• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

wecamp airtent vs markissidor för vindskydd

F

F.d. 56569

Guest
Hej,

Är nybliven husbilsägare och känner att jag behöver lite tips och råd gällande vad som är bäst för vindskydd/solskydd/värme? Jag har idag en Fiamma markis och funderar på uppblåsbart förtält, typ wecamp airtent, alternativt sätta på sidor på markisen. Vad rekommenderar ni? Om man vill lämna kvar t ex bord och stolar på campingen när man ska iväg på dagsutflykt med husbilen vad är smartast då?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi föredrar i semestertid ett enkelt förtält (vårt fästs i markisen som sedan vevas in till 99% mot bilen) om vi står länge. Det blir då inget vindfång som kan blåsa markisen åt skogen, hellre får tältet lägga sig på husbilstaket än att markisen vänder sig.

Till förra bilen hade vi markissidor men det var ett himla passande på väder och vind med bedömning om markisen behövde tas in.

Utanför semestertid och vid "få-natt-stopp" använder vi vid behov markisen och Thule Windscreen, ibland bara Windscreen utan markis i de fall vi behöver markera territorium ;)

491204_sized_900x600_rev_2.jpg
 
Toppen