• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW Caddy isolering

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har det varit någon inredning i din bil tidigare. Tex skåp eller liknande? I så fall står det inskrivet i regbeviset.
Om inte kan de ändå ha synpunkter på inredningen du skruvar dit vid besiktning. Även i en lastbil med lastförskjutningsskydd skall man regbesiktiga om man fast monterar in tex skåp o fack eller annat. Har du det inskrivet så framgår det ju inte villken sorts skåp det är frågan om. Du kan så klart avvakta med den detaljen till någon ev har synpunkter och ta det då.

Det finns en hel del fördelar med att behålla den som lätt lastbil ochså inte minst när det gäller parkeringar där man idag sätter upp parkeringsförbud för PB2.
 
F

F.d. 50858

Guest
Bara en hylla längs ena väggen och lite krokar. Så jag vet inte om det räknas som skåp eller så?
 
F

F.d. 22252

Guest
Antar att du varit ute lite på youtube där kan man se en del, finns också lösningar med en massa lådor som kan flyttas hit och dit. Många ideer verkar krångliga och speciellt om det regnar om man ska plocka om allting, man ska helst inte behöva gå ut då.
Man måste nästan alltid ha sängen till höger i bilen om man är någorlunda lång och inte vill krångla med förarstolen, problemet är ju att skjutdörren också sitter till höger och den blir ju blockerad av en säng då får man använda bakdörren istället. Jag var sugen på en renault som har en lång 2m lastplats men de var ju svindyra då och där har man möjlighet att enkelt ha sängen på vänster sida och kunna använda skjutdörren som ingång. Antar att du har dieselvärmare på den, brukar ofta sitta en i motorutrymmet för att hjälpa till med värmen, till den finns det oftast en sats som gör att den fungerar som parkeringsvärmare.
Den bilen kan du ha mycket roligt med både att resa med men även kortturer där man känner att man vill vila en stund. Fungerar ju bra som enda bil, vilket blir billigt ägande. Sen är det en speciell känsla av att ha byggt den själv, parkera kan man göra var somhelst har man några firmadekaler på den så kan man ju vara ute på jobb.
 
F

F.d. 50858

Guest
Ja mestadels tuben, men även några hemsidor/bloggar. Jag kommer nog att ha sängen till vänster, gör mig ingenting att flytta fram förarstol vid sängdags. Vill ha möjligheten att gå in från sidan också. Kollade in några Caddy Maxi, men dem jag hittade tyckte jag hade gått alldeles för långt eller låg över min prisklass. Det sitter en webasto dieselvärmare i bilen. Blir nog många turer till skog och fjäll mellan arbete, där jag kan springa och vandra och få lite lugn i kroppen. Firmadekaler har jag slitit som djur för att få bort. Bara en ägare innan och det var en firma.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tog bort en del använde värmepistol försiktigt och en tång för att dra bort dekalen.
Ja miltalet och priset måste stämma blir alldeles för dyrt annars, du är väl kanske inte lika lång som jag och det är bra om man kan använda skjutdörren bakdörrarna är ett elände att ta sig in igenom. Speciellt om man är två så kan man göra en anordning för att bredda sängen och då blir det enklare att gå in från sidan, likaså med spis är det ju bättre att ha den i anslutning till skjutdörren så att man kan vädra enkelt är ju så på många plåtisar.
Bra att du har en värmare i bilen då kan du vara mer fri från väderleken på turer, bilen är så liten att några minuter med spisen på så är det rumstemp, inga problem med 10grader men blir det kallare så behövs värmaren.
Ja en sån liten bil är perfekt man kan åka ut på skogsvägar och stanna var man vill inga problem att vända. Du kommer säkert få mycket glädje av bilen ett mycket bra projekt tycker jag väl avvägt med alla förutsättningar att lyckas, har ju sett några projekt som varit helt hopplösa, men räkna med att du hittar rost men så är det med alla bilar främst i bakvagnen där ett par stänklappar som man hade förr i tiden skulle hjälpt mycket, du har väl manuell låda antar jag.
 
