• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visby skärper kraven kring svartcampare!!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Om jag vill stå parkerad en kväll för att gå och se en biofilm som slutar kl. 00.00 vart ska jag stå då? får man parkeringsböter för att jag tog husbilen och parkerade istället för att ta bilen?

jag säger så här: skit i visby, åk till slite, burgsvik, fårösund eller någon annan av våra byar och handla, när det gäller platser att stå på så finns det mängder av bra platser runt vår ö.

Skönt när andra tar beslut åt oss, var inne att för tredje året tillnringa semestern just på Gotland men då blev det ändring på det skönt då vänder vi kosan mot norr Åre och Trondheim inga problem när inskränkta människor får bestämma bäst att undvika dom. Trevlig sommar vi kanske syns.
 
F

F.d. 13615

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Gotland och då speciellt Visby är inte roligt för husbilsfolk. Spelar ingen roll om man är bosatt på ön eller är besökare. Bor man i tex Gotlandshems hyresrätter så får man INTE parkera sin husbil på parkeringen, detta även om man hyr platsen! Man får förlita sig på goda vänner med tomt där man kan parkera.

Vad det gäller övriga parkeringsplatser där man har förbjudit parkering nattetid för husbil så är det troligtvis efter påtryckning av campingägarna i Visby! Att skylla på nerskräpning och långtidsuppställning är rent utsagt skitsnack! Det är betydligt skitigare i Visby under stockolmsveckan, medeltidsveckan och politikerveckan (som nog är värst med alla flygblad med politiska budskap...)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Gotland och då speciellt Visby är inte roligt för husbilsfolk. Spelar ingen roll om man är bosatt på ön eller är besökare. Bor man i tex Gotlandshems hyresrätter så får man INTE parkera sin husbil på parkeringen, detta även om man hyr platsen! Man får förlita sig på goda vänner med tomt där man kan parkera.

Vad det gäller övriga parkeringsplatser där man har förbjudit parkering nattetid för husbil så är det troligtvis efter påtryckning av campingägarna i Visby! Att skylla på nerskräpning och långtidsuppställning är rent utsagt skitsnack! Det är betydligt skitigare i Visby under stockolmsveckan, medeltidsveckan och politikerveckan (som nog är värst med alla flygblad med politiska budskap...)

Jag tar mig för pannan! Låter helt absurt att Gottlandshems hyresgäster inte får ha sina husbilar parkerat på sina hyrda parkeringsplatser. Vad är det för politiker som styr Visby?

Har aldrig varit på Gottland, men hade tänkt att besöka ön någon gång de närmaste åren. Mitt "rättvisepatos" gör nu att mitt intresse har börjat svalna. Inte nog med att färjorna är ganska kostsamma, det verkar också finnas för många stollar i politiken på ön. Det kanske inte blir några problem med min VW-buss (PB 1), men man vet aldrig med så många hönshjärnor i styrande ställning. Jag gör nog klokast i att upptäcka mer av Tyskland och Frankrike i stället för att köpa dyra färjebiljetter till Gottland.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Eftersom jag gått runt huvudön och Fårö ser jag inga problem att njuta av sommar och sol med husbil - förutom just i Visby.

Av de politiker jag träffa hör man att de undgör sig mest av att husvagnar tar sån stor plats på båtarna. "Hur kan man ta husvagn hit när man kan hyra bostad här??? De tar ju två av våra bilplatser"

Ibland hör man en och annan politiker undgöra sig över att husbilarna förstör den genuima bilden av den gotländska kusten "De passar inte in här". Men att det ställs upp en massa "svarta" villavagnar på campingarna är det ingen som gör något åt.

Och nu det senaste med max 6 veckor på samma plats. Hur skall alla som har husvagn/husbil göra när dom ska vinterparkera??? Hur ska alla långliggare göra???

Det är min peronliga övertygelse att de turister som är hjärtligt välkomna till ön ska ta sig dit utan eget fordon, hyra ett fordon eller ingå i ett "buss-sällskap" och bo på något dyrt ställe.

PS! Något som fungerar riktigt bra på ön är RADIO GOTLAND - SVERIGES POPULÄRASTE KANAL. Bra rapportering, bra musik och ett underbart "Firarvärt" Lyssnar varje dag.

Hade det funnits politisk vilja att välkomna husbilar i Visby hade den annars tomma bilparkeringen mot havet varit perfekt parkering för husbilar. Nära gästhamnen och Visby innerstad.

hamnen.JPG
Klicka på bilden
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Taget ur Gotlands Allehanda:
- Och på parkeringen närmast sjön vid lasarettet kommer man inte att få stå med husbil överhuvudtaget. Där har husbilar kunnat stå i veckor tidigare, men den parkeringen är främst tänkt att användas av de som ska till lasarettet, fortsätter Lennart Klintbom.


Vem säger att inte någon i husbilen behöver uppsöka lasarettet? Eller förbjuder de också husbilsfolk?
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Inovation Gotland

De gotländska tjänstemännen når ständigt nya höjder av kreativitet, speciellt när det gäller husbilar. Vår frihetslängtan och oberoende irriterar dem enormt och lämnar dem ingen ro.
Nu har man utfärdat ytterligare förbud och skärpningar av gamla mot att vi stannar för länge på samma parkeringsruta. "Vi skräpar ner" säger de. Vi kan stanna stor del av dygnet på vissa parkeringingar mot betalning (då förorenar vi tydligen inte) men inte sova i bilen.

Man hänvisar oss till en privat grushög - där vi tydligen inte skräpar ner - under förutsättning att vi betalar.

