• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wayfinder Navigator GPS

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Finns det någon som har erfarenhet av Wayfinder Navigator.
GPS navigationssystem för mobiltelefon.
Enligt försäljaren på Clas ve sjön skulle den fungera med bluetooth
(trådlöst till mobiltfn) Priset var c:a 1775:- komplett med det som behövdes.
Blir bilden alldeles för liten och omöjlig att se eller?
Sändaren var väldigt liten och skulle ju lätt kunna placeras var som helst
i bilen t.ex. vid takluckan. ´
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Wayfinder Navigator GPS

För användning i bilen är en navigator i mobilen inget att rekommendera.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

jag tycker tvärtom mot vad Gunnar rekommenderar, jag har Tomtom i en handdator, en fast Blaupunkt i min husbil och Tomtom i min mobiltelefon tillsammans med en blue-tooth antenn
var och en av dessa har sina för o nackdelar men jag skulle inte vilja vara utan den flexibilitet som GPS i min mobiltelefon innebär, jag har ju alltid telefonen med mig vilket inte stämmer den med fasta installationen i husbilen och att ha både mobiltelefon och handdator i personbilen tycker jag är för mycket
mobiltelefonen kan jag dessutom använda även när inte sitter i bilen, när jag cyklar är på kontoret eller på promenad i en okänd stad, det innebär för mig flexibilitet
sen är det klart att i husbilen är Blaupunkt-apparaten med sin stora skärm på 7" är lättare att läsa av än en mobiltelefon skärm på ca 3x7cm men min favorit och mest användbara GPS är den jag har kombinerad med min mobiltelefon som är en SonyEricsson P910
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

:twitcy: Jag fick en wayfinder i julklapp av min älskade gubbe. (vet inte varför han tyckte att jag skulle ha en ) Är lite fundersam över vad det kostar att nyttja den. Eftersom man måste ut på nätet. Är det någon som har kunskap om priserna?

Yvonne
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Wayfinder för mobiltelefoner använder kartor som laddas ner via GPRS allteftersom man förflyttar sig och man betalar i princip för nedladdningstiden för kartan
hur stor kostnaden blir beror på mobiltelefonabonnemanget, det kan säkert skilja en hel del mellan olika operatörer och man får kolla upp med sin mobiltelefonleverantör
en kollega nämnde att man i Wayfinder har möjlighet att via datorn "klippa ut" en karta som motsvarar det område man kommer att befinna sig inom på sin resa och lägga den kartbilden direkt i telefonens minneskort, detta möjliggör att man kan stänga av nedladdningen av kartbilder allteftersom man förflyttar och endast använda kartan man har i minneskortet, hur stor kartbilden kan vara i detta fallet vet jag inte

läste också i veckan att Nokia nu har navigeringstjänster till sina smart-phones

läs mer om Wayfinder här
http://www.wayfinder.com/products/wayfinder_navigator.sv.php?link_id=flag
läs mer om Nokias kommande mobilelefon med inbyggd navigering
http://www.nokia.se/phones/n95/
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Till syvende och sist är det inte hårdvaran som är det viktigaste (även om den naturligtvis måste funka) utan mjukvaran "Kartan". Därför står jag fortfarande som en hötapp mellan åsnorna och tvekar vad jag skall satsa på.

Hälsningar
KalleiViken
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Kalle
Jag kör med en PDA med Tom Tom 3 och det fungerar utmärkt. Nu beror det på vad du vill ha för kartmaterial. Scandinavien eller Europa. Tycker det är den stora skillnaden vad du betalar för. Alla kartböcker blir också gamla som du vet.
Vad jag tycker ska du välja en Tom Tom som jag tycker är mycket lätt att lägga in egna POI i och ladda hem från nätet. Den har ett fint upplägg för hantering.
Det finns också andra som MIO, Garmin mfl. som också är bra speciellt om du får ett svar från någon som har en av dessa. Så är det alltid.
Så åk till en butik som säljer någon av dom här be att få pröva dom och känna på dom så är det sedan bara plånboken som bestämmer. Helt klart är att en av dessa bärbara ska du välja för smidighetens skull och kunna sitta inne i stugan och knappa runt och planera för dina utflykter och semestrar. Det kan du även om du köper program till en bärbar dator och navigerar med den men oj vilken skillnad på storlek.
Som det känns nu kommer jag att köpa en Tom Tom 710 när kartmaterialet utökas med fler länder i östeuropa.

Lycka till.;) ;) ;)

Mvh Håkan J
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Mycket kul vändningar har jag läst och denna tillhör dom roligare!!

"som en hötapp mellan åsnorna"

Vi har en fastmonterad GPS i husbilen men skulle nog föredra en lös som man kan använda även i personbilen, samt en liten att ha med på skogpromenader där jag lätt kommer fel! Här har jag fått en del tips så nu ska jag nog snart välja ut en liten till mig.

Eva HBK 9
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Jag köpte en Sony 70 förra året för att använda under vår europaresa. Fungerar väldigt bra med bra ljud och bild. Då jag köpte denna var den nästan ensam om att ha östra europa med i köpet. Mycket nöjd med den men här kommer en varning som man bör beakta vid köp. Sony har en nästan obefintlig support på denna navigator. Dessutom snorkig så det förslår. Då jag undrade om dom buggar som finns kommer att åtgärdas svarade supporten väldigt luddigt och min följdfråga blev då om jag skulle tolka svaret som att buggarna inte kommer att åtgärdas, så fick jag svaret att "det får du tolka precis som du vill". Snacka om kundsupport. Dessutom finns inga nya kartor för nedladdning och supporten kan heller inte svara på när detta är möjligt. :mad:


Mitt tips är alltså att också kolla vad för support man får även efter man lämnat butiken. En bra vara kan bli värdelös då man inte ens kan uppdatera kartmatrialet, eller hur?

Hälsningar
Janne :wink:
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Hej !

Svar till Nenne !
Jag har en Sony u70 och har tagit ner isomras nya programvaror den senaste med version 1.05, jag har inte haft några större problem med den. Nu har de däremot gjort om hemsidan så man kan inte ladda ner nya versioner. En butik som säljer Sony navigator säger att det skall komma nya uppdaterade kartor i Mars.
Om du ej har 1.05 så har jag den och kan skicka den till dig.
Mvh Per
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Spännande detta med navigatorer.

Vi fick en ny Garmin installerad i slutet november, som ingår i en förbaskat dyr Kenwood med lucka som fälls upp.

Tur att man fortfarande kollar på vägen oxå. För rondellen mitt på E20, i närheten av Götene, har GPS:en ingen aaannnniing om.

Den rondellen har nog funnits ett år nu, och har troligen passerats av fler Garmininnehavare, eftersom man ser spåren rakt över gräsmattan.....!!!!

/DS
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Wayfinder Navigator GPS

Till Per

Jo, jag har senaste uppdateringen. Uppdateringar finns att hämta på följande sida:
http://support.sony-europe.com/EVE/navigation/navigation.asp?l=sv
Den senaste uppdateringen som heter 105 har bara med spansk version att göra vad jag kan se. Vad som jag inte tycker om är att kör du i 3d-vy så kommer t.ex bensinstationer upp på skärmen efter du har passerat. Vad som också är mindre bra är man inte kan lägga in nya poi för exempelvis campingar och liknande. Man kan inte heller lägga in en position med latitud och longitud.
Att nya kartor ska komma har dom sagt sen i augusti. Det blir till att betala för dessa trots att kartmatrialet i den verkar vara ett par år gammalt.
Ska bli spännande att se vad som händer.

Mvh
Janne
 
Toppen