstoppet, mät om du får plats med en 14kg, den är något högre än 11kg.
Du behöver :Yttre anslutning, slang, övergång svensk till tysk koppling på flaska, adaptrar för fyllning i olika länder, gasfilter (rekommenderas)
Inte speciellt komplicerat att montera, borra ett 60-70mm hål i luckan för yttre fyllning, kapa innerdelen av påfyllningen motsvarande luckans tjocklek, skruva ihop med tätmassa , montera slangarna.

Funka det bra att spänna ihop paketet även när innerdelen kapats?
Man sågar ju bort delen med rejäl kontaktyta. I och för sig blir den väl styvare ju kortare den är.
Jag behöver kapa ca 30mm.
 

Bilagor

  • F294DDE1-910C-4CBD-9791-0DD627E98A17.jpeg
    F294DDE1-910C-4CBD-9791-0DD627E98A17.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 65

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inga problem jag kapade 35mm, se till att borra hålet i luckan exakt,jag använde 68 mm hålsåg ock filade någon mm.
Använd borrkärnan som mall för hur mycket du skall kapa på innerdelen,jag tejpade med maskeringtejp runt om och sågade med bågfil.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Funka det bra att spänna ihop paketet även när innerdelen kapats?
Man sågar ju bort delen med rejäl kontaktyta. I och för sig blir den väl styvare ju kortare den är.
Jag behöver kapa ca 30mm.

du behöver inte kapa den inre delen, tankningsintag art nr 271 är i leveransutförande anpassat för att monteras i t ex karosseriplåt eller sidokjol med 1-3mm materialtjocklek, när man monterar i bodelsvägg eller annat tjockare material brukar vi ersätta skruvarna som följer med för att spänna ihop innerdel och ytterdel med längre skruvar som motsvarar väggens tjocklek, vi kapar endast i undantagsfall den inre kåpan
ett tips är att montera slangen till tankflaskans påfyllning innan ni sätter tankintaget på plats i karossen, det kan vara svårt att få tillräckligt mothåll när den ska dras åt i tankningsintagets innerdel
/Anders
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det blir betydligt stabilare att kapa innerdelen, dessutom minskar du utsticket på insidan, jackar man ur i kanten på utsidan för dom fästkanter som finns, kan inte uttaget rotera inga problem att montera slangen.
 
Toppen