• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo XC90 begagnade?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Dock måste du se upp med växellådan, den bör vara åtgärdad ifall du köper en tidigt modell och undvik fullutrustade XC90.
Annars är det bara typiska fel som du säkert känner igen ifall du har ägt en Volvo innan.

Hej och tack för tipsen!
Vad är det för växellådeproblem som ska vara åtgärdade? Hur ska de åtgärdas? Är det något fel som är vanligt förekommande? Gäller det 05:eek:r och automat?

/Ludde
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

När Volvo släppte XC90 så blev det Sveriges största enskilda exportprodukt någonsin med ett exportvärde på 40 miljarder.

Citat från Dagens Industri
Volvo XC90 har seglat upp som Sveriges enskilt största exportprodukt, skriver DI.

XC90 är större än någon enskild produkt från Ericsson, större än Astra Zenecas succéprodukt Losec och större än någon av Volvos eller Scanias lastbilar.

En sån framgång kommer inte av sig själv precis.
Slutsats:
Man kan inte med bästa vilja i världen jämföra en XC 90 med enkla asiatiska lågprisbilar från KIA.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Folks...jag har alltså redan bestämt mig för vilken bilmodell jag vill ha...:yes:
Ingen idé ni lägger krut på att övertyga mig om nåt annat...:twitcy:

Nu vill jag allra helst ha in synpunkter och erfarenheter från er som själva kört eller ägt en XC90! :cool:

Håller med om att den är grymt komfortabel. Tycker att Volvo är riktigt bra även när dom börjar bli gamla. Vi har en V70, 05:a som vi köpte ny, den ska vi behålla, men den är lika skön att sitta i som när den var ny. Och går fantastiskt bra. Sen har vi en äldre V70, en 98:a, som trots sin ålder går bra. Men den ska jag som sagt sälja.
Har haft nästan alla Torslanda-räsers, Amazon, 140, 240, 740, 940, V70, V70N, så nu är det dags för XC90! :cool:

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Ja det var ju billigare! Men det är inte så mycket pengar i skillnad så jag skulle göra mig besväret. Tror att det kanske är större skillnader på nyare fordon.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Alltid bra att läsa på. Detta är vad jag spontant funnit som kan vara till hjälp.

Tänkvärt:
Några saker att kolla och tänka på:
- Krängningshämmarstag (länkar) runt om
- Hjulnav, lyssna noga efter "ticks"
- Nivåmat (stötdämparna bak, dyra att byta om de läcker)
- Vinkelväxel (AWD), testa att AWD funkar som den ska, dyrt!
- Styrleder
- Stolsvärmen
- Stereo, cd och eventuell Navi, lyser alla knappar?
- Fällmekanismen på tredje raden
- Dörrlås
- Är fjäderbenen fram isolerade? Borde vara gjort på garanti. Tar bort slammer och vägljud.
- På långmilare kan automatlådan krångla. Testa alla växlar manuellt.
- Bromsklossar och skivor
- Om det saknas stänkskydd kan ljuddämparburken längst bak ta stryk, kolla efter rost.

Överlag så lyssna efter slammer och oljud från hjulupphängningen, det är oftast i den regionen det börjar.

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/090307.pdf

Volvo XC90 sämst av alla stadsjeepar | Motor | Bilar Biltester Byta bil Köpa ny Sälja | Expressen

Allt om Volvo XC90 | Vi Bilägare

/J
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

När Volvo släppte XC90 så blev det Sveriges största enskilda exportprodukt någonsin med ett exportvärde på 40 miljarder.

Citat från Dagens Industri
Volvo XC90 har seglat upp som Sveriges enskilt största exportprodukt, skriver DI.

XC90 är större än någon enskild produkt från Ericsson, större än Astra Zenecas succéprodukt Losec och större än någon av Volvos eller Scanias lastbilar.

En sån framgång kommer inte av sig själv precis.
Slutsats:
Man kan inte med bästa vilja i världen jämföra en XC 90 med enkla asiatiska lågprisbilar från KIA.

Det gäller inte sorento från 2007;);););) nä nu struntar vi i detta och kör vilken bil vi vill:D ha det bra vi ses!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Folks...jag har alltså redan bestämt mig för vilken bilmodell jag vill ha...:yes:
Ingen idé ni lägger krut på att övertyga mig om nåt annat...:twitcy:

Nu vill jag allra helst ha in synpunkter och erfarenheter från er som själva kört eller ägt en XC90! :cool:

Håller med om att den är grymt komfortabel. Tycker att Volvo är riktigt bra även när dom börjar bli gamla. Vi har en V70, 05:a som vi köpte ny, den ska vi behålla, men den är lika skön att sitta i som när den var ny. Och går fantastiskt bra. Sen har vi en äldre V70, en 98:a, som trots sin ålder går bra. Men den ska jag som sagt sälja.
Har haft nästan alla Torslanda-räsers, Amazon, 140, 240, 740, 940, V70, V70N, så nu är det dags för XC90! :cool:

/Ludde
Hej
Har du inte haft någon P1800?
Det var en skön liten Volvo.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Ludde.
Bästa forumet för dessa bilar är (enlig mig):

SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum :: Index

XC90 är en "Volvo P2" och därmed den sista med en egen bottenplatta byggd av Volvo.
Jag gillar "P2" då det gäller att jobba med dessa, kanske för att jag kommer åt samtliga felkoder med min PPC-läsare?
Stötdämpare, hjullager mm. är lätt att byta men nivåmaterna är som sagt riktigt dyra och något som man tyärr kan få byta.

03-05 har gamla 163hk D5 utan partikelfilter och 5vxl-automaten, 06 kom 6 växlade lådan samt 185hk D5 med partikelfilter.
En kompis till mig var med då "nya" D5 byggdes, ett för litet EGR-system är delskyldig till den högre förbrukningen hos D5 185hk från -06.
03-05 tar lite mindre men har högre skatt då de saknar partikelfilter, troligvis tar kostnaderna ut varandra.
Tidiga -06 185hk har några fall av topplocksproblem(lyftare/kam) vilket senare inte ska ha då konstruktionen ändrades, ingen 07 har detta.
Med den nya autolådan från -06 har man dessutom den kraftigare vinkelväxeln som kom till V8:an, 03-05 har den äldre typen av hylsa/vinkelväxel och på de bör man byta hylsan i tid, gäller samtliga Volvo AWD av dessa årsmodeller.
Till -06 kom även Haldex med Pre-X vilket är en förladdning för full inkopplig vid start från stilla
Skillnaden mot 03-05 Haldex ingen man märker av men detta kan vara bra att veta om man har vänner som kör Audi och hatar all annan form av AWD.
Handbromsen är ett litet sorgebarn hos XC90, samma tendens som hos alla P2 (belägg kan lossna) samt ett mer avancerat wiresystem då den har fotpedal.
Hjullagren (framförallt bak) kan som sagt behöva bytas men de är inte alls dyra och enkla att byta.
Mit tips är en fin sen 06 till 07 då de har 185hk+nya lådan+vinkelväxeln+HaldexPre-X.
Fina bilar, det enda jag ogillar är vändradien som är värdig en finlandsfärja.
Men det beror naturligvis på att jag jämför med äldre Volvo 700/900-serien, de hade snäv vändradie minsann!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Jimbo

Det du skriver är ju ingen hjälp för Ludde, det är en allmän checklista när man köper en begagnad bil, oavsett fabrikat.
Du menar väl ändå inte att det skulle vara typiskt för XC90 att bromsklossar och skivor slits ut fortare eller att lampor slocknar extra mycket på XC90 osv. !!!
- Tröttsamt om du tror detta.

Ludde efterlyste med citat ” synpunkter och erfarenheter från er som själva kört eller ägt en XC90!
Notera: Hon vill alltså inte ha kommentarer från självutnämnda bezzerwizzers som inte ägt en XC90.

Ludde tveka inte, köp en XC 90, du kommer att bli glad varje av gång du sätter dig i den, till skillnad mot en asiatisk lågprisbil, där är du bara glad en gång, det är när du betalar den.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Ludde.
Bästa forumet för dessa bilar är (enlig mig):

SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum :: Index

XC90 är en "Volvo P2" och därmed den sista med en egen bottenplatta byggd av Volvo.
Jag gillar "P2" då det gäller att jobba med dessa, kanske för att jag kommer åt samtliga felkoder med min PPC-läsare?
Stötdämpare, hjullager mm. är lätt att byta men nivåmaterna är som sagt riktigt dyra och något som man tyärr kan få byta.

03-05 har gamla 163hk D5 utan partikelfilter och 5vxl-automaten, 06 kom 6 växlade lådan samt 185hk D5 med partikelfilter.
En kompis till mig var med då "nya" D5 byggdes, ett för litet EGR-system är delskyldig till den högre förbrukningen hos D5 185hk från -06.
03-05 tar lite mindre men har högre skatt då de saknar partikelfilter, troligvis tar kostnaderna ut varandra.
Tidiga -06 185hk har några fall av topplocksproblem(lyftare/kam) vilket senare inte ska ha då konstruktionen ändrades, ingen 07 har detta.
Med den nya autolådan från -06 har man dessutom den kraftigare vinkelväxeln som kom till V8:an, 03-05 har den äldre typen av hylsa/vinkelväxel och på de bör man byta hylsan i tid, gäller samtliga Volvo AWD av dessa årsmodeller.
Till -06 kom även Haldex med Pre-X vilket är en förladdning för full inkopplig vid start från stilla
Skillnaden mot 03-05 Haldex ingen man märker av men detta kan vara bra att veta om man har vänner som kör Audi och hatar all annan form av AWD.
Handbromsen är ett litet sorgebarn hos XC90, samma tendens som hos alla P2 (belägg kan lossna) samt ett mer avancerat wiresystem då den har fotpedal.
Hjullagren (framförallt bak) kan som sagt behöva bytas men de är inte alls dyra och enkla att byta.
Mit tips är en fin sen 06 till 07 då de har 185hk+nya lådan+vinkelväxeln+HaldexPre-X.
Fina bilar, det enda jag ogillar är vändradien som är värdig en finlandsfärja.
Men det beror naturligvis på att jag jämför med äldre Volvo 700/900-serien, de hade snäv vändradie minsann!