Mitt råd till husbilsvänner det är: skit i Gotland. Det är dyrt att ta sig hit och man blir ovänligt bemött. Det är kalla somrar och landskapet är fullt med gammalt skrot.
Det finns massor av platser på annat håll i världen att besöka. Det finns storstäder med verkliga svårigheter med trafiken där vi kan stå mycket centralt utan att känna sig jagade. Själv måsta jag uthärda någon tid till och göra mitt bästa för att lura tjänstemännen.
Jan
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Vem säger att inte någon i husbilen behöver uppsöka lasarettet? Eller förbjuder de också husbilsfolk?

Visby lasarett är ett av landets bästa. Dom räddade livet på mej på bara en vecka. Dom klarar dessutom av sommarbelastningen som ökar befolkningen 100 ggr samt Gotland Grand National enduro för motorcyklar. Man kan parkera husbilen på den vanliga sjukhusparkeringen (utan havsutsikt).

Trots att Gotlands politiker reser på väldig många studieresor runt om i världen så lär dom sig inget om hur man tar hand om en redan given vinnare (turismen).
 
F

F.d. 50096

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Skönt när andra tar beslut åt oss, var inne att för tredje året tillnringa semestern just på Gotland men då blev det ändring på det skönt då vänder vi kosan mot norr Åre och Trondheim inga problem när inskränkta människor får bestämma bäst att undvika dom. Trevlig sommar vi kanske syns.
Helt klart att inte politiker o regiones anställda vill ha några turister till Gotland det blir ju bara en massa jobb Ha de :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Nja, nu får vi inte blanda ihop päron och morötter.

Gotlands 7.000 kommunalt anställda är beroende av de arbetstillfällen som turismen ger. Dessutom gör dom ett bra jobb. Att dom är så många beror på att det är både kommunala och regionala uppdrag.

Politikerna kan göra som dom vill, det är bara att höja skatten för dom som bor där om det inte går ihop.

PS! Radio Gotland just nu16:40:

Byggnadsnämndens ordförande, Bo Björkman, Stånga, tycker att det skall finnas en acceptans för reglerna hos befolkningen. Han menar att man ska få stå längre än 6 veckor på campingplatser trots att en husbil och husvagn övergår till att bli en byggnad om den står stilla längre än 6 veckor. "Man kan ju inte fara runt på vägarna. Det skadar miljön. Det handlar mer om okunskap om man står förlänge. Det kan ju bli ett löjes skimmer över detta. Annat är det med husbilarna. Hade jag varit husvagnsägare hade jag haft väldigt svårt att förstå denna regel. Det är ju en omöjlighet att kontrollera alla husvagnar på vintern"

Visbybo: "Vi vill campa vid stranden med sin husvagn under tiden 15/4 - 30/9. Vi tror inte dessa regler blir långvariga, hur ska dom kunna kolla det. Bara man kommer åt vildcamparna som bara står nån dag, var som helst".

Det är underbart att höra när en gotlänning protestera mot politikerna:
"Nu får det vara nog med det här tjafset. Låt husvagnar och husbilar få vara ifred".

:)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Taget ur Gotlands Allehanda:
- Och på parkeringen närmast sjön vid lasarettet kommer man inte att få stå med husbil överhuvudtaget. Där har husbilar kunnat stå i veckor tidigare, men den parkeringen är främst tänkt att användas av de som ska till lasarettet, fortsätter Lennart Klintbom.


Vem säger att inte någon i husbilen behöver uppsöka lasarettet? Eller förbjuder de också husbilsfolk?

Känns väl lite som om att har husbilar stått på sjukhusets parkering i flera veckor så ska en förbudsskyllt upp:rolleyes:

Min tolkning på citatet
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Lite klarläggande om parkeringar runt lasarettet: :)

Den omtalade P-platsen vid sjön har inget med lasarettetatt göra. Den är till för dem som vandrar längs stranden. Det finns ingen ingång på den sidan lasarettet. Dom husbilarna ska bara in på campingen, punkt.:yes:

Lasarettets P-plats vid entréerna rymmer gott och väl de fordon som gästar lasarettet. Nu låg jag inlagd en hel vecka. Ska man inte kunna parkera medan man är inlagd? :twitcy:

strandP.JPG
Klicka på bilden
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Dom husbilarna ska bara in på campingen, punkt.

Håller inte helt med. Vill man promenera på stranden så ska man få göra det även om man har husbil. Och då ska man få parkera där, under förutsättning att man kan göra det utan att hindra annan trafik på P-platsen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Sorry, glömde citera på rätt sätt. Det var det inte min åsikt att "husbilarna ska in på camping punkt", utan politiker och campingägare på Gotland (m fl kommuner). :)

Snart är det midsommar

:bye::bye:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Något som retar gotländska politiker ännu mer än att vi parkerar är när vi kör på deras ö med våra husbilar. Dom tror att våra moderna dieselbilar, miljöklass 4, förstör luften mer än vad deras 20-30 år gamla bensinare gör. (Dom saltar ju inte på ön så bilarna håller VÄLDIGT länge.):swoon:

Leker med tanken att vi till nästa år skulle samla ihop ett "gäng", köra runt och leta parkeringsplats. (Kommer ni ihåg dom gamla goda tiderna i slutet på 60-talet) :yes:
Vi skulle ju kunna ha årsmötet, (200 husbilar) på P18-området mellan Visby och Kneippbyn, strax intill nya kommunhuset, ska kolla hur många P-platser där är (tom på natten). :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen