• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visby skärper kraven kring svartcampare!!

F

F.d. 50005

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

En liten fundering kring skylten i Visby: Är inte detta diskriminering? :confused:
/Agne
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

En liten fundering kring skylten i Visby: Är inte detta diskriminering? :confused:
/Agne

jo jag är rätt säker på att om någon vill pröva detta i rätten så vinner man...är misstänksam till om man får ha ett förbud på detta sätt. Tänk dig själv detta scenario: Alla som kör Volvo får inte stå på den parkeringen

Ska dem ha ett förbud då ska det gälla alla!
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

En sak är ju säker : kommer inte att besöka denna ön . Hur vacker den nu må vara ... svin priser på det mesta , nee oskusten stannar vi på

priserna är väl inte värre än andra ställen. Visst båten kostar väl en slant, men inte så mycket mer än andra fartyg som seglar i våra vatten (och är reggade i sverige...är dem utlandsreggade gäller helt andra regler för matroser/befäl vad gäller avdrag)
boendet: well, det är dyrt (om man inte har husbil såklart :D )

mat: samma som i resten av sverige
diesel/bensin: några öre dyrare pga. frakten till gotland
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Så många synpunkter. Gotland är en ö reser ingen med båten får nog turistnäringen spader. Jag åker dit jag är välkommen. U-landet för husbilar är Sverige.
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Ta era bilar och kör ut i Europa där är ni välkomna i de flesta länder. har haft husbil sedan 1995 och aldrig semestrat i Sverige, lägger hellre mina pengar där jag är välkommen.

Piraten
Vet inte om mitt förra inlägg kom fram. Skriver ett nytt.
Vi har haft husbil sedan 1990. Då och några år framöver var det roligt att husbilssemestra i Sverige. Man kunde stanna där man ville och fanns det förbudsskyltar så var det inte många jag kan inte minnas att vi hindrades av några.
Allteftersom har det blivit mer och mer förbudsskyltar och vi började känna oss som någon sort av paria. Ovälkommen 0ch svårare och svårare att hitta någon plats att natta över.
Så nu har vi tagit koncekvenserna av det och har sedan många år semestrat utomlands. Nu är vi pensionärer och stannar ute i sydeuropa hela sommaren. Nu är vi i södra Frankrike där det finns så många ställplatser och billiga campingar ( den campining vi står på nu kostar 12 Euro med Acsi kortet då är var 7:e natt gratis) Annars reser vi omkring och hittar mycket lätt ställplatser med trygghet och man känner sig verkligen välkommen.
Under de många år vi varit utomlands har vi nog lagt många tusenlappar som svensk turism inte vill veta av.
Jag tror att vi är många som "flyr" Sverige. Kanske man skall uppvakta näringsministern och poängtera hur inskränkt kommunerna behandlar oss husbilsresande.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Visby är ju svårt med husbilsparkering tack vare att Eva Werkelin, Kneippbyn har lyckat övertala Ann-Sofi Lindskog, Samhällsbyggnadsförvaltningen att fatta delegationsbeslut om parkeringsförbud på natten. Besluten är fattade med kort giltighetstid under sommaren så ett ev överklagande i det politiska systemet hinner inte behandlas förrän vi kan parkera som vanligt igen till hösten.

Hörde av Gunilla att det är minst en skånsk politiker som ska bo i husbil i Visby under politikerveckan. Lycka till.

Det finns stora möjligheter att nattparkera men för den oinvigde turisten får man åka runt och leta samt vara mycket observant på skyltarna. Det finns i detta sammanhanget tre kategorier av fordon: personbil, personbil typ II samt lastbil. Inga främmande fordon innanför murarna.

VispyP.JPG
Grönt är troligen möjligt. Rött är direkt förbjudet nattetid.

Den gröna ytan uppe till höger är den tillåtna delen av sjukhusparkering. På sjukhuset finns det toaletter och bankomat.

Den lilla rutan under är idrottshallens parkering. I idrottshallen finns det duschar och toaletter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Blir jobbigt om man gjort sig illa och behvler uppsöka sjukhuset när man är på Gotland med husbil, men man får väl parkera nån annan stans o ta taxi till sjukhuset:confused:
Tänk så lite som kan påverka så mycket. Vi avbeställde färjebiljetten pga av detta och deras hutlösa priser 2 år på raken får räcka ytterligare några politiker som fått hybris säker med en maskros i knapphålet. Resan går istället till Sälen Vemdalen Åre och Throndheim, gott om ställplatser i skogen men en massa mygg.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Fantastiskt vilken skillnad det är mellan olika ställen. Är just nu i Andernach lite norr om Koblenz. Här står så många husbilar så den kommunala parkeringen tas i anspråk för extraplatser. Ingen är ledsen för det. 'Gubbarna' som tar upp avgiften gör det på alla HB :)

Dessutom brakade en av tömningsstationerna ihop. Efter några timmar var den fixad av elektriker och VVS folk från kommunen. Det är service det. Avgiften att stå här är 6 Euro per dygn. Sug på den Visby.....

Bilden visar kanske 10% av dom som finns här. Liten extraruta utanför den egentliga ställpltsen. Nu är rutan helt fylld.
 

Bilagor

  • 20120628_123612-649095965.jpg
    20120628_123612-649095965.jpg
    2 MB · Visningar: 14
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Tråkigt med denna tråd men börjar först lite bättre från 2 kollegor som flyttat från ön och erkänner att gotlänningar är mycket inskränkta (kommer från fd gotlänningar ålder 25-30 år) Tråkigt med tanke på att dom försöker locka folk att flytta dit men fick senast idag höra av en sjuksköterska som har sitt ena barn på ön att dom planerar att flytta till fastlandet just på grund av detta, för det hörs för väl att man har samma dialekt. Trodde inte detta för jag har bara träffat trevliga människor där men o andra sidan har man betalt för sig. Bästa sättet är att lämna folk i fred när dom inte vill ha kontrakt med oss som åker bil som går att vila i, det finns andra ställen dom ändrar sig när besöksfrekvensen dalar med konjuktur och prisstegringar på överfarter. Tycker mycket om Gotland slutligen men som sagt för mycket negativt i år för att välja ön en tredje gång. Trevlig sommar Öland och Jämtland Norge blir det detta år.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Hej "alla" ni andra som är med i Klubben Tänker ni sälja till ett bra pris eller ni har ingen åsikt?
Mvh.
"Ps"jo man kan undra hur många som bara "Flyter" med"Ds"
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jag tycker inte det är så mycket o bråka om. var man vill stanna är ju upp till var o en.
Skall jag parkera min volvo i centrala göteborg så kostar det mellan 12-20 kr i timmen beroede på hur centralt det är. Tar jag sedan husbilen så behöver jag två rutor.
Skall jag ta in på vandrarhem så kostar det 220 kr för o sova i ett 7 bäddsrum
Göteborgs vandrarhem -
O det enda jag får är en sängplats o en madrass.
Skall manha en ställplats i A-läge kan man nog knappast gnälla över en kostnad på 175 kr per dygn. Nä alting är relativt och det är upp till var o en o värdera vad man vill ha för sina pengar. Men så klart vill jag se ett större utbud o fler valmöjligheter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det är ju kul med folk som är med i matschen - eller???

Vi pratar inte om småpengar utan om över 400:-/ dygn från tredje timmen man kör in med husbil i Visby. Campingägarna runt Visby vill ha in alla trots att det inte finns plats där eller på grusplanen i Gutebacken. Den naturliga platsen för besökare med husbil är den annars halvtomma piren vid gästhamnen. Alla som är insatta vet det men vi ska tvingas ligga på camping flera km från centrum så vi måste ta taxi till och från restaurangerna.

Jag som trodde att beslutsfattarna hade tagit sitt förnuft tillfånga - men nej då. Nu när Almedalsveckan är över har dom sänkt tiden, från 6 till 2 timmar på Träffpunkten. Där man skulle få stå när man kom iland från färjan.

Gotlänningarna hade ju nyligen ett upprop om rättvisare "vägpriser" till fastlandet. Den där "landsvägen" går ju åt båda hållen. Då borde det vara samma pris för gotlänningar som övriga resande.

FÖR RÄTTVISA ÖVER ÖSTERSJÖN - SAMMA PRIS FÖR ALLA

Det är som det alltid har varit - enda sedan rövarna Norby och Gottberg - locka sjöfararna till ön och råna dom sen ...
 
Senast ändrad:
Toppen