• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yiihaaaa!

L

Lelle_22

Guest
Nu är jag glad!

Husbilen påställd. Skatten är betald några veckor framöver och försäkringen fixad.
Har anmält mig till några träffar och betalt. Nu skall här nybörjarhusbilas!

Har länge funderat på (många sömnlösa nätter) hur det stod till med vikten på husbilen. Kollade alla tabeller om vikter och fann att den utrustning som finns måste öka totalvikten till över den tillåtna 3500 kg med överlast och böter och eländes elände som följd.

Har frågat på detta förträffliga forum och fått tröstande svar men...

Funderade på omregistrering till högre vikt. Kollade med Transportstyrelsen som skickade mig vidare till generalagenten som skickade mig vidare till... Hamnade så småningom hos AL-KO som meddelade att min bil inte går att "uppgradera" för det var det lilla chassit med 15" hjul. Deppigt värre. Nya sömnlösa nätter eller åtminstone några timmar. Tänkte: "Skit i vikten och kör till dess du åker fast - det lär ju inte hända för ofta".

Funderade också på att banta bort reservhjul, drag, mattor, mm.

Och så hittade jag en kompis, besiktningsingenjör på Bilprovningen. " Kom ner till mig och väg bilen".

Lastade i så mycket av tänkt lösöre-utrustning (och hund) jag kunde frambringa och körde upp på vågen! 3060 kg. Jösses vad lätt bilen var!!!
Alltså! Kan lasta ytterligare 440 kg! Ja, ja, de blir väl frugan då (68 kg) och hennes bouleklot.

Min kompis. besiktningsingenjören, förklarade att "Avantage" stod för extrautrustad husbil och att den var "enbilstypad" till tjänstevikten med all utrustning redan vid importen.

Nu sover jag gott om nätterna!

Ses där ute - utan viktproblem - själv behöver jag banta en del.

Konklusion: Väg först - bekymra sedan - alltså inga "kymmer".

Lelle_22, lycklig husbilare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Yiihaaaa!

För er andra som har liknande farhågor som Lelle22 . Lördagen 18 april genomför CC tillsammans med bilprovningen en kanpanj "Våga Väga" med gratis husbilsvägning på alla (?) bilprovningsstaionerna .
// Göte J
 
Senast ändrad:
Toppen