• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vw LT 31 Bn

F

F.d. 55334

Guest
Hej alla
Finns det några rullande LT 31 Bn därute skulle jag bli väldigt glad för en kontakt för att få del av era erfarenheter om ALLT. Har nyligen köpt LT 31 1978 Bn, ombyggd skolbuss. Har läst det mesta på siten med stort intresse men det verkar som om de flesta har nyare bilar.

Att jag loggar in som Atenga beror på att Agneta redan var upptaget.

Blir glad att höra från dig!!:twitcy:
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej!
LT31 Bn antar jag betyder "bensinare". I så fall bör nu nog vara lite försiktig med gasen eftersom jag vill minnas att den var rätt törstig. För femtontalet år sedan byggde jag in en Reimoinredning i en gammal Lt 31 diesel. Tyvärr begrep jag inte bättre än att jag kostade på en massa tid och pengar på en för dålig bil vilket innebar regelbundna reparationer av det mesta från motor till bakfjädrar och bromsar. Utöver detta gav den oss mycket glädje.Vi körde i tio år och upplevde bland annat både Lofoten och Mainau. För fem år sedan såldes bilen till en granne som fuskar lite som bilreparatör. Han kör den varje sommar och är helnöjd eftersom han även trivs med att skruva. Vi hade blivit beroende och köpte en nyare färdigbyggd Dethleffs. Vi hade många fina upplevelser med bilen. Man ser fortfarande en och annan som inte rosten tagit på vägarna. Du är nog inte ensam om en äldre bil. Man ser då och då ombyggda mercedesskåp och även riktigt gamla husbilar. Kom ihåg att upplevelsen är likadan bara allt fungerar om man har en gammal eller ny bil.
Lycka till
Yngve
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej Yngve från Mjölby,
tack för ditt svar! Misströstade nästan fast jag vet /via Blocket/ att det borde finnas åtminstone en handfull därute.
Här är Agneta (och Rune) från Vikbolandet. Ja, Bn tänkte jag skulle stå för bensin. Ca 1,4 per mil om tidigare beräkningar med hjälp av passare och beräkning med hjälp av NU fungerande kilometerräknare stämmer. TRETTIETTAN är en gammal skolbuss, 1978 enligt pprn men troligen äldre vad gäller motorn som har beteckningen CH. Ombyggd av karosseriverkstad i Kalmar. förhöjt tak. Och en förtjusande gammal dam. Har inte hunnit med så många turer än, två testturer Vikbolandet-Sala t o r resp Vikbolandet-Arboga-Dingtuna t o r medan vi testat vad som åtgärdats och vad som återstår.

Och så vill jag ta tillfället i akt att mer officiellt tacka KÖLIS för värdefulla och VÄNLIGA synpunkter - jag mailade honom eftersom det kändes lite skämsigt att ta upp problemen med TRETTIETTAN på denna site, där de flesta har nya husbilar.

En vacker dag jag kanske törs mig på en Avatar också.

Ha en bra dag!
Agneta W
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15722

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej!
Jag har just köpt en LT31 från -95 bensinare tycker den är störtskön.
Mitt problem är att det inte följde med minsta manual eller instruktionsbok.
Är det någon som vet var man kan få tag på det, har googlat som en galning utan resultat. Idealet hade varit en verkstadshandbok men vad jag förstår har det aldrig funnits sådana.
Undrar även vilka årmsodeller osv som hänger samman? Jag vet inte ens hur många kubik motorn är men har just hittat påfyllningen för spolarvätskan.:oops:

Vänligen /Albin
 
F

F.d. 4047

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej alla LT 31användare!

Har en härlig -84 års modell som går väldigt bra. Lite törstig (bn) men de får man ta! Upptäckte att en damask i bromsoket var lite dålig, har sökt men de finns inte längre varken rep,sats eller hela oket!

Är de någon som har nåt tips eller vet om de går att få tag i någonstans?

Mvh/ jansve50
 
F

F.d. 21009

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

autoexperten kanske har en reparationshandbok till din husbil..?
 
F

F.d. 30154

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

jag har en lt 31 ned enb sexa bensin med åramodell 91. den drar på 5ans växel vid måttli fart mellan 1,o5 och 1,3 liter. vad gäller bromsarna så har mercedes lika dana ok fram.
vi har haft vår wv i 11 år och åker c:a 1200 mil om året. det enda fel vi har haft problem med har varit handbromsen. vi har själva byggt inredingen. rolf medlem i hbk
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej alla LT 31användare!

Har en härlig -84 års modell som går väldigt bra. Lite törstig (bn) men de får man ta! Upptäckte att en damask i bromsoket var lite dålig, har sökt men de finns inte längre varken rep,sats eller hela oket!

Är de någon som har nåt tips eller vet om de går att få tag i någonstans?

Mvh/ jansve50

Nobteck AB 011 108330
Brukar klara det mesta
Nobtec AB Bildelar Norrköping
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

När jag läste här så kom jag att tänka på när vi var i Palolem i södra Goa (Indien) Mars 2007 och låg på stranden i solen och drack Kingfisher, skulle gå och hämta något när jag vänder mig om och ser denna parkerad bakom oss, det går bevisligen att köra långt med dessa bilar. (ja jag vet att det inte är en LT31)
24871_379996717996_7838259_n.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Vw LT 31 Bn

Bensinförbrukningen är inte mkt att oroa sig över.
Totalkostnaden för all bensin du tankar troligen långt under vad värdeminskningen kostar per år för en nyare dieselbil. Och värdeminskningen finns till stora delar där även om bilen används mkt lite.
 
F

F.d. 30154

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

jag lyckades få tag på en verkstadshandbok på biltema en gång i tiden.

jag vet inte om dom har den kvar i sitt sortiment numera, men en fråga är gratyis.

hälsningar från rolf med 91:a
 
F

F.d. 24793

Guest
Sv: Vw LT 31 Bn

Hej.

Jag är ny här och undrar lte över Lt31.
Har möjlghet att få överta en Lt31 under 10000kr.
Den är jättebra i kaross och under,och otroligt trevligt byggd inne.
Ska man slå till???

skylark
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vw LT 31 Bn

10.000 är ju nästan gratis, om den är så fin och dessutom fungerar, absolut! :)
 
F

F.d. 54769

Guest
Plockar upp den här tråden igen. LT 31 har ju varit en trotjänare i många år, och nu börjar det poppa upp några vetaranare. Det kan ju vara intressant. Skattebefriade, så kan ju det "finansiera" några skattekronor i drivmedelsskatt ;)

Jag har krok på -77:a hyfsat inredd, som kan funka som övernattningsbuss vid kortare sejourer. z

Det pratades tidigare (för några år sedan) att 10t var "gratis". Vad anser folken är ett rimligt pris i dag? Jag har ju inte sett statusen ännu, men skulle var käckt att ha ett hum ;)
 
Toppen