• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto tilläggsvärmare?

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Vi ska beställa en ny bil och funderar på om vi ska välja
till en webastro tilläggsvärmare.
Är detta något att ha?
Hur fungerar en sådan?

Dethleff XXL A9000 med aldevärmare och värmeväxlare.
Som värmer motorn före start.

Mvh Malin
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Webastro tilläggsvärmare?

Jag har en Webasto monterad i golvutrymmet under bordet i min Globecar. Den släpper ut varmluften i golvsargen. Det fungerar som vilken annan värmare via en liten styrdosa på väggen. Hittills har jag inte använt den så mycket men tanken är att inte behöva förbruka så mycket gasol när jag kör vintertid.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Webastro tilläggsvärmare?

Hade Webasto i vår förra bil och använde den vid vinteranvändning i Sverige. Värmer upp motorn bra och därmed föaradelen. Vi hade även värmeväxlare att koppla vidare med, men det använde vi inte ofta. Vi bodde i bilen och startade Webaston före starter vid kallt väder och tyckte den var bra då...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Webastro tilläggsvärmare?

Om inte förr, så när det händer (inte ovanligt) att Alden lägger av en natt då det är kallt ute så inser du att det var en bra investering att komplettera med en Webasto-dieselvärmare.

Egen erfarenhet! :)
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Vi har Webasto lufburen värme som enda värmekälla i husbilen och är nöjd med den. Klart den väsnas mer än Alde, speciellt under uppvärmning men sedan när den går på "tomgång" så är det inte så störande. Fördelen är ju att vi gör av med max tre PC-10'or vid ledighetsanvändning under ett helt år. Den går snålt och diesel är billigt jämfört med gasol, samt att det alltid går att få tag i bränsle enkelt. Om jag byter bil så är en av punkterna att jag gärna vill ha diselvärmare.

Får jag fråga vad du tittar på för bil och vad webast kostar i tillägg?
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Dethleff XXL A 9000 2018.
I 2017 års prislista i Sverige låg den på ca 20 000kr.
Vi kommer att beställa från Tyskland.

Vi använder husbilen ca 100 nätter/år. Mars till november.
Blir vattenburen Alde med värmeväxlare och elpatron.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Svårt val för andra att bedömma åt dig, men några saker att bedöma är ju hur du värderar redundans av värmesystemet, snabbt kondensfria fönster/bodel, lägre uppvärmningskostnad samt högre tjänstevikt.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Kom på en sak, det finns ju flera olika webastovärmare. Vad är modellbeteckningen på tillvalsvärmaren?

Vi har en Airtop Evo 40, 4Kw maxeffekt och den räcker till för att värma upp vår 7,5m bil på vintern. Sedan finns det ju Airtop Evo 55 för större bilar samt modeller med inbyggd vv-beredare etc. Men de låter dyrare än 20K.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Svårt val för andra att bedömma åt dig, men några saker att bedöma är ju hur du värderar redundans av värmesystemet, snabbt kondensfria fönster/bodel, lägre uppvärmningskostnad samt högre tjänstevikt.

Tjänstevikten är inga problem. Har ca 2 tons lastvikt.
Funderar på om denna hjälper till att värma bodelen.
Så att man kan spara gasol. Eller så är den endast som
Motorvärmare. Känns inte som ett alternativ då Alde värmaren
kan göra det.
 

Bilagor

  • IMG_0846.PNG
    IMG_0846.PNG
    94,3 KB · Visningar: 25

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Har aldevärme plus en webastovärmare, Webaston används som motorvärmare vid minusgrader , ibland för att snabba på uppvärmningen, alde tar ju tid på sig att värma upp. Nackdel är att webaston drar ganska mycket ström, så man får passa sig så inte batterierna blir för urladdade. Bra komplement om man har ont om gasol och står vid el-stolpe där elen är för dyr för att driva elpatron, typ 5kr kwh. Batteriladdning blir inte så dyrt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Finns massor av trådar om detta, vänt ut och in till förbannelse.

Är ganska säker på att här avses en webasto vattenburen värmare på motorslingan, vilket ju är att elda för kråkorna om man använder den för uppvärmning och inte motorförvärmning. Och det får man ju ändå via värmeväxlaren. Obs, nej, tänker inte debattera det igen.

Har själv samma bil och monterat webasto på bodelsslingan istället. Primärt just som nämnts innan, som back up.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Visst finns det flera trådar i ämnet. Men denna frågan avser ju om en ännu okänd typ av dieselvärmare är ett bra tillval. Jag håller med om att om det är en webasto av motorvärmartyp så kanske Alde+värmeväxlare gör detta tillval onödigt. Är det en luftvärmare till bodelen alt. Värmare på bodelens vattebyurna system är det ju en annan fråga. Jag uppfattade det som att det är en värmare för bodelen.

Fråga säljaren vad det är för typ av värmare.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Sannolikheten att någon tillverkare skulle erbjuda luftburet diselvärmesystem som komplement till ett vattenburet Alde-system och för 21000 kr bedömmer jag som försvinnande liten. Så det är nog mera min angivna frågeställning/alternativ man får förhålla sig till, efter att ha frågat säljaren, förstås.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Jag hälsade på hos en vintercampares nya 7,6 m LMC husbil där han hade låtit montera in en 9kw Webasto i bagaget som var ansluten direkt på Alde värmarens vattenburna system med eget batteri på 180ah som laddades med bilens generator.inga problem med att den gick varm utan termostaten slog av och på när det behövdes
Den var riktigt effektiv, en kall och bister vinternatt kan man även stå ut med ljudnivån
 

Bilagor

  • IMG_20170609_214143.jpg
    IMG_20170609_214143.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Jag hälsade på hos en vintercampares nya 7,6 m LMC husbil där han hade låtit montera in en 9kw Webasto i bagaget som var ansluten direkt på Alde värmarens vattenburna system med eget batteri på 180ah som laddades med bilens generator.inga problem med att den gick varm utan termostaten slog av och på när det behövdes
Den var riktigt effektiv, en kall och bister vinternatt kan man även stå ut med ljudnivån

Vilket termostat?. Glykolen blir för varm och värmaren, precis som Aldepannan, måste slå av sig själv och starta om senare. Det är dessa av och påslagningar som drar mycket ström och låter. Aldepannans mindre, men även de märkbara, speciellt fläktljudet vid uppstart.

Diskuterat i längd i tidigare trådar, bl.a. här

http://www.husbilsklubben.se/forums/t99544/
 
Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

När Webasto orginalmonteras av Dethleffs sitter det en ventil som man styr.
På så sätt kan man välja om motordelen eller bara värmepaketet och värmeväxlaren skall få värme via motorvärmaren.

Jag anser nog att du får mer för pengarna om du eftermonterar en vattenburen Webasto i Alde sytemet som backup.

Eller då en luftburen som är mycket billigare.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Jag hade läst hela tråden innan och talade om för han vad jag lärt mig från HBK och att jag ej kunde tro på hans lösning då jag var övertygad om att det skulle bli för hett och okontrollerbart med så kraftiga doningar
Jag kan bara tala om vad jag såg och upplevde.
Vintertid stod han i Ritsem och Stora Sjöfallet ett par ggr i månaden och hade inte tillgång till el
Han sa att det inte var några problem att stå 3-4 dygn och han använde ingen gasol. Jag satt flera timmar i hans LMC och Webaston gav jämn och god värme
hela tiden. Heinos Bilel i Gällivare hade utfört monteringen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Jag hade läst hela tråden innan och talade om för han vad jag lärt mig från HBK och att jag ej kunde tro på hans lösning då jag var övertygad om att det skulle bli för hett och okontrollerbart med så kraftiga doningar
Jag kan bara tala om vad jag såg och upplevde.
Vintertid stod han i Ritsem och Stora Sjöfallet ett par ggr i månaden och hade inte tillgång till el
Han sa att det inte var några problem att stå 3-4 dygn och han använde ingen gasol. Jag satt flera timmar i hans LMC och Webaston gav jämn och god värme
hela tiden. Heinos Bilel i Gällivare hade utfört monteringen.

Jag har inte sagt att dieselvärmare inte ger bra värme. Jag har påpekat störande av ocb på rutiner och hög elförbrukning.

Har vinterfricampat 60-80 dagar årligen sedan 2005 och vet att man, trots stora batterier har mycket svårt att stå 3-4 dagar utan att ladda. Visst, dedicerat dieselvärmarbatteri på 180 ah hjälper säkert men man behöver batteriutrymme och kapacitet till annat också.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Är helt enig med dig om det
jag kan tänka mig en hälften så stor ca 2-4kw som man använder dagtid eller då man inte vistas i bilen men då är det väl lika bra med luftvärme.
Jag tycker ändå att det är absolut ett måste att ha någondera om man ska
ut vintertid med dessa kråkbon.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto tilläggsvärmare?

Är helt enig med dig om det
jag kan tänka mig en hälften så stor ca 2-4kw som man använder dagtid eller då man inte vistas i bilen men då är det väl lika bra med luftvärme.
Jag tycker ändå att det är absolut ett måste att ha någondera om man ska
ut vintertid med dessa kråkbon.

Tror dock man kan få problem med frusna slangar och tankar om man gör en enklare luftvärmeinstallation i efterhand och inte får runt värmen i alla hörn. Fabriksmonterat från början kanske ok. Men håller med om att dieselluftvärmarna går bättre.
 
Toppen