• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

F

F.d. 4220

Guest
Jag har en Webasto Air Top 3500 (alt. 5000) som slutat fungera.

Jag har gjort lite felsökning och kommit fram till att trots att den separata bränslepumpen tickar och går så kommer det inte fram någon diesel till brännaren.

Är det bara att byta bränslepumpen eller finns det något mirakelmedel som kan fixa problemet? Jag är lite snål och lägger gärna de 2.200Kr som en sådan kostar (hos webastocenter.se) på något annat.

Fast OM jag ändå måste köpa en, så kanske jag även investerar i en extern tempsensor. Så jag passar på att göra en bonusfråga om detta. Måste man använda Webastos egen tempsensor (1.000Kr, med kontakt X5, vad nu det står för?) eller kan man använda någon annan sensor till mer humant pris?

Idag finns sensorn alldeles vid luftinsuget, så det kan bli lite ojämn värme emellanåt. Så jag tänkte att en extern sensor kunde vara en bra investering.



//Stefan
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag begriper tyvärr inte så mycket när det gäller Webasto men när jag hade Webasto-värmare i den förra husbilen så fick jag jättebra hjälp o kunskap hos JRLarmcenter, Lindome. Kanske en tel-kontakt gör att du får bra svar?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag har gjort lite felsökning och kommit fram till att trots att den separata bränslepumpen tickar och går så kommer det inte fram någon diesel till brännaren.

Är det bara att byta bränslepumpen eller finns det något mirakelmedel som kan fixa problemet? Jag är lite snål och lägger gärna de 2.200Kr som en sådan kostar (hos webastocenter.se) på något annat.
//Stefan

Hej Stefan!
Jag utgår från att du har tillräckligt med bränsle i tanken om du har pumpen kopplad dit vill säga. Vissa är ju kopplade till en "tjuv" direkt på b-ledningen då är det ju troligen bränsle där om motorn startar. Sitter pumpen i rätt lutning? Den skall (vad jag har för mej) sitta lite uppåt från sug sidan sett. Ca 2-5grader tror jag att det är.

Om du har pumpen direktkopplad till tanken har du då testat att koppla en separat "tank" till pumpen. Fungerar detta så kan slangen i tanken vara igensatt eller så har den gått av eller ramlat bort.

Jag har bytt några pumpar så jag tror att du måste byta den.
Dom har också tickat men tickningarna blir mer som små dunkningar med en ny pump.
Någon slang har jag också bytt/monterat tillbaka.
Jag har ingen info om mirakelmedel.:)
Lycka till
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Har du försökt att blåsa bakvägen i bränsleledningen, har själv varit ute för att en liten flaga täppt till ledningen i bränsletanken.
Arne.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Webastons bränsleslang skall kopplas till motorns returledning. Om pumpen tickar så tror jag att den är okay. Möjligen smuts någonstans mellan tank och brännare. Bara att koppla loss slangar och testa flödet. Du kan också testa pumpen då den har snabbkopplingar och är lätt att demontera. Har du en plastinjektor sådana kan köpas från apoteket, kan du spola rent pumpen. Delar till Webasto kan du köpa billigast via Ebay.de och sätt då tyska sökord. Delarna kostar kring halva priset mot de svenska. När du väl får flöde i systemet sätter du en liten filter före pumpen...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tack för alla tips, bränsleslangen försvinner in ovanför bränsletanken. Så jag vet inte riktigthur den är kopplad till tanken. Jag har en värmare till, som är ger extra värme när man kör, den fungerar perfekt. Jag förmodar att det sitter en t-koppling ovanför tanken, men det kan såklart också vara två slangar ner i tanken.

Jag skall plocka isär fler slangkopplingar, för att se om jag får ut diesel i nån av dem.

Pumpen hänger upphängd så att utloppet ligger lite lägre än inloppet.

//Stefan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Webastons bränsleslang skall kopplas till motorns returledning.
Du kan också testa pumpen då den har snabbkopplingar och är lätt att demontera.

Texten tagen från mont.anvisningen.

På dieseldrivna fordon kan bränsleanslutningen vanligtvis
utföras med T-rör till motorns matarledning. Sker anslutningen istället till motorns returledning måste man förvissa sig om att tryckstötar som överstiger det maximalt tillåtna värdet för doserpumpen inte uppstår. Vissa dieselmotorer kan ha en elektriskt pump i tanken och då gäller detsamma som angivits för bensinmotorer.


Webasto DP30 har slanganslutning på dom jag bytt.

DP30 skall monteras i våg står det i manualen. Opps hoppas att 2-5grader räknas som i våg.
På bensinvärmarna skall den vara mellan 15 o 90grader

Så här står det i en annan webasto manual jag hittade på nätet.

Vehicles with Diesel Engines
Fuel must be drawn from the fuel tank or a separate tank
(see Figs. 9, 10 and 11). With this method of fuel being
supplied from a separate tank, no pressure-related in
fluence is possible

 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Då har jag varit under bilen en stund igen och fick till slut loss en slangklamma på insugssidan av pumpen. (Den satt för övrigt vågrätt monterad med en klamma mot en balk - men det gick inte att ha den så eftersom dess tickande då förstörde nattsömnen. Så nu hänger den någorlunda vågrätt i sagda klamma.)

Jag hade en plastflaska med pip som gjorde att jag kunde provsuga ledningen och det kommer diesel till pumpen.
Så jag får plocka ned hela pumpen och kolla om det finns skräp in till den, filter finns inget...

Eller så köper jag en ny pump i alla fall. Det var mindre än halva priset på ebay.

För övrigt så hittade jag en reparationshandbok för Webaston på engelska. Jag laddar upp den här - om det finns fler som har problem. :)

//Stefan
 

Bilagor

  • Webasto_at3500st-at5000st-repair.pdf
    743,7 KB · Visningar: 93
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Har värmaren varit oanvänd en längre tid t.ex över vintern kan du behöva starta om värmaren några gånger innan den börjar fungera som den ska.
Får du inga felkoder?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag provade att starta om den uppåt en tio gånger och felkoden var 01, att den inte kunde starta (jag gav upp när jag fick felkod 03, fel spänning, då batteriet tyckte det räckte)

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Det kommer diesel till pumpen, men inte ut från den. Jag har testat fler gånger efter att jag kommit hem igen, utan att den går igång.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Tänkte jag skulle uppdatera tråden med hur det gick.

Det visade sig att problemet låg i att den T-koppling som satt ovanpå tankarmaturen var igensatt. Värmaren i motorn klarade att köra i alla fall, men värmaren till bodelen vägrade starta. Det kom hela tiden lite diesel men inte tillräckligt.
Tryckluft i bränsleledningen löste proppen, så nu fungerar allt igen.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Följetongen fortsätter... I höstas fick vi problem igen och Bosse (Bosses värmarservice) kom fram till att det var bäst att göra rent tanken då slangen satts igen. Det gjorde vi i mars och det var behövligt.
Värmaren fungerade ett tag, men klarade inte av återstart. Tillbaka till Bosse och efter kontroll så visar det sig att den nu suger luft. Slangklammorna på t-korset ovanpå tanken är åtdragna så de är troligen ok. Men tydligen är det ett känt problem att tankarmaturen på denna årsmodell av Sprinter var dålig.

Så jag får ta kontakt med verkstaden som sög ur tanken för att kolla om de tyckte armaturen såg bra ut då. Hade ju annars varit ett bra tillfälle att byta den då...

Fortsättning följer.

//Stefan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Håller nu på att montera min webasto i bilen. Med värmarsatsen var det med en anslutningssats för att ta bränsle dlrekt från tanken genom tankarmaturen. Verkar vara svårt att ta ner tanken för att få loss armaturen. Någon som prövat att lossa denna på en Sprinter. Kan man inte ta bränsle från returledningen lstället?. Värmaren skall ju bara gå när motorn inte är igång. Går det att använda returledningen ändå? Finns det ändå bränsle i den trots att motorn inte är igång ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Jag hoppar in i tråden även om jag inte kan bidra i frågan speciellt mycket, dock mest för att belysa vårt stora problem (och lösning) som vi hade förra vintern.

Pumpen tickade och allt stämde som vanligt men brännaren kunde ändå inte tända "dieseln". För att korta det hela, jag beskrev problemet för Hedin-teknikern (han hade ingenting med bodelen att göra) då vi hade ordinarie "B" service. Det framkom att vår Truma (diesel) var ansluten på samma ledning som motorvärmaren vilket innebar att man måste starta motorvärmaren då och då. Gjorde man inte det, då blev påföljden att ledningen fylldes med luft så att ingen diesel kom fram till Truma brännaren. Med tiden skulle även motorvärmaren vägra starta...

Efter att ha startat motorvärmaren några gånger, nu fungerar även bodelens Truma-uppvärmning alldeles ypperligt. Jag kan tom se små bubblor (2-3 mm) passera genom dieselslangen mot Truma brännaren vilket är helt normalt. Enligt Hedin, motorvärmaren bör motioneras en gång i månaden vilket vi numera gör vid varje månadsskifte.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

På min Sprinter så finns det en hjälpvärmare som man kan koppla på när motorn går. Också det en Webasto. Så jag har två. Detta gör att tankarmaturen är förberedd detta, men det finns olika.

I mitt fall är tyvärr inte problemet att den varit dåligt motionerad, då den går bra i början, men sedan inte klarar att återstarta. Den gick bra ett par starter och sedan slutade den fungera och jag får felsignalen "Misslyckad start".

Men det är helt korrekt att man bör köra värmaren regelbundet för at den inte skall krångla.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Webasto Värmare - bränslepumpsproblem

Bokat tid för byte av tankarmatur. Det verkar som att det varit problem med denna armatur 2004-2005 som gjorde att de rostade och ofta behövde bytas...
Det behövs inte mycket till hål för att det skall vara problem.

Nu hoppas jag att detta är sista kapitlet i historien med denna värmare. :/
 
Toppen