• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webastovärmare

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Webastovärmare, för å nackdelar nödvändigt eller....kostar en del,såg att priset ligger runt 19000kr kan det va värt de pengarna?
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Webastovärmare

Hej nackdelar är väl som du skriver priset men fördelar är du har alltid bränsle
(slipper gå upp mitt i natten för flaskbyte) tror att diesel är lite billigare å elda med än gasol rätta mej gärna ?!
vintercampar du är väl också en bra anledning samt ev värme till motorn.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Webastovärmare

Vi har en gasolomkopplare Truma Duomatic Plus, ett automatiskt omkopplingssystem, som kopplar över till reservflaskan när den ordinarie är tom.

Rekommenderas starkt !!

För som ni skriver, nog faaan tar gasolen slut på natten !!

Roger :yes:
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Det er en Webasto i vår Dethleffs Esprit, men har ikke brukt den ennå - men nå er det snart vinter...

Startproblem? Betyr det at den forbruker mye strøm?

mvh magne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Webastovärmare

Vi har Webasto på vår husbil, och jag fattar inte riktigt vitsen är med den, för vi testade en gång, och, precis som Eva&Hasse skrev, efter två timmar hade vi ingen ström...
Den kanske är bra att ha på om det är kallt när man kör, för då räcker inte bilens egen värme till de som sitter bak, och det är väl inte så bra att starta gasolen när man kör, eller?
Som sagt, jag vill gärna höra vad vitsen med Webaston är, jag hade nog aldrig betalat 19000 kr för den om jag hade köt en ny husbil, men den satt ju på när vi köpte vår begagnad.
MVH Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Vitsen med Webaston är att man slipper skrapa vindrutan ren från is när man ska använda husbilen på vintern, en stor fördel tycker jag. Tjugo minuter eller en halvtimme innan jag ska använda bilen på vintern, sätter jag på Webaston (fläkten på tvåan, defroster) från hemmet med fjärrkontrollen och så har jag en ren och fin ruta när jag ska köra iväg. Dessutom är det varmt och skönt i förardelen. Mycket trivsamt!

Värmen i bodelen, om jag vill ha det, fixar jag med gasolpannan. Den fungerar fint också under körning.

Kanske bäst att tillägga att jag har en isolerad vägg mellan förar- och bodel. Mycket praktiskt på vintern!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Webastovärmare

Tack Jappe, då vet jag! Inte undra på att strömmen tog slut när vi körde i två timmar, den är alltså bara avsedd att använda en stund, typ en halvtimma, trekvart..:yes:
MVH Annette
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: Webastovärmare

Vi har en webasto Air-top 3500 som värmekälla i vår husbil. Funktionen kan jämföras med med en luftburen truma-värmare med den skillnaden att den drivs med diesel. att den drar mer ström än någon annan värmare tror jag inte. Vi ligger sällan på elplats. Vi har inte blivit strömlösa vid något tillfälle trots att vi kör med värmaren och använder tv och växelriktare till kaffebryggning. Den exakta dieselåtgången har jag inte kollat men känslan jag har är att det är rätt mycket billigare i drift. Det enda negativa jag kan komma på är att den inte är kombinerad med en varmvattenberdare, så det har jag en gasdriven truma boiler.

Hoppas på en kall och fin vinter ute, och varmt inne

Leif
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Hej!
Tror vi pratar om två användningsområden. Dels Webasto som motor- och kompletteringsvärmare, dels som bodelsvärmare. Vi har precis som Leif en Webasto Air-top i bodelen. Den fungerar tyst och fint. Dieselförbrukningen vid full effekt är ca 4 dl/timme. Några problem med illaluktande avgaser eller hög strömförbrukning har vi inte märkt av.
Hälsningar
Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Pär! 36 watt vid tolv volt ger en förbrukning av 3A om jag använder Ohms lag rätt. Det innebär i så fall att AirTop 3500 teoretiskt skulle kunna gå kanske 20 -25 timmar (vid full effekt) utan att dra ur ett standard batteri. I praktiken blir det väl 15 timmar innan batteriet är dött.

Den Webaston som jag har för att värma kylvattnet i motorn drar ju mycket mera ström. Varför denna stora skillnad?

Bäst att tillägga att jag är lite osäker på om jag använder Ohms lag rätt, men jag har för mig att om man delar effekten (watt) med spänningen (volt) så får man energiförbrukningen (ampère).

Det här resonemanget (om jag räknat rätt) skulle ju betyda att motorvärmarWebaston drar kanske tio gånger mer ström är kupévärmarWebaston, AirTop 3500. Verkar konstigt!

Har jag räknat rätt eller är jag ute och cyklar här?

Förvirrad Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Webastovärmare

Jag får samma resultat när jag räknar, så det är nog rätt.

Det behövs nog rejält mer effekt för att värma vatten än luft, tror jag.

Hur många watt är din värmare på?

// Pär
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Jag vet inte hur många watt min Webasto ger, men nog borde det vara energiinnehållet i dieseln som ger värmen och inte batteriet. Det som drar ström skulle väl då vara pumpen, men elmotorn drar väl inte så mycket. Jag ska gå ut till bilen och kolla om jag kan hitta några data på Webaston.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Webastovärmare

Jappe, du er ikke ute og sykkler i denne saken - motorvarmeren har to pumper og en vifte, airtop har to vifter og en pumpe. Den ene pumpen er for diesel og burde være nesten den samme for begge, den ene viften er for luft inn i brennkammeret hvor det på begge sitter en glødeplugg for å få i gang forbrenningen. Motorvarmeren har en vannpumpe mens airtop har en liten vifte for å transportere varmen fra varmeren. Skulle tro at motorvarmeren i snitt bruker nesten det dobbelte av airtop.

Det finnes en mellomting mellom disse to varmerene fra Webasto, i en elbil jeg hadde satt det en liten (ca. 2000W) luftvarmer som jeg kjørte på lampeolje når det var kaldt ute. Denne kostet meg 9000 NOK ferdig montert i 2002.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webastovärmare

Helt riktigt som det påpekats i tråden att det är lätt att blanda samman päron och äpplen här. Vi har eftermonterat en luftvärmare Webasto 2000 i vår bil för att slippa gasolbyten på natten och därtill få en betydligt billigare uppvärmning.

De senaste modellerna, t.ex AirTop 2000 ST har betydligt bättre värden både för dieselförbrukning och för elåtgång så vi upplever att vi har mycket bra utbyte av den lilla värmaren. Vi hade planerat att sätta in en större modell men generalagenten KGK rekommenderade denna mindre AirTop med löfte om att få byta till större om effekten inte var tillräcklig! Kostnad inkl montering cirka 16.000.

Läste också i Reisemobil att man inom något år räknar med att var tredje ny husbil kommer att vara utrustad med dieselvärmare i stället för gasoldito. Webasto har ju redan tagit fram en kombinerad luft/vattenvärmare DualTop som ett bra alternativ.

Datablad/info om Webasto AirTop 2000 ST finner du på Webasto Marine | Produkte | Air Top 2000 ST

/Staffan
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Webastovärmare

Det finns två olika webasto värmesystem. Luft och vätska webasto.

Luft webasto används direkt i bodelen, t.ex. luft Webasto (varumärke, det finns ju andra varumärken, t.ex. eberspächer) AirTop 3500 ger 3,5 kW värme, drar ström ca 15-36 W beroende på värmebehovet.

Vätska webasto används i motorn, kylsystem, effekten ofta ca 5,2 kW (finns säkert olika effekter), denna drar ström ca 30 - 42 W. kopplar man ihop kupéfläkten då drar detta system tillsammans ca 7-8 A. Och har man kopplat detta system i bilbatteriet, då kan man inte köra länge, tanken är att man ska ha motor webasto igång ca 30 minuter, inte mer. Webasto har inbyggt spänningsvakt, ca min 11,4 V om jag minns rätt.

Man kan koppla motor webasto i bodels batterier (helst större total kapacitet) då kan man köra webasto en längre tid. Och man kan koppla vidare motor webasto via värmeväxlare till bodelens vattenburen värme, med en extern termostat, som styr hela värmesystem. Då måste man ha sammanlagt batterikapacitet mycket större än t.ex. 150 Ah, för att kunna ha praktisk nytta.

Jag har motorwebasto, 5,2 kW, värmeväxlare, Alde, extern termostat, rejäl batteribank, använder husbil året runt, med kupéfläkt på lägsta hastighet är hela husbilen varm, ända till någonstans - 30C.

Strömförbruknings siffror har jag mätt själv, och siffror från Webasto stämmer, bortsett startströmmen, den är närmare 20 A, varar under 1 minut. En tysk husbil, längden 7 m, förbrukar över natten max 70 Ah, alltså värme, TV, lite laptop.

Det är sedan till var och en, om man vill investera ett värmesystem, som lätt kostar över 20.000 kr.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Webastovärmare

Restprodukterna som bildas vid dieselförbränning är mycket giftigare än dom som bildas vid gasolförbränning.

Står du ensam ute i "bushen" och använder dieselpannan, så är väl risken inte så stor, men står du tillsammans med flera andra dieselpannsanvändare på en camping- eller ställplats, så tycker i alla fall jag att det kan finnas vissa risker med detta.

Antag att campingplatsen eller ställplatsen ligger i en håla och det är vindstilla. Så småningom bildas ett avgasmoln från förbränningen som borde kunna ge hälsovådliga effekter för dom som vistas där. Vid vissa klimatbetingelser är ju risken för inversion stor.

Att elda med diesel i stället för gasol, tycker i alla fall jag, är att ta ett steg tillbaka när det miljötänkande!

Synpunkter?

Orolig Jappe
 
Toppen