• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Vi har en Webasto värmare installerad i våran nya husbil ( Adria 810 SC ). När jag sätter på denna med knappen som har en symbol som eldsflamma och har knappen inställd på husbil så startar värmaren så fint. Jag har även startat upp panelen till aldevärmaren och där sett till att cirkulationspumpen går men att el och gasolpanna är avstängd. Efter ett litet tag känner man att det börjar cirkulera värme i ledningarna.

Nu till problemet (kanske skall vara så:))
I samma stund som jag startar webaston så startar även fläktsystemet i bilen. Har försökt att stänga av detta utan att lyckas. Tycker att det tar onödigt utav batterikapaciteten, och värmen cirkulerar ju ändå ut via det vattenburna systemet. Fläktsystemet blåser på även när man sätter knappen på motorvärmare.
Finns det någon som vet hur man skall koppla bort bilfläkten eller är det så att det måste vara så?

20190324_161132.jpg




 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det tillkommer nätavgift,jag betalar ca 1.80, många som bara ser till elpriset men sedan tillkommer avgifter.
Att köra Webasto hela vintern då får man räkna med service på denna,brännarbyte så småningom inte billigt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En dieselvärmare har en verkningsgrad på ca 90%.
En liter diesel innehåller ca 9,8kW energi och kostar ca 16:-.
9,8kW x 90%=8,82kW.
16kr/8,82kW=1,81kr
Det kostar ca 1,81kr att få ut 1kW värme ur dieselvärmaren.
Sedan tillkommer förslitning och service på gissningsvis 0,5-1kr/kW.
Elen kostar då mellan 1,2 och 1,9:-/kWh och har väldigt låg förslitningskostnad (troligen försumbar).

Sedan kan vi lägga på miljöaspekten.....
 
Toppen