Dom som kom med kravet på PreX var Range Rover för det fick inte slira alls då man höll på med terrängkörning.
Det finns även uppdaterad elektronik till bla. Audis Haldex.
?? Men var göra dom åt alla kopplingar, gör nästan 3000 lock /dygn till Haldex..
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Bråka inte nu gubbar...:) Jimbo menade nog bara väl...:cool:...men det är rätt som du säger Rantzow, allmän information om vad man ska titta på när det gäller begagnat vet jag ändå, undrar just mer specifikt vad man ska se upp med när det gäller XC90.

Kanske lutar det åt en 05:a nu, men det är som sagt en tidigare låda utan Pre-x och den mindre motorn. Får fundera på om det är ett bra köp eller inte.
Verkar dock ändå som en del av barnsjukdomarna från framförallt 03:eek:rna är borta. Ska man ytterligare hoppa upp en årsmodell så är det ju som sagt en sen 06:a eller 07:a, och då är dom ännu dyrare. Smärtgtänsen är egentligen redan passerad vid 150 000....:wub:

/Ludde
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Jimbo

Det du skriver är ju ingen hjälp för Ludde, det är en allmän checklista när man köper en begagnad bil, oavsett fabrikat.
Du menar väl ändå inte att det skulle vara typiskt för XC90 att bromsklossar och skivor slits ut fortare eller att lampor slocknar extra mycket på XC90 osv. !!!
- Tröttsamt om du tror detta.

Ludde efterlyste med citat ” synpunkter och erfarenheter från er som själva kört eller ägt en XC90!
Notera: Hon vill alltså inte ha kommentarer från självutnämnda bezzerwizzers som inte ägt en XC90.

Ludde tveka inte, köp en XC 90, du kommer att bli glad varje av gång du sätter dig i den, till skillnad mot en asiatisk lågprisbil, där är du bara glad en gång, det är när du betalar den.

Jag ber tusenfalt om ursäkt att jag delade med mig av det jag fann på nätet om XC90. Listan kommer från nämnda Volvoforum, skriven av XC90-ägare.

Ludde tackade för informationen men DU har tydligen ett oerhört stort behov av att "platta till" och såra personer som försöker hjälpa till.

Tycker du att detta inlägg som du skrev, som jag nu citerar, var till stor hjälp för Ludde???

Fy vad lågt =(
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Volvo har utbytespris på stereon på alla P2.
Så jag betvivlar starkt att man behöver betala 12 000:- vid ett fel på enheten.
Det som har vart ett fel på dessa enheter är CD-läsarens optik. Men absolut inte jättevanligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Ludde, försök hitta en utan dragkrok om du inte behövver en sådan. Bilar som släpar på tunga hästtransporter od tar mer stryk i växellåda och vinkelväxel.
//W
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

titta på KIA ludde,,7 års nybilsgaranti,,dom har liknande som volvo,,
vi hämtar en sprillans ny på torsdag,,
KIA VENGA,,

Det är ju bra att Kia ägarna inte tvingas till " Kia verkstad " för att garantin skall gälla.
HBK 5081
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Det är ju bra att Kia ägarna inte tvingas till " Kia verkstad " för att garantin skall gälla.
HBK 5081

ja bryr mej inte så mycke viken verkstad,,7år är dom ensamma om,,
jag läste nu också lite #besserwizzer#,,har sökt frenetiskt på detta,,
trodde i min enfald att detta var en modell av asiatiska kinesiska volvo:D
men ack va ja bedrog mej,,de sitter ju mitt i nyllet,,
under näsan,,med ett bra lager:p:p

bäste kombattant i hässleholm,,
var det jag som tycte att en kia var en simpel bil?
var det jag som du kallar en #besserwizzer#
var de jag o andra som bara ville ge ett tips?
utav två asiatiska stolpskott väljer ja den där arbetarna får en dräglig lön,,
alltså en simpel kia,,ludde väljer vad hon vill,,
sen va du har för intresse i asiatiska simpla volvo,,?

det skiter ja i,,



ock nu går ju ritandet på forumet i inriktning på mer husilsrelaterat,,läste jag,,synd,,ja har inga som helst kunskaper på det området,,hej på er,,,
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Volvo har utbytespris på stereon på alla P2.
Så jag betvivlar starkt att man behöver betala 12 000:- vid ett fel på enheten.
Det som har vart ett fel på dessa enheter är CD-läsarens optik. Men absolut inte jättevanligt.

Det var vad Volvo ville ha i alla fall enligt kunden som kom in till oss och frågade om det gick att byta till något annat till en XC90 2003. Beg. från skrot var också dyrt plus att den måste kodas in i bilen hos Volvo.

Peter :)
 
Toppen