• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

webasto/dieselvärmare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Jag undrar om det finns någon Hbk:are som har kunskap i webastotekniken?

Jag har funderat på att få monterat in en värmare av webastotyp under hösten, men jag vill att den även ska värma kylvattnet till motorn! Finns det någon sådan eller skall det monteras en konventionell dieselvärmare istället (typ Bosch), hur är det med priser med montering o.s.v?

Mvh
Pilot
 
T

Teddi

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

har en webasto,,först värmer motorn startar sedan o värmer upp hela hytten ingen is på rutor osv,,allting ställs in på tid..maxtid 30 min..om man vill ha längre tid får man ställa in den..från början e den inställd på 30 min,kanongrejer!!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

såg här att tråden e 18mån,, gammal.ja som svarar gör ju de på de första inlägget.i omed att den kom upp idag tar man ju detta för givet,,den första som skrev kanske har en webasto sen 1,,5 år tillbaka..i.o.försej kanske de inte spelar nån roll men tanken e ju att allting på MARKISEN e LIVE i o med att de har me vardagliga ting att göra..har ja fel??? något för klubben kanske???
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

såg här att tråden e 18mån,, gammal.ja som svarar gör ju de på de första inlägget.i omed att den kom upp idag tar man ju detta för givet,,den första som skrev kanske har en webasto sen 1,,5 år tillbaka..i.o.försej kanske de inte spelar nån roll men tanken e ju att allting på MARKISEN e LIVE i o med att de har me vardagliga ting att göra..har ja fel??? något för klubben kanske???

Ha,ha jo, det stämmer det var ett år sedan ungefär som jag startade tråden och det har blivit 2 st installationer sedan dess p.g.a nyinköp av husbil och även insättning av dieselvärmare i denna, men jag lyfter på hatten för er för det är just detta som är så himla bra med husbilsklubben att man ställer en fråga och många vänliga människor svarar med fina goda råd!

Mvh, Pilot
:):)
 
F

F.d. 4379

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Jag har en Kabe 750LX -09. Eftersom jag bor i husbilen året runt och gasolpriserna varierar kraftig här upp i norr så beslöt jag mig i höst (-11) att sätta in en webasto på 9kw. Köpte värmaren + installationspaket och en separat termostat. Montering tog inte många timmar. Det jag har lärt mig är..... om du har en Alde 3010 panna med digital panel så kan man från den ta signal för att starta dieselvärmaren. Du kan således alltså använda den digitala som termostat men då får du räkna med det blir ofta star och stopp på värmaren då den är lite för känslig.Man kan "kalibrera" om den termostat jag köpte så man får jämnare värme och mindre start och stopp=(spar batteri)
Sen blev det mkt varmare golv värme och ett mkt bättre varmvatten då värmaren håller 80gradigt vatten. Jag satte även i samma veva in en 100w solpanel och satte in 2x 125 amp batterier. Jag klarar mig galant i 24 timmar utan laddning och har +23 inne och minus 30 ute.
Värmaren monterades under bilen( till höger om dörren under golvet.) Där var det enkelt att koppla in värmaren på befintlig slinga. Jag hoppas husbilstillverkarna är med och förfinar tekniken ??, för det blir mkt billigare med diesel mot gasol om man som jag oftast står utan tillgång till 220V.Sen har jag ett elverk med mig (kipor 2000) som på några timmar laddar upp batterierna...om inte dagens ljus hinner...här i norr är det inte många timmar ljust på vintern.:msn_star:
denna värmare satte jag in...
Webasto Marine Comfort -*Air heater, water heater, water station for boats and yachts -for increased comfort on board
Allt som allt betala jag 16500 för allt.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Ursäkta Mig! Men På Kabe 2009 har Du Webasto diesel värmare som standard! varför montera en till? Org. sitter till vänster under framskärmens front del.
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

den värmaren som sitter där är till för att hjälpa motorn upp i tempratur och även stötta upp motorn i pemp vid körning om det behövs,
problemet med en diesel motor är att dieseln är så effektiv att den utveklar mer kraft än värme, så hjälp värme behövs,

en bensin motor utvecklar mer värme än kraft så på en bensin motor får man problemet med för mycke värme och måste kylas mycket, och lite effekt,
just därför blir dieseln effektivare och starkare mot mängd soppa på en bensin motor,

därför är lastbilar etc diesel drivna, enda drivmedlet som orkar.

ja det är så att diesel värmaren i alla dess slag är billigare än gasol och bensin,
du behöver inte alde gasol , det finns kanon bra system med diesel till hela husbilen,

tåg, bussar, alla yrkesfordon, entreprenad maskiner etc har inte diesel utan orsak...
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Jag ser att Webasto ferdig monterad är ung 15% billigare i Sverige än i Norge. Och jag funderar på att installera. Kan någon rekommendera ett företak till jobbet?
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

personligen skulle jag bokat tid hos en webasto verkstad i tyskland eller holland där dom är insatta i diesel systemen, och det blir helt klart billigare, och vi är inte bäst i sverige och vet allt ! andra länder kan det oftast fullgott.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: webasto/dieselvärmare

den värmaren som sitter där är till för att hjälpa motorn upp i tempratur och även stötta upp motorn i pemp vid körning om det behövs,
problemet med en diesel motor är att dieseln är så effektiv att den utveklar mer kraft än värme, så hjälp värme behövs,

en bensin motor utvecklar mer värme än kraft så på en bensin motor får man problemet med för mycke värme och måste kylas mycket, och lite effekt,
just därför blir dieseln effektivare och starkare mot mängd soppa på en bensin motor,

därför är lastbilar etc diesel drivna, enda drivmedlet som orkar.

ja det är så att diesel värmaren i alla dess slag är billigare än gasol och bensin,
du behöver inte alde gasol , det finns kanon bra system med diesel till hela husbilen,

tåg, bussar, alla yrkesfordon, entreprenad maskiner etc har inte diesel utan orsak...

Här var det rätt mångas svepande formuleringar! Det stämmer att en dieselmotor är effektivare när det gäller bränsleförbrukning, men inte så som det beskrivs här.
En bensinmotor omvandlar 30-35% av den tillgängliga energin i bränslet till framdrivningseffekt och resterande 65-70% går bort som förluster, medan en dieselmotor omvandlar 35-40% av bränslet till framdrivning och resterande 60-65% går bort i förluster. Även detta allmänt hållet, men betydligt närmare verkligheten. :msn_wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12053

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

sen är det mer kraft i diesel bränslet än så, för dom siffrorna talar för en annan typ av värdering, som verkningsgraden är den hög betyder inte att den är effektiv i slut notan för den kanske drar dubbelt så mycket i stället och hur bra är den då ? samma med dom siffrorna du har vad dom grundar sig på osv...
en diesel motor får sin kraft av dieseln därför är den så stark på låga varv,
bensin motorn får inte sin kraft av bensinen utan är beroende av höga varvtal för det är det som utvecklar kraft i bensin motorn,
exempel lastbil 600 hk på 900 varv
rallybil 600 hk på 15000 varv typ ?
kan man första grejen ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: webasto/dieselvärmare

Nu bör du nog läsa på lite! Det finns inget som hindrar att du bygger en bensinmotor med lika bra vrimoment som en dieselmotor, om man accepterar lika lågt effektuttag som man normalt har från dieslar. Sedan finns det inga rallybilar som varvar 15.000 varv/min för en sådan motor fungerar inte i skogen. En WRC bil har mycket höga vridmoment men effekten är begränsad i reglementet. Den lämnar därför sin toppeffekt vid ca 6000 varv/min.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Jag har en Kabe 750LX -09. Eftersom jag bor i husbilen året runt och gasolpriserna varierar kraftig här upp i norr så beslöt jag mig i höst (-11) att sätta in en webasto på 9kw. Köpte värmaren + installationspaket och en separat termostat. Montering tog inte många timmar. Det jag har lärt mig är..... om du har en Alde 3010 panna med digital panel så kan man från den ta signal för att starta dieselvärmaren. Du kan således alltså använda den digitala som termostat men då får du räkna med det blir ofta star och stopp på värmaren då den är lite för känslig.Man kan "kalibrera" om den termostat jag köpte så man får jämnare värme och mindre start och stopp=(spar batteri)
Sen blev det mkt varmare golv värme och ett mkt bättre varmvatten då värmaren håller 80gradigt vatten. Jag satte även i samma veva in en 100w solpanel och satte in 2x 125 amp batterier. Jag klarar mig galant i 24 timmar utan laddning och har +23 inne och minus 30 ute.
Värmaren monterades under bilen( till höger om dörren under golvet.) Där var det enkelt att koppla in värmaren på befintlig slinga. Jag hoppas husbilstillverkarna är med och förfinar tekniken ??, för det blir mkt billigare med diesel mot gasol om man som jag oftast står utan tillgång till 220V.Sen har jag ett elverk med mig (kipor 2000) som på några timmar laddar upp batterierna...om inte dagens ljus hinner...här i norr är det inte många timmar ljust på vintern.:msn_star:
denna värmare satte jag in...
Webasto Marine Comfort -*Air heater, water heater, water station for boats and yachts -for increased comfort on board
Allt som allt betala jag 16500 för allt.

