• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Whiskey

F

F.d. 2911

Guest
Sv: Whiskey

Sitter och provar en ny som jag fick i dag en Lagavulin 16 Destillerd nummer 4 av 499. Den var god nästan i klass med en Ardbeg.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Whiskey

Efter en sund spahelg på Loka Brunn måste man vara lite onyttig. Irland går bra även om Scottland är favorit.
 

Bilagor

  • DSC_0061.JPG
    DSC_0061.JPG
    728 KB · Visningar: 3

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Whiskey

Sådärja! Nu fyller min tunna 3 år 12 November.

46785d1320100203t-min-whisky.jpg


Jag tog med mig min svåger Kenneth och åkte till Mackmyra skogslager utanför Gävle. LadyMcLain lapar sol på Bahia medans jag snurrar runt i Sverige någon vecka.

2013-10-26 16.10.57.jpg

Jag hade tagit ut 20 cl ur fatet (Bourbon fat, med lock och botten av svensk ek från Visingsö). Efter tre år på fat var styrkan nu på 57,9 %. "SirMcLain Singel Cask" börjar smaka bra. Man kanske ska börja tänka på buteljering? Den var mjuk med tydlig fatkaraktär med lite antydan av mandel och lakrits. Det går ju snabbare att lagra i liten (30 liter) tunna och man bör inte överstiga 5 år.

Vi tog ju 10 cl var och det kändes. Det var starten på en trevlig kväll med lite Merlot, Ryggbiff och avec. (med fortsättning inne i Gävle)

Jag funderar på att kanske anordna en liten Whiskey träff i mitten av Juli. Ev i Råbäcks hamn för 4-8 bilar om det finns intresse.

2013-06-18 20.20.03.jpg
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Whiskey

En träff är alltid trevligt. Om vi inte kan komma till Råbäcks hamn till sommaren så träffas vi på bouleträffen i augusti och då har jag med denna....
Whisky_1.jpg

Tappade det sista från vårt fat hösten 2011 och njuter nu av vår avkomma. Den på bilden tog vi först efter nästan 4 år. Resten hösten 2011 och det är skillnad på ett halvår kan jag säga.
Har besökt skogslagret och gravitationsdestilleriet. Fint!
...Kul om vi kunde byta några cl. :yes::yes:

Bernt
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Whiskey

I går kväll provade jag mitt fat på samma ställe, det har legat två och ett halvt år och smakade riktigt bra.. Det blir nog tappning efter 4 år.
/Bertil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Whiskey

Whisky är en haussad dryck för råbusar som inte har välsignats med möjligheten att få njuta av en riktig Cognac!

Hade de fått tillgång till den "nyckeln" så hade de givetvis ändrat uppfattning om dessa båda "kombattanters" dignitet!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Whiskey

Whisky är en haussad dryck för råbusar som inte har välsignats med möjligheten att få njuta av en riktig Cognac!

Hade de fått tillgång till den "nyckeln" så hade de givetvis ändrat uppfattning om dessa båda "kombattanters" dignitet!

Jappe

Jag är en person som mycket uppskattar Cognac, Brandy och t.o.m bättre Calvados även om du tidigare uttryckt dig nedlåtande om den. Dessa är ju bara lite fruktsaft som man förädlat till fulländning.

Men jag är inte ensam att gilla Whisky. Jag förstör den gärna med lite vatten/is för att få ner styrkan och dricker den sakta. Var sak har sin plats.


whisky-glass1.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Whiskey

Teach me! (Jag har aldrig uttryckt mig nedlåtande om Calvados!!!)

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Whiskey

Whisky är en haussad dryck för råbusar som inte har välsignats med möjligheten att få njuta av en riktig Cognac!

Hade de fått tillgång till den "nyckeln" så hade de givetvis ändrat uppfattning om dessa båda "kombattanters" dignitet!

Jappe

Gissa vem som drack blended whisky i går kväll??? Han är uppenbarligen en råbuse själv.


:swoon::D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Whiskey

Gissa vem som drack blended whisky i går kväll??? Han är uppenbarligen en råbuse själv.
:swoon::D

Jag erkänner! Eftersom jag är så himla gammal så tänkte jag att mina smaklökars förfall var i paritet med övriga kroppsdelars, men icke! Whiskyn smakade gammal ekbyrå!

tu.jpg

Jag ska dock göra nya försök senare i vinter när SirMcLain dyker upp här nere någonstans!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Whiskey

PS. Jag hittade en gammal bortglömd "Dimple" i skebbua för ett tag sedan. Den hade legat där något decennium och den var faktiskt drickbar trots att det inte var en "single malt"!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Whiskey

Nu blir jag lite fundersam, gör dom bra whiskey i Spanien, eller är det jobbigt med vänsterkörning i Scotland? Hittar knappt några reseskildringar från Edingburg med omnöjd, kanske pga sämre klimat?
En god Rioja borde slå det mesta i flytform... ... eller varför inte en bra årgång Amarone från norra Italen : )
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Whiskey

Har ni råbusar någonsin provat en god rom, exempelvis Plantation? Jämfört med den så smakar whiskey bedrövligt om man har smaklökarna i behåll. Själv så dricker jag whiskey bara i nödfall för yrsla.
 
Toppen