F

F.d. 50858

Guest
Fick pröva mig fram lite jag. Värmepistol för dekalen men klistret som gjutet. Använde "Label Off" från Biltema och isskraporna till bilen. Har då tänkt att göra i ordning sa att möjligheten finns att sova två, men det är ytterst sällan det kommer hända. Lite rost finns, men absolut inga mängder. Det ska givetvis ordnas med innan man ens börja tänka på isolering och inredning. Det är en manuell. Ja det blir nog mycket trevligt och väldigt roligt att ha ett projekt. Gissar på att du har haft det mycket trevligt med ditt åk också! Kommer nog läsa igenom den tråden igen för att hitta lite inspiration och nyttig info.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den manuella är ok om jag minns fanns det en automat som var rena katastrofen, hoppas att firman gjort sevice och bytt kamrem och vattenpump inom föreskrivet intervall, man får börja med bilen tycker jag och fixa inredning efterhand, när jag skrev den tråden visste jag mindre än jag vet nu men hade ett par wvbussar och en opel kadettkombi som erfarenhet. förvånande hur en så liten bil kunde ge så bra komfort fick neka många som tyckte synd om mej och erbjöd mej att sova på golvet i husvagn. Meningen med en liten bil var några nätter men det gick att vara ute längre- mycket längre egentligen, men som gammal man blir man bekväm vill ha samma bekvämligheter som hemma. Du får tänka på att bilen blir bra mycket tystare när du får dit isolering och inredning när den är naken invändigt känns det inget vidare, man märker även fördelarna med isolering det blir inte så varmt inne i bilen heller.
 
F

F.d. 50858

Guest
Har hört en del negativt om automaten med dsg-låda. Sånt här säger mig egentligen ingenting då det är saker jag har noll kunskap om. Ska nog vara lugnt med min i alla fall. Nybesiktad, kamrem bytt osv. Alla servicepapper fanns med. Fick den dock till rabatterat pris pga dekaler men också att en drivknut var dålig. Ville inte fixa själva så jag fick dra av bra många tusenlappar.

Gör man det ordentligt och efter egna preferenser så kan det nog bli hur bekvämt som helst. Har inga problem med att det är lite litet. Låter en hel del nu när den är helt naken där bak. Men under nästa vecka börjar jag nog pyssla med den ordentligt. Ska bli kul det här!
 
F

F.d. 22252

Guest
En drivknut är inte så svår att byta, har bara gjort det på äldre bilar men inga problem, kan du få tag i någon kille som skruvar lite så kan det bli billigt man kan köpa en hel drivaxel från tyskland till vettigt pris. Drivknuten testar man genom att köra i snäva cirklar höger vänster och back det brukar klappra i dom på gaspådrag i sväng. Blir inte godkänt på besiktning. Så att den gått igenom tyder på att den inte är så dålig förmodligen en bra att veta sak. DSG lådan är en elmanövererad robotlåda dvs ingen riktig automat utan en vanlig som är elstyrd med koppling och växel, de brukar slitas ner lätt posten har haft såna renault och enligt forum har ingen något gott att säja om dom håller inte många mil.
 
F

F.d. 50858

Guest
Det gick inte nå bra alls det där. Visade sig att det var lite dolda fel under huven, trots att vi (min käre far) kollade. Allting såg okej ut, men när vi lämnade in den för att fixa drivknut samt liten service så visade det sig att topplocket håll på att gå, med lite tur kanske bara oljekylaren (jag pratar ju nu grekiska och har egentligen typ noll koll på vad jag säger, kanske blandar ihop saker också).

Det plus en drivknut blir en rejäl slant för en bil som inte kostade mycket. Hade dessutom ringt och frågat om dem skickat in papperna för ägarbyte vilket dem inte hade, vilket tog dem över en vecka att göra. Allt har bara strulat typ. Dem har varit väldigt slarviga och slappa, men samtidigt väldigt tillmötesgående och trevliga.

Vi ringde angående det vi hittade under huven, vilket vi inte kunnat se något av när vi köpte den. Väl medvetna om att vi har köpt den privat på blocket och har väl ytterst ytterst lite att kräva av dem. Men förvånande nog så fick vi tre alternativ och ett av dem var att lämna tillbaka den och så skickar dem över pengarna till mig. Så gjorde vi. Jag har pengarna och dem bilen. Ägarbytet är skickat.

Så nu vet jag inte vad man ska leta efter? Caddy, Expert, Jumpy, Combo, Connect eller vad har ni för idéer?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Alltid svårt att hitta en billig, gammal och felfri bil.

Personligen har jag bättre erfarenheter av VW än av franska o italienska bilar.
Och det tror jag fler än jag har. Om inte annat så avspeglas det på priserna där de normalt ligger högre.
Och för samma peng kan man kanske få en nyare, lägre miltal, om man väljer annat fabrikat.
Sen är det extra lurigt med just transportbilar. Samma bil kan säljas med flera olika namn. Tex är Mercedes lilla Citan bara en lätt omdesignad Renault. Toyotas nya Hi Ace är egentligen en Peugot och så vidare. Opel o Renault ofta samma bil.

Skall man lägga ner mkt jobb på att inreda en bil, och kanske drömmer om långa resor, är det säkert smartare att satsa lite mer pengar på själva fordonet. Ja jag vet att det inte var så jag gjorde när jag köpte Ambulansen men så här i efterhand kan jag ju inse att det kanske varit smartare.

De amerikanska bilarna har annars billiga reservdelar även om man ibland får handla över tex ebay. Det skall så klart då vägas mot tex högre bränsleförbrukning. Men man får ofta överlägsen körkomfort.

Japanerna brukar ju vara riktigt tillförlitliga. Å andra sidan oftast rejält dyra reservdelar när det väl går sönder. Toyota Hi Ace av äldre modell (före Peugot varianten) och inte minst Mitsubishi L400.
 
F

F.d. 50858

Guest
Haha ja man kan väl tyvärr inte få allting. Har också uppfattningen att fler föredrar VW. Men sen har man läst om folk som aldrig i livet skulle välja en Caddy utan istället ta en Expert eller Jumpy. Antar att det är ens egna erfarenheter av bilen. Som du säger så brukar VW ligga lite högre i pris. Säger väl förmodligen något iaf. Man ska väl ha lite tur också.

Hade tänkt isolera ordentligt, men sen är det inte så jättenoga själva inredningen. Kan leva väldigt spartansk så det är inga problem. Det är väl något jag får fixa med över tid liksom. Har dock ganska stram budget, så blir nog inte jättedyrt tyvärr. Om jag inte lånar av mina päron som nästan tjatar på mig att låna några tusen och köpa något ordentligt. Dock inte helt bekväm med det heller.

Inga stora äventyr jag direkt ska ut på. Vandring och löpning i skog och fjäll. Blir ju mycket tält, men skönt att ha bilen som övernattning om man är ute på en veckas löparturne i landet t.ex. Sen att den går hyfsat billigt då det också är min vardagsbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag trodde liksom du att vw var ett kvalitetsmärke men det stämde inte alls. Men sen var den ju gjord av seat.
renault kango eller citroen berlingo den långa modellen skulle jag gärna välja och de har ofta /alltid lägre pris och fransk komfort. Finns ju mycket företag som har dom, så de kan säkert finnas mycket ute på nätet. Den långa har ju fördelen att man inte behöver fälla en massa saker. Det är nog egentligen så att det är viktigare att den bil man köper är bra och passar ändamålet än vilket märke det är. En av mina favoriter är ju en gammal fabriksbyggd toyota campingbil men de jag sett har varit dyra och väldigt sällsynta.
Sen ska du ha med dej någon som kan bilar och som jag lägger sej på marken med ficklampa och vass skruvmejsel för att kolla rost och kan lyssna på motorn, det största problemet de flesta har är just okunskap man vet inte vad man köper. Det var väldigt förståndigt att våga ta ett steg tillbaka och börja om igen. Nu till våren dyker det ju upp en del mindre äldre husbilar men många är rena skrotet, lade ner mycket pengar på min men jag ångrar mej inte för den var i grunden bra och jag trivs med den. Min första bil var en mycket gammal opel kadett som jag bodde i på modellflygtävlingar inredde den ganska fint med skåp osv. väggarna kläddes med randsytt konstläder av en firma.
 
F

F.d. 50858

Guest
Ja jag har spanat på någon Berlingo också. Dem lite nyare har ju lite större utrymmer där bak. Har min far med mig som är kunnig, men inte expert. Har kollat in ett par VW Caddy Maxi och tänkte kika på en imorgon. Nästan obefintligt med rost, gått 20000, besiktigad och nyservad m.m. Verkar vara väl omhändertagen. Kan det vara någonting? Vet att kamrem kommer inom några tusen mil. Slipper plocka ur vägg osv. Blir ju lite över min "budget", men helt klart intressant.
 
F

F.d. 50858

Guest
Också nyfiken på en Opel Combo som gått mindre än 10000 och är från 2012. Bara 75hk, men jag har inte bråttom. Är Opel något att ha?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Egen erfarenhet av en Kangoo 2004 som servicebil. Var väl ca 5 år när jag köpte den men hade då bara gått 2800mil. Sålde den för ett par år sen o då hade den gått 12000. Alltid servad och i mkt bra skick i övrigt.
Men de sista åren jag hade den så rasade det ena efter det andra. Inget så där totalt men ändå så att det behövdes akuta reparationer. Några exempel. Båda framfjädrarna av. Generatorn lägger av. Glapp i givaren till gaspedalen (linkar mig hemåt i lågfart) Bakbromsarna i delar inne i trummorna, bromsarna låser sig men går att få loss genom att backa. linkar hemåt i mkt låg fart. Tändspolarna ger upp en efter en. Linkar mig hemåt på 3 cylindrar. Wire till växelväljaren går plötsligt av. Linkar mig hemåt på ettan. ABS givare spruckna, felmeddelanden. Hjullager och styrleder m.m. smått o gott som bilprovningen upptäckt.

Som sagt kanske små fel men ändå så mitt förtroende falnade. Köpte sen en Caddy 2011 som gått längre men hittills funkat bra förutom cirkulationspumpen i Webastovärmaren.

Ingen aning om Opel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Storpontus, det var samma jag fick höra men jag pratade med bilmeken på volvo som har servicen och posten använde dem ju också så han servade dem också. Han påstod att det inte var mycket fel på dom tvärtemot vad jag fick höra. Men postens är ju högerstyrda och vad jag läst mej till så skrotas de när de tjänat ut så de kommer normalt inte ut på beg. marknaden Har ju själv en clio bytt bromsar lambda sond batteri tändspole två reläer osv osv. så mycket småfel men ingen rost och går jättebra, men jag är lite för stor så jag sitter dåligt. Så tveksam kvalite men ungefär i det skiktet brukar alla sk. skåpbilar ligga efter vad jag förstått, enda fabrikat som jag tror på är toyota men sen brukar de vara dyra och ganska sällsynta. Många bilar tillverkas ju också inte i såna länder som märket anger utan någon helt annanstans med kvalitet därefter. Sen är ju frågan vad man kan fixa själv och hur mycket man ska köra och mycket viktigt hur man trivs med bilen.
Har man bilen som hobby också blir det ju en annan sak, men att lägga pengar på en riktigt bra bil så man slipper alla problem med själva bilen är nog viktigt så man kan ägna tid på inredningen.
Själv hade jag en tid en stor takbox som man fällde upp till ett tält med väldigt kraftig väv, ganska bekvämt boende och betydligt bättre att klättra upp på stegen till taket eftersom man slapp markfukten bilen dorg knappt mer bensin man kunde köra som vanligt och det tog 5 minuter att hissa upp tältet sängen var tror 120x200 så det var gott om plats. Problemet var mest att efter öl och prostata besvär klättra på stegen, men samma problem har jag haft i en alkov husbil, skulle aldrig köpa en sån bil för gammal för att klättra man slår huvudet i taket osv. Jag är nöjd med den bil jag har nu och skulle ha haft en sån för länge sedan, tror jag är ensam om den modellen i varje fall i sverige har aldrig sett någon liknande.
 
F

F.d. 50858

Guest
Ja taktält och också ganska spännande. Lite kul att komma upp på höjden och sen ha ordentligt med plats. Kul att du nämner Toyota. Har nämligen införskaffat mig en sådan idag. Dock ingen skåpbil. Blev en Corolla. Den rankas ju väldigt högt när det kommer till säkerhet och hållbarhet. Så jag hoppas inte det blir allt för mycket pyssel med den.
Tänkte att jag börjar med en kombi som jag kan sova i och blir den flitigt använd framöver som husbil så kanske jag i framtiden uppgraderar till nån form av skåpbil för att få mer utrymme och husbilskänsla. Känns väldigt bra och bilen var i mycket bra skick.
Sen är det ju en bonus när säljaren misstar bilen för en annan och ger ett pris 5000 mindre än den egentligen kostade. Det här insåg han sen väl inne på kontoret. Men då stod han sitt kast och hoppades att chefen inte skulle bli allt för sur. Sen ytterligare några tusenlappar i prutande och nu sitter jag här med en fin Toyota. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Går bra att fixa en vettig säng i en sån, jag klarade det med kadett kombi79 och är 193cm lång och din bil är ju större. Har haft en corolla -74 hade den i 4 år och den var ganska problemfri.
Finns nog en del på youtube med ideer hur man kan bygga om en sån.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jeanmagkel, jag har ett tält som man sätter upp bakom en kombibil. Blir lite som ett förtält och man kan låta det stå kvar o köra iväg med bilen. Jag använde det några år när vi campade med en Jeep Cherokee. Hade skidbox på taket så fick där plats både tältet o ett par stolar o litet bort m.m. utan att ta upp plats inne i bilen. Bästa med det är att man kan stå regnskyddat o klä på sig, laga mat m.m.

Finns att hämta gratis i Sthlm om du är intresserad.
 
Toppen