• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo XC90 begagnade?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Det hade varit intressant om ni bytt fordon. Alla system är beroende av föraren. Särskilt här, där det verkar vara mer terrängkörning än halkkörning.

:-/<rister

Jag försökte att köra upp hans bil och det gick inte. Den bara spann med ena bakhjulet. När 4hjulsdriften kom så dog motorn dubbelkollade att jag hade 1an i. Släppte kopplingen hastigt med halvgas då rök det ifrån kopplingen.
Hade jag fortsatt hade det blivit bärgare. Det är en skam att det står 4WD på bilen.
Hade nog varit lättare med en gammal 240
 
Senast redigerad av en moderator:

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

jag kan bara stå för mina egna erfarenheter med Volvo. Leriga sönderregnade Kostigar för att komma upp på bergstopparna där jag servar radiomaster.

I förra veckan ville en kund upp med sin nya KIA 4WD lätt lastad.

Jag körde före för att visa vägen, men hans bil gick inte att köra upp.
Den började att spinna på ett hjul och när den automatiska 4hjulsdriften kom orkade inte motorn. Med mera gas så slirade lamellerna och det rök ur den.

Med min XC70 så var det bara att köra lite försiktigt uppåt utan några som helst problem.

Det är därför man kör en 2007 Kia sorento som har manuell väljare till lågväxel och fyrhjulsdrift ,,,, tar mig fram överallt:mcride:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Jo, jag har sett Kvarndammens objekt....men det är auktion på dom och ingen garanti...så det låga priset är bara ett utgångspris.

/Ludde
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

jag köpte min V70 D5 ifrån kvd för några år sedan och har hållit koll på dom. Då var det oftast tjänstebilsparker som gick iväg och som min tjänstebil från en storbank, servad osv. Nu har jag sett att det kommer in lite av varje så man får vara noggrann när man köper och dessutom börjar det bli ganska dyrt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Har nu varit och kollat på en 08:a, 11800 mil. Det mesta ser bra ut, 24 månaders eller 2000 mils garanti på allt utom slitage. Men, upptäckte att förra ägaren hoppat över en service. Han har kört 1900 övermil, d.v.s. den är körd från 6900 mil till 11800 mil utan service. Detta har skett på en tidsperiod av ca 18 månader.

Är detta en allvarlig brist på bilen eller försumbar? Antagligen är det väl så att dessa 3000-mils intervaller (eller ett år) är väl tilltagna marginaler från Volvos sida. Före dess har service skett regelbundet enligt rekommendationer. All service har skett på Bilia.

/Ludde
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Att hoppa en service är ingen katastrof, även om alla bilar givetvis mår bra av service.
Kom också ihåg att 12000-mil service är en stor service som är mer kostsam än standardservice.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Ja, ha ha...men jag vågar inte skriva om problemen de har med just den v8:an....jag får så mycket skäll då :swoon:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Har nu varit och kollat på en 08:a, 11800 mil. Det mesta ser bra ut, 24 månaders eller 2000 mils garanti på allt utom slitage. Men, upptäckte att förra ägaren hoppat över en service. Han har kört 1900 övermil, d.v.s. den är körd från 6900 mil till 11800 mil utan service. Detta har skett på en tidsperiod av ca 18 månader.

Är detta en allvarlig brist på bilen eller försumbar? Antagligen är det väl så att dessa 3000-mils intervaller (eller ett år) är väl tilltagna marginaler från Volvos sida. Före dess har service skett regelbundet enligt rekommendationer. All service har skett på Bilia.

/Ludde

Kolla med tidigare ägare (om det är möjligt) om inte servicen ändå är utförd.
De flesta kan inte "nolla" servicelampan själv (fast det är enkelt) och lämnar alltid in bilen för service då den tänds vid 12 mån intervall allt 3000 mil vilket som kommer före.
Men om man lämnat in den till en oberoende verkstad så kan de missa serviceboken vilket också Volvoverkstaden kan missa, även ägaren kan glömma att ta med serviceboken och sedan glömma att fara förbi med den för stämpel.
Alternativt har ägaren utfört service själv vilket alla med intresse för att jobba med bilar klarar av att utföra korrekt.
Så det är stor möjlighet att servicen är utförd, få vill köra med servicelampan tänd i flera månader.

Sedan är kanske 6 månader "över tiden" ingen stor sak men nästan 5000 mil utan oljebyte känns lite väl mycket, eller?
Även 3000 mil mellan bytena känns mycket och det är vad som rekomenderas för dessa bilar så varför skulle 1900 mil till ge ökat slitage?
Det är knappast någon som inte har jobbat med tester av dessa motorer som vet det med säkerhet så allt annat blir bara spekulationer.

 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Kolla med tidigare ägare (om det är möjligt) om inte servicen ändå är utförd.
Vi har kollat med honom och den var inte gjord.

Sedan är kanske 6 månader "över tiden" ingen stor sak men nästan 5000 mil utan oljebyte känns lite väl mycket, eller?
Även 3000 mil mellan bytena känns mycket och det är vad som rekomenderas för dessa bilar så varför skulle 1900 mil till ge ökat slitage?

Jag tror som sagt själv att serviceintervallen på 3000 mil är tagen med mycket god marginal, och de 1900 övermilen inte innebär att motorn skulle blivit förstörd eller skadad. Men för säkerhets skull ska vi prata med en mekaniker på en annan Biliaverkstad idag.

/Ludde
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Eller ha lite is i magen...drömbilen väntar runt hörnet för en billig peng dags dato!

Sitter man inte i sjön och måste ha en bil bums kan det löna sig att leta runt.
En begagnad SUV med bensinmotor är dags dato lika lättsåld som ett mögelskadat hus.

När jag skulle sälja min Lexus var intresset tämligen svalt trots ett attraktivt pris.

Man kan enkelt uttrycka det som att det verkligen är köparens marknad.
Lägg upp en bevakning på Blocket. Då får man en uppfattning om hur länge bilen varit till salu.
Kolla regnumret och vilket datum bilen blev reggad på handlaren för att få en uppfattning om lagertid.

Mvh/
J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Samma här. Letade efter en S60 tittade efter en massa. Till sist hittade jag en runt hörnet.

Dom begärde 6000€ och sa att det inte gick att pruta ett enda cent.
4500 fick dom + ägarbytet. Jag hade pengarna i ett kuvert och sa att detvar vad jag hade.
Säljaren sa att många hade ringt då visade jag kuveret och sa att hur många har pengar i handen?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Vi har kollat upp ang. det stora serviceintervallet med flera mekaniker på olika stationer, samtliga säger - ingen fara! De tretusen milens serviceintervall är tilltagna med mycket god marginal!

Vi har fått ett bra pris och dessutom prutat till oss både vinterdäck på alufälg, omlack av huv för lite rispa och en del annat småjox, + ett lägre pris så vi är nöjda! Tack alla ni som kommit med goda råd! Ska ta en tur till Teddi när vi fått hem den om ett par veckor, hans nya Kia går väl in i bagaget på våran....:twitcy:, samma som med husbilen vår, hans husbil ryms nästintill i vår också...:twitcy::twitcy::twitcy:Får se hur mycke vi kan psyka honom....:twitcy:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Vi har kollat upp ang. det stora serviceintervallet med flera mekaniker på olika stationer, samtliga säger - ingen fara! De tretusen milens serviceintervall är tilltagna med mycket god marginal!

Vi har fått ett bra pris och dessutom prutat till oss både vinterdäck på alufälg, omlack av huv för lite rispa och en del annat småjox, + ett lägre pris så vi är nöjda! Tack alla ni som kommit med goda råd! Ska ta en tur till Teddi när vi fått hem den om ett par veckor, hans nya Kia går väl in i bagaget på våran....:twitcy:, samma som med husbilen vår, hans husbil ryms nästintill i vår också...:twitcy::twitcy::twitcy:Får se hur mycke vi kan psyka honom....:twitcy:



ja har ju sagt de förut,,:music-icon::music-icon::music-icon: i love you:music-icon::music-icon::music-icon:
:D:D:D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Va kul att ni hittat en bil som känns rätt för er =)

Jag har haft en hel del suv:ar men den jag saknar mest är faktiskt en japan.
Toyota Land Cruiser 120 Widebody High grade med 4 liters v6:a i.

Enda man (jag) kan klaga på där är att den upplevdes lite "stuttig" när man körde olastat i stan.
Men jisses, takbox, 4 pers, full packning och skotersläp efter.....Underbar bil!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

ja får väl se om hon dyker upp,,
med sin nya #jumbolast#:p våran äventyrstjej,,
här e min,,i lite bättre dagsljus
 

Bilagor

  • mina bilder 137.jpg
    mina bilder 137.jpg
    3,1 MB · Visningar: 3
Toppen