• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Stämmer det är fattigt och varit ännu fattigare på denna blåsiga och torra ö.

Fattigdomen har historiskt gjort att Los Majoreros, som Fuerteventuraborna kallas, varit utvandrare på grund av ren fattigdom och man finner massor i Venezuela, Cuba och andra ställen i Sydamerika, som har sina rötter från just Fuerteventura.

Perioden efter inbördeskriget dvs 1939 till 1980 utvandrade 50% av befolkningen. Sedan 80-talet har turismen blivit stor och är den ekonomiska motorn på ön och populationen är idag större än den var vid 1980, drygt 100.000 invånare.

Inte mycket att se, men härliga blåsiga stränder, perfekt för windsurfare. Skulle vara kul med bilder på er när ni windsurfar, eller ännu hellre när ni utövar den nya innesporten på ön "kitty surf". :)

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Stämmer det är fattigt och varit ännu fattigare på denna blåsiga och torra ö.

Fattigdomen har historiskt gjort att Los Majoreros, som Fuerteventuraborna kallas, varit utvandrare på grund av ren fattigdom och man finner massor i Venezuela, Cuba och andra ställen i Sydamerika, som har sina rötter från just Fuerteventura.

Perioden efter inbördeskriget dvs 1939 till 1980 utvandrade 50% av befolkningen. Sedan 80-talet har turismen blivit stor och är den ekonomiska motorn på ön och populationen är idag större än den var vid 1980, drygt 100.000 invånare.

Inte mycket att se, men härliga blåsiga stränder, perfekt för windsurfare. Skulle vara kul med bilder på er när ni windsurfar, eller ännu hellre när ni utövar den nya innesporten på ön "kitty surf". :)

TommyD
Varsågod! Kitty surfKitty surf.jpg :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
När det står så många husbilar måste det ju finnas tömning någonstans. Pratade med grannen. En liten hembygd Plåtis. Inga problem han ritade i sanden hur man kunde köra dit, eller gå.

Jag knatade dit några hundra meter. Ett vanligt obemannat återbruk med ett avlopp för svartvatten. Bra problemet löst. Vatten finns ju överallt. Går att köpa på mackarna. 1 € för 100 liter (eller en viss tid).

20180621_162728.jpg
Här kan man stå lite hur som helst. Vissa har tält, andra markiser och bord och stolar. Guardia Civil var här två gånger och morsade på oss igår när vi satt ute och åt (biff stroganoff). Inga problem!

Badade igår i havet. Den svarta lava sanden färgade av sig . Men försvann i sötvattenduschen. Skulle gissa att det är 21 i vattnet. Det är ju först i september vattnet blir som varmast ca: 25 grader.

Vår granne som tipsade oss om tömningen har en kul lösning till förtält. Liknar ett stort parasoll som är fastspänt i hjulen.

20180621_174837.jpg

Ps! Om ni klickar på länken under "Karta Kanarieöarna" så ser ni vart det går att stå. Jag uppdaterar den vart efter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Häftig parasol och fantastisk bra lösning när man värnar om 3,5t vikten och bränsleförbrukningen. Vår lösning (som jag inte längre är nöjd med), väger hela 45 kg (med inbyggd motor). Skönt för oss att kunna fälla ut markisen OM det skulle börja regna, men, men, i den miljön som ni färdas med är "grannens" lösning den mest optimala och perfekta! Bra bildinfo Mr SirMcLain... Fortsätt med att ha det go:tt & ha en fin midsommar var ni än befinner er.

Unknown.jpeg
Bild: lån från Internet
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ringde Max M igår. Kylskåpet hade börjat fungera sämre. Kan ju bero på att solen värmer som f.n, men 16 grader i kylskåpet då är det ju inget kylskåp längre. Frysfacket hade fortfarande -11 grader. Man kunde även känna lukten av dålig förbränd gasol. Jag har ju tummen mitt i handen. Hade lite olika lösningar.

1. När solen lyser köra på 240 V via invertern och ev stötta med efoyen. Jag har ju 300 watt på taket så det borde räcka nu när solen i stort är i zenit här på Fuerteventura.
2. Lämna in och få den sotad. Svår att söka efter en LPG sotare på en fredag i Fuerteventuta.
3. Försöka sota själv. Gud förbjude

Efter att ha gått igenom alternativen med Max rådde han mig till alternativ 3 sota själv.

Sagt och gjort. Jag bestämde mig för det enklaste möjliga sotningsalternativet. Att med ett sugrör huffa och puffa på brännaren så att det blir bättre och ev. sotflaga ändrar läge eller försvinner.

20180622_121233.jpg

Det var bara att knata till EuroSpar och köpa ett sugrör. Det fick bli 50 st som var minsta förpackningen. Fanns även på vissa juiceförpackningar, men lockade inte.

Kom hem och lossade brännaren från avgasröret och huffade och puffade. Mycket skitigt var det. Satte dit brännaren i avgasröret och sedan skyddsplåten och testade. Mycket bättre! Gasindikatorn på kylskåpet gick upp mycket högre på det gröna fältet.

Problemet löst! Slog även på kylskåpsfläkten med fjärrkontrollen för bättre luftcirkulation.

Idag när vi skulle gå och bada/duscha på playan, fungerade inte fjärrkontrollerna till bilen. Provade båda. Nix! Fan! Nu måste jag åka och koda om dom för 60 € på måndag hos Fiat. Låg och surfade efter Fiatverkstad, när jag hörde kylskåpsfläkten slå av och på. Den är så tyst att man knappt hör den, men i sängen där man inte störs så mycket av havets brus, kan man höra den.

Kollade på fjärren till fläkten. Den lös röd. Den ska inte lysa alls. Knappen hade fastnat. Jag petade loss den och testade bilens fjärröppnare. Nemas Problemas! Fläktfjärren hade agerat störsändare till bilfjärrarna.

Problemet löst!

Va lite frustrerad ett tag, men nu börjar det räta ut sig. Skål
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Haft ett par underbara dagar över midsommarhelgen. Lämnade Tarajalejos underbara playa. Tömde våra toa kassetter på återbruket i avsedd lucka. Åkte till Mercadona och provianterade. Köpte mat för fyra dagar, lite vin och 48 öl (Stainberg 21 cent styck). Totalt stannade notan på 32 €.

20180620_191144.jpg

Don Los Suecos hade tidigare pratat varmt om "Villa Winter" som något man absolut inte får missa. Ett enormt ödsligt område som enligt ryktet Franco skänkte till herr Winter (tysk) och under andra världskriget bl.a använde som hemlig ubåtsbas när tyskarna flydde till Argentina.

Naturligtvis kan jag inte strunta i det. Skulle ligga 2 mil från Morro Jable. Tutade till Morro Jable och tog en frukost på helikopterplattan med utsikt över hamnen. Kollade på google maps (vilket numera är den enda GPS:en) att vi hade 19 km och 1 timme och 20 minuter!!! att köra. Det tog två timmar att köra den sträckan med husbil. Krokig bergig grusväg, där man hela tiden måste stanna för andra fordon och tuta i kurvorna utan sikt. Får och getter på vägen, lokalbor som trodde det var en specialsträcka på Fuerteventura-rallyt.:eek:

Ok! Vi kom oskadda fram och såg Winters skapelse. Körde upp på den ännu sämre vägen och nedanför stod en handmålad skylt Privado Museo. Ja ja! Vi körde vidare upp till entrén och möttes av tre åsnor. Dom stod utanför ingången som var stängd. Jag gick runt det nergångna huset, men ingen alternativ ingång fanns. Ok! Tog några kort och