L
Lelle_22
Guest
Nu är jag glad!
Husbilen påställd. Skatten är betald några veckor framöver och försäkringen fixad.
Har anmält mig till några träffar och betalt. Nu skall här nybörjarhusbilas!
Har länge funderat på (många sömnlösa nätter) hur det stod till med vikten på husbilen. Kollade alla tabeller om vikter och fann att den utrustning som finns måste öka totalvikten till över den tillåtna 3500 kg med överlast och böter och eländes elände som följd.
Har frågat på detta förträffliga forum och fått tröstande svar men...
Funderade på omregistrering till högre vikt. Kollade med Transportstyrelsen som skickade mig vidare till generalagenten som skickade mig vidare till... Hamnade så småningom hos AL-KO som meddelade att min bil inte går att "uppgradera" för det var det lilla chassit med 15" hjul. Deppigt värre. Nya sömnlösa nätter eller åtminstone några timmar. Tänkte: "Skit i vikten och kör till dess du åker fast - det lär ju inte hända för ofta".
Funderade också på att banta bort reservhjul, drag, mattor, mm.
Och så hittade jag en kompis, besiktningsingenjör på Bilprovningen. " Kom ner till mig och väg bilen".
Lastade i så mycket av tänkt lösöre-utrustning (och hund) jag kunde frambringa och körde upp på vågen! 3060 kg. Jösses vad lätt bilen var!!!
Alltså! Kan lasta ytterligare 440 kg! Ja, ja, de blir väl frugan då (68 kg) och hennes bouleklot.
Min kompis. besiktningsingenjören, förklarade att "Avantage" stod för extrautrustad husbil och att den var "enbilstypad" till tjänstevikten med all utrustning redan vid importen.
Nu sover jag gott om nätterna!
Ses där ute - utan viktproblem - själv behöver jag banta en del.
Konklusion: Väg först - bekymra sedan - alltså inga "kymmer".
Lelle_22, lycklig husbilare.
Husbilen påställd. Skatten är betald några veckor framöver och försäkringen fixad.
Har anmält mig till några träffar och betalt. Nu skall här nybörjarhusbilas!
Har länge funderat på (många sömnlösa nätter) hur det stod till med vikten på husbilen. Kollade alla tabeller om vikter och fann att den utrustning som finns måste öka totalvikten till över den tillåtna 3500 kg med överlast och böter och eländes elände som följd.
Har frågat på detta förträffliga forum och fått tröstande svar men...
Funderade på omregistrering till högre vikt. Kollade med Transportstyrelsen som skickade mig vidare till generalagenten som skickade mig vidare till... Hamnade så småningom hos AL-KO som meddelade att min bil inte går att "uppgradera" för det var det lilla chassit med 15" hjul. Deppigt värre. Nya sömnlösa nätter eller åtminstone några timmar. Tänkte: "Skit i vikten och kör till dess du åker fast - det lär ju inte hända för ofta".
Funderade också på att banta bort reservhjul, drag, mattor, mm.
Och så hittade jag en kompis, besiktningsingenjör på Bilprovningen. " Kom ner till mig och väg bilen".
Lastade i så mycket av tänkt lösöre-utrustning (och hund) jag kunde frambringa och körde upp på vågen! 3060 kg. Jösses vad lätt bilen var!!!
Alltså! Kan lasta ytterligare 440 kg! Ja, ja, de blir väl frugan då (68 kg) och hennes bouleklot.
Min kompis. besiktningsingenjören, förklarade att "Avantage" stod för extrautrustad husbil och att den var "enbilstypad" till tjänstevikten med all utrustning redan vid importen.
Nu sover jag gott om nätterna!
Ses där ute - utan viktproblem - själv behöver jag banta en del.
Konklusion: Väg först - bekymra sedan - alltså inga "kymmer".
Lelle_22, lycklig husbilare.
Senast redigerad av en moderator: