• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Vill gärna i kontakt med andra ägare av samma modell.Jag har en fuktskada som kom redan efter 2 månader.Tätningen i taket mellan hytt och bodel.Firman har torkat den i 14 dagar men den är fortfarande blöt i bottnen.Fuktmätaren visar bottenslag,går bara till 28%.Dom vill torka en gång till eftersom jag avslöjade det med egen fuktmätare.Jag vill byta till annan ny husbil för att slippa problem i framtiden, men det kostar mig 110.000 kr at ha ägt bilen i 5 månader.Ville ha en redan efter 2 månader,men dom ville täta om den och torka den vilket dom har mislyckades med.Dom ska byta innertaket och höger väggskiva och en skiljeväg som dom lovade att få hem mellan 6-8 veckor, men har inte fått den ännu efter 10 veckor.Inte kul när man har köpt en ny husbil för 600.000.
Vill därför i kontakt med andra som har samma problem.
Mvh GOLDDIGGER
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Ett tips...om bilen inte kan repareras av säljföretaget efter två eller tre försök,minns inte skrivningen i konsumentköplagen, så begär hävning av köpet. Du får vid en hävning betala för den nytta du haft av husbilen relaterad till tid och körda mil, men du skall även erhålla ersättning för de räntekostnader du haft för husbilen under denna tid. Har själv varit inne i denna "sväng", som slutade i en för oss bra förlikning. Säljföretaget återtog husbilen för inköpspris och vi fick visst skadestånd. Jobbigt med all skrivning i ärendet men i slutändan värt detta. Glöm inte att ha skriftligt på alla dina klagomål på husbilen och tänk på 6-månadersregeln.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Hej 6 månadersregeln vad är det ?!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Fel på en vara som uppdagas inom 6 månader efter köpet skall alltid anses funnits vid leveransen. Efter denna tid kan det krävas att köparen har viss bevisbörda att så är fallet! Tror jag snappat budskapet rätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Hej!
Tråkigt när sådant händer med en ny bil. Vi har också en Weinsberg Imperiale V 601 med planlösning ME (långbäddar), levererad i april -08, men har hittills inte märkt något oroväckande. Hur upptäckte du vattenskadan? Weinsberg har ju 6 års täthetsgaranti men man undrar ju hur det blir med eventuella garantiåtgärder nu när Knaus-Tabbert-gruppen, dit också Weinsberg hör, gått i konkurs.

Vi håller tummarna att det löser sig för dig!

Hälsningar
Gunni och Kalle
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Vattnet rann från innertaket längs väggen och ner i det dubbla golvet.Inget kom ut under bilen fast det rann inn (inte droppade ....RANN) i flera timmar.Bottenplattan har sugit upp vattnet.Firman fick bilen till torkning och reparation efter ca en månad pga att dom hade mycket att göra just då.Nu kommer andra försöket att torka bilen och byta ut innertak m.m .Jag vill inte åka 29 mil på saltat vinterväg för att lämna den ,men jag forlorar ju på att bilen står här till april.Då har jag dessutom "nyttjat" den i 10 månader.Säkert inte nyttigt att den står blöt över vintern heller.Att knaus/weinsberg har gått i konkurs är inte mitt problem.Firman jag har handlat av har därimot problemet med att reklamera bakåt.
Ville gärna prata i telefon med Kalle o Gunni,Får jag ringa er?
Mvh Golddigger
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Hej golddigger!
Klart att du får ringa, tel nr 0302-30011.
Hälsningar
Gunni och Kalle
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Har idag talat med husbilsfirman ang, inredningsdetaljen som beställdes i augusti.Leveranstid 6-8 veckor.Idag efter 10 veckor har dom fått den och konstaterar att dom har fått fel.Vad gör man? Dom ska fixa felen inom rimlig tid enligt konsumentlagen,men tiden går och jag menar att dom måste ta tillbaka bilen ,då kan dom hålla på så länge dom vill med att torka botten och vänta på rätt reservedel.DÅLIGT!!!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Golddigger,
Du har i sanning råkat ut för ett skräckscenario med en ny bil. Dels skadan i sig men även att inte kunna använda husbilen som tänkt. Vi känner starkt med dej och vi vet hur jobbigt det kan vara att få rätt och full kompensation som köpare för både fel och stillestånd. Vi fick goda tips och råd av kommunens konsumentvägledare. Vi följde dessa och lyckades till slut få ett för oss godtagbart avslut på ett misslyckat köp av en ny husbil.
Mvh Roadglider
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Golddigger...
Under tiden på verkstad har du rätt till likvärdig bil.....
Du kan hyra en bil men säljaren måste först ges möjligheten att fixa en likvärdig...

Allt enligt KKL..
DS
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Första gången den var på verkstan hade vi en lånehusbil i 3 veckor.Då kan jag ju faktisk lämna bilen och ha en likvärdig i vinter.Då kanske dom inser att det är bättre att ta bilen retur.Tanken var att åka till Spanien i vinter men det fick vi utsätta till nästa år,men om rep tar en månad kommer vi jo inte och hämtar bilen om vi åker till Spanien i lånebil.Intressant!!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

det ä bar å åk:). Du har rätt att använda lånebilen som du tänkt använda din egen. Se bara till att du har regbevis + intyg från firman att du får köra med den utomlands. Kan vara problem i vissa länder annars.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Weinsberg imperiale halvintegrerat 2007/2008

Förra gången jag fick lånehusbil hade jag den i 3 veckor.Kollade på vägverkets sida och upptäckta att den var avställd redan när jag fick den.Enligt vägverket var det min skyldighet att kolla om den var påställd.Trodde väl inte at en stor och velrenomerad husbilsfirma kunde göra en så stor miss.
 
Toppen