• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco Backkamera, går ej spegelvända bilden

F

F.d. 25239

Guest
Hej undrar om det är någon löser detta?
Jag har monterat ett Waeco Perfect View Lcd M70L med en Waeco universal färgkamera cam 27 (RV-27/N). Bilden är perfekt men vänd åt fel håll. t ex så visar den höger sida ute, på vänster sida i monitorn.
Bak på Lcd-monitorn så finns det två små piggar för att spegelvända bilden, hur jag än ställer in dom så går det inte att vända bilden.
Är det möjligen fel på kameran?
Tacksam om någon har en lösning, det blir jobbigt att tänka tvärt om vid backning.:)
Mvh
Magnus
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Troligen fel för min kamera slår jag om svitchen och då blir det spegelvänt. Pröva att recetta eller håll in eller tryck upp knapparna samtidigt som du slår av och på tändningen.
 
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Jag skall testa detta och se om det funkar. Återkommer med resultatet. Tack så länge....
//Magnus :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Jag läser i bruksanvisningen för WAECO PerfectView M70L.
Beskrivning av DIP-switch på baksidan av monitorn:
DIP-switch för val av spegelfunktionen (endast möjligt på kamerorna: RV-24/N, RV-27/N och RV-30):
1= spegelfunktion
2=normal
 
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Jag har nu testat att reseta enligt tipset från jaktfalken,men önskat resultat uteblev.
(tack ändå) Har också ändrat dip-switchen bak på monitorn utan resultat. Det kanske är kameran som är kass ? Det är en RV-27N och inte en 24 som jag skrev först. Så det borde funka..
//Magnus
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Jag har nu testat att reseta enligt tipset från jaktfalken,men önskat resultat uteblev.
(tack ändå) Har också ändrat dip-switchen bak på monitorn utan resultat. Det kanske är kameran som är kass ? Det är en RV-27N och inte en 24 som jag skrev först. Så det borde funka..
//Magnus

Tror nog närmast att du har fel på monitorn för kamerasignalen går ju fram, dessutom är det lättare att byta monitor.:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hmm! Knepigt.
Jag antar att du följt installationsanvisningarna med koppling av alla kablar.
I vilket DIN-uttag satte du kamerakabelns DIN-kontakt, videokälla 1 eller 2?
Frågar bara om du vill att jag skall kolla hur min motsvarande anläggning är kopplad.
Visserligen får jag skruva bort en av inredningen men jag gör det gärna om det hjälper dig.

PS Kollade vilken kamera jag har och det är en med dubbel lins CAM33C så den kanske kopplas annorlunda. DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Tack för ditt svar Robert!
Jag har kopplat in den på videokälla 1. Röd kabel till plus med en strömbrytare i mellan,(vill ha det så att jag kan sätta på den och stänga av den när jag själv vill) Svart kabel till jord.
Två kablar kvar en grön kabel och en vit kabel. Den gröna skall man koppla till backljuset om man vill ha den funktionen, vilket jag inte vill, så den har jag inte kopplat in. Den vita fungerar som en signalledning för en eventuell sidokamera, vilket jag inte heller har, så den är inte heller inkopplad.
Jag har provat att strömsätta den gröna kabeln också för att se om det hjälpte , men det gjorde det inte.
Du behöver inte plocka i sär din inredning, det är förmodligen inte samma kablage till den kameran som du har i och med att din har dubbel lins.
Tack ändå :)

Mvh
Magnus
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Jag tycker jag känner igen den koppling som du beskriver vilket gör att jag tror att du har ett problem i skärmen och det har ju redan andra kompisar här konstaterat. Hoppas du kan få det fixat på garantin.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Har tittar på dislayens baksida.
Båda DIP-switcharna står uppåt. Det är lite svårt att se men jag tror att texten är Norm på nedåt och Mirr på uppåt.
Jag har monterat min display så att den känns som en backspegel och då är mirror-läget naturligt.
 

Bilagor

  • PICT0545.JPG
    PICT0545.JPG
    80,6 KB · Visningar: 35
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hej Robert!
Jag får nog kolla om det är fel på min monitor , för båda piggarna står uppåt på mirror.
Men tyvärr så är bilden fortfarande åt fel håll och det spelar ingen roll om jag ställer piggarna i nederläge. Bilden är fortfarande åt samma håll.
Tack för din hjälpsamhet.
Mvh
Magnus
 
J

Jarn

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Magnus, har du fått rätt på din spegelvända bild?

Jag har samma problem med min Waeco kamera CAM2 7/N. Skillnaden är bara att jag har den ansluten till en sk multiapparat Pioneer 910. Radio / GPS / Backkamera i ett och där finns ingen omställning i den.
Jag var därför i tel.kontakt med Waeco supporten i Tyskland, som sände mig kopplingsschema på kameran och där kan man välja om man vill ha spegelbild eller ej.
Är nu på hotellsemester, så jag skall koppla om nästa vecka o se.
 
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Tack för tipset!
Jag skall prova att jorda den vita kabeln nästa gång jag tittar till husbilen som står uppställd för vintern. Jag återkommer med utfallet efter utförd test.
Mvh
Magnus
 
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hej Roland!
Hoppas att semestern har varit bra.
Jag skulle vara ytterst tacksam om jag fick ta del av ditt kopplingsschema. Jag var nämligen ute i helgen igen och provade att jorda den vita kabeln (Testade den gröna också för säkerhets skull) enligt tipset från Rolf (tack), men önskat resultat uteblev.
Tackar på förhand ..
Mvh
Magnus
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hej Magnus, jag bifogar kopplingsschemat här.
Det är den gula kabeln som skall till svart (jordas) enligt mailet från Waeco.

Sen får man ju hoppas att inte någon skarvat kabeln med en annan färgsammansättning på din bil.

Själv har jag inte fått rätt på min. Har inte hittat anslutningarna ännu.
Däremot hittade jag ett papper om att de använt en adapter i min bil till Pioneer enheten och det undrar jag om det är rätt i mitt fall.

Denna NAV ADAPT har de tydligen monterat i min. får se om jag hittar den.

Återkom gärna hur det går.
 

Bilagor

  • Pinbelegung RV-24N-27N-neu-CAM50-80[1].pdf
    61,4 KB · Visningar: 172
  • RV-ADAPT-NAV(193)man.pdf
    60 KB · Visningar: 132
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hej igen Magnus,
plockade ut Pioneer apparaten och såg anslutningarna.
Typiskt nog så stämde inte heller färgerna på min NAV Adapter. Fler svarta kablar än på kopplingsschemat som följde med konstigt nog.
Däremot var det mycket riktigt en gul kabel som var skarvad till jord.

När jag tog bort den, då fick jag bilden spegelvänd som jag ville. YES !!!

Hoppas du får rätt på din med.
 
F

F.d. 25239

Guest
Sv: Waeco Backkamera! Går ej spegelvända bilden !

Hej Roland!
Tack för kopplingsschemat. Tyvärr så hjälper det inte. Jag var i kontakt med Waeco/Dometic i göteborg och förklarade mitt problem och det svar jag fick var att den monitorn som jag har är den som spegelvänder bilden och ej kameran . Alltså finns det ingen kabel som skall jordas. Det troliga är att det är något fel på antingen kameran eller monitorn. Jag har en monitor till som är på 5" i stället för den som jag vill använda som är på 7". Jag skall testa med den och kablaget som följer den monitorn så får vi se om det funkar. Om det inte funkar med den monitorn och kablaget så är det troligtvis fel på kameran , och då har jag ju i alla fall lokaliserat felet.
Tack för hjälpen..
Mvh
Magnus :)
 
F

F.d. 11192

Guest
Hello!

Hope you understand English and that's not a problem if I use it :)

I have problem with my LCD250 system. I have a cam27n and a RV49 LCD. My connectors broke and now I have to reassemble them. On one of the schemes above I saw the pinouts, but I just don't have that cables, mentioned in the scheme.

There you say blue is audio, black gnd, green switched 12v, red 12v, white video and yellow mirror.

I have my cables as followes:
- one yellow
- one white (transparent)
- one red

I suppose and tested some way - red should be 12+, yellow should be audio, the white transparent should be video. Around the white cable I have an unisolated cable, that I think should be ground.

I have 5 pin connector from my monitor, like this

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHWbmb2b_nAz25zzgFuYVuV9wP8FbIHxiA7PrY9I0SqTpk43TzaQ

I think that no. 2 is 12V+.

Anybody could help please?

Best regards, Dean
 
Toppen