Interesant! Var köpte du värmaren?

Är värmaren inkopplad till original varmvattenberedare?

Funderar på att bygga en egen plåtis och använda denna typ av dieselvärmare i kombination med en 10 l vattenberedare för båt med integrerad 220v-patron.

www.surecal.co.uk

Funderar på att sätta varmattenberedaren i taket över toa-stolen. Där bör det kunna finnas lite "dött-utrymme", samtidigt som varmvattenberedaren bör blir mindre utsatt för frysrisk.
 
F

F.d. 4379

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

ursäkta dröjsmål med svar här...
Jag har nu en Kabe 810i och har gjort precis samma sak med den. Satte in en Webasto ST90 på värmeslingan. Den går ju genom pannan så man får mer än bäst med varmvatten när den mullrar :) . Har nu med denna bil även provat att ha -33 ute och haft +22 inne med varmt golv, varmvatten ja man saknar inte nått från ett vanligt boende. I Kabe finns ju extra värme element under stolarna. Så med relä och lite klurighet så får man dessa att starta också då det finns en signal kabel från värmaren när vattnet är +30 så skickas det ström i den. Nu har jag bara "styrt" igång den under höger stol då det räcker för mig i -30. Nu står jag sällan och har tillgång till 220V så i dessa mörka tider får Kipor 2000 hjälpa till att ladda batteri. Gör man som jag nu gör....
man drar igång det så fort man parkerat så går elverket nästan 12 timmar på en tank (ca 3,5liter). Då kan man sova gott på dom 200amp jag har i batterilådan. Jag har inte studerat priserna så noga men jag har köpt mina Webastos på Laitis. Nån tusing hit eller dit spelar inte så stor roll då jag ligger i husbilen 365 dagar om året och diesel är billigare än att jaga gasol.
 
F

F.d. 4379

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

den värmer bara motor och är inte på lika många KW.
Sen är den styrd av tiduret att bara gå en timme.
Så det är lika bra att separera motor och bovärmen som det är tänkt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: webasto/dieselvärmare

Mycket finns att säga om detta och jag har själv nu bytt till helt dieselbaserad bil. En snabb kommentar:

Angående dieselvärmare inkopplade på bodelens vattenslinga (med Aldepanna) blir problemet att värmaren, även 6 kw och speciellt 9kw, är för bra. Vattnets hettas upp så mycket att värmaren måste slå av, oavsett innertemp. Ofta räcker ju värmen till för önskad innertemp men resultatet blir att dieselvärmaren cyklar av och på. Och en dieselvärmare drar extra mycket ström vid uppstart, förutom ganska störande med detta av och på. Enda sättet att undvika detta är stora inbyggda vattenexpansionskärl som kan suga upp värmen men det tror jag inte vi vill ha i bilarna.

Så förutom ljudet så går det åt mycket ström. Att använda ett elverk 9-12 timmar om dagen skulle jag aldrig vilja göra, inte utan mycket lång elsladd i alla fall och inga andra i närheten. Men vi är ju olika. Och en Efoy klarar inte av att försörja denna lösning. Jag har provat detta i min egen bil i 5 år nu, med ca 60 dagar fricamping per vinter. Nya Truma-bränslecellen klarar det men kostar massor och går på gasol....

Så vad gör man? Jag har precis bytt till en bil med Webasto Dual Top för att slippa allt gasolstrul med olika kopplingar, få tag i propan som LPG, slut på just min flasktyp på jullovet när alla gasolutkörare har vinterledigt, etc. En luftbaserad dieselvärmare går kontinuerligt så jämnare ljudnivå och inte alls samma totala strömförbrukning. Dock mycket mera än med Alde och gasol. Så Efoy + elverk på 2,5 kw, AGM-batterier och 60-80 Ah laddare och ca 1 timmer elverk om dagen räcker bra. Att använda vanliga 20-30 AH laddarna i husbilen är ju dumt för då måste ju elverket gå många timmar "i onödan".

Problem som återstår att lösa är vettig motorvärme i hela bilen under färd (som man ju får med vattenburen värme) och en backup lösning (som ju dieselvärmare på aldeslingan ger). En till Dual-Top med Y-rör kanske? Ett kompletterande vattenburet system med värmeväxlare? Få se vad jag hittar på.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen