• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto-värmare

F

F.d. 5898

Guest
Webasto prylarna

Vad är priserna för detta , jag hittar inga när jag sökt runt

Mats o Cilla
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Skulle jag köpa ny eller renovera en äldre husbil så skulle det säkert bli gasolfritt!

När vi skulle installera dieselvärmare i Maja och hade i tankarna att plocka in en Webasto DualTop visade det sig att om man plockar bort en gasolapparat så stämmer inte bilens typning utan nya gasoltester måste utföras - av någon Stockholmsfirma vill jag minnas. Dessutom kostnader i storleken 10-12 tusen enligt den jag talade med på Bilprovningen.

Lösningen blev att vi installerade luftburen diselvärmare och att Trumapannan sitter kvar, används till varmvattnet och som elpanna. Kan givetvis utgöra en reserv om dieseltanken börjar sina.

Konstaterar efter installationen att vi är jättenöjda med funktion och drift av en Webasto 2000 st. Låter visserligen mer utanför bilen, men bara lite mer inuti bilen eftersom den hänger under bilen.

Inga problem med elförbrukning, som tydligen var hög på tidiga modeller. Driftskostnaden inskränker sig till c:a 1,5 dl/tim när tempen ligger på minussidan.

:spinny::spinny:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Webasto-värmare

Hej kolla in på erlandssons brygga iof för båt med satserna är ganska lika .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 279

Guest
Sv: Webasto-värmare

Hej, har själv installerat Eberspächer D2 för ett år sen. Samma förbrukning, runt 1-2 dl i timmen. Har fungerat klockrent utan några problem förutom en jordsladd som lossnat. Det kan man väl knappast beskylla värmaren för.

Jag har den i garaget och har byggt en ljudisolerad låda runt den så det enda som hörs är fläktljud som kommer från själva luftslangarna. Utanför hörs mer. Luften tar jag inifrån bilen. Inte heller strömåtgången känns som något problem. Kanske något större än gaspannan. Jag har 320 Ah i bilen. Luftslangen från värmaren till anläggningen passade vi på att lägga under sängen vilket ger bra värme till den samtidigt :).

Sök på El och Diesel firmor, de har uppgifter om kostnader. Min kostade runt 17.000 med installation om jag minns rätt och då installerade vi den på ordinarie luftsystem till de ordinarie luftutsläppen.

Här finns några priser Eberspcher Vrmare.

Gasen använder jag nu bara till vatten och spis. Skulle jag köpa en igen skulle jag nog gå upp något och välja en lite större, en D4. När det är riktigt kallt, typ -15 och nedåt så måste den gå för fullt hela tiden och det tar för lång tid att värma upp hela bilen. Jag kompletterar nu med att också köra gasanläggningen ett tag när det är så pass kallt.

Bästa hälsningar

Hans
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Webasto-värmare

Jag hittade en del info i en gammal tråd.Är det någon som har testat än?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t21590/
Jag kollade upp priser för ett och ett halvt år sen. Det blev då alldeles för dyrt att riva ut den befintliga och ersäta med en sån lösning. Vill minnas att det var minst dubbelt upp mot att installera en vanliga dieselvärmare för luften. Säkert har priserna sjunkit betydligt nu.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Webasto-värmare

Jag var hos Elektronik Montering i Linköping och frågade om pris inklusive montering i vår LMC 560A idag. Både Webasto 2000st och Ebersprächer D4 (båda är luftvärmare) kostar runt 20.000:- inkl montering (ca 16.000:- + moms).

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Vi betalade 2008 cirka 16.000 för Webasto 2000 ST inkl montering och extra indockning på bef luftvärmesystem (Truma).

OBS priset hos behörig Webasto-installatör! Jag är nöjd.:p

/Staffan
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Webasto Air Top 2000 ST

Finns att köpa på Blocket för 9000/SEK brutto inkl. monterings kit för båtar. = en hel del bra saker.
Är enl. en 20min googlande den bättre/driftsäkra värmaren på marknaden för pengar.

Hoppas det kan var till hjälp..
Mvh, Magnus
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Det var en intresant fråga och det är av stor betydelse för säkerheten i husbilen så ett svar från de som fått värmare insatta skulle vara intresant.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Webasto-värmare

Webasto Air Top 2000 ST

Finns att köpa på Blocket för 9000/SEK brutto inkl. monterings kit för båtar. = en hel del bra saker.
Är enl. en 20min googlande den bättre/driftsäkra värmaren på marknaden för pengar.

Hoppas det kan var till hjälp..
Mvh, Magnus

Hej vart på blocket hittade du den ?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Hallo Mikael o Röris!

Här kommer "svaret". Eftersom jag låtit en certifierad verkstad sköta monteringen utgår jag från att de gjort "rätt" men eftersom jag själv inte begriper så mycket av bilar o de o sånt så har jag, i bästa gå-bort-byxorna, krupit fram ett par bilder som kanske säger mer än tusen ord.....

Enkelt uttryckt så mynnar avgasröret rakt neråt bakom bakaxeln ganska nära vänster bakhjul. Här kommer det bilder...

/Staffan :twitcy:
 

Bilagor

  • Webasto1.JPG
    Webasto1.JPG
    1,5 MB · Visningar: 41
  • Webasto2.JPG
    Webasto2.JPG
    1,6 MB · Visningar: 29

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Hej Maja

Jag är mycket tveksam att detta kan vara riktigt. När jag monterade min extra värmare (Truma Gasol) så står det i monteringsanvisningen att det under inga omständigheter får finnas några avgasrör som mynnar under bilen och kan inte tro att det är någon skillnad för att det är en diesel värmare. Detta är av säkerhetskäl då alla husbilar tar in vent. luften i golvet. Dessa regler gäller i Sverige och jag tror i övriga norden. Denna montering är nog godkänd i personbilar och lätta lastbilar där inga människor sover och där tas inte vent.luften in under bilen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Hej

Jag har en orginalmonterad webastovärmare i min husbil, finns ingen annan värmekälla. Avgasröret från webaston mynnade ut under golvet ca 20 cm ifrån sidan. Helt enligt monteringsansvisningen som jag i efterhand har införskaffat.

När jag gjorde gasol och ventilationsbesiktning så anmärket man på avgasrörets placering. Bilprovningen ville att det skulle mynna ut på sidan av bilen. Jag fick inget svar på varför men han hänvisade Räddningsverkets bestämmelser.

Vad jag kan se så har jag inget ventilations intag på bilens undersida/golv där avgaser kan leta sig in.

/Kenneth/
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Jag får ta mig en funderare på detta..... Borde inte Bilprovningen ha reagerat?

Goda lösningsförslag mottages tacksamt.......

/Staffan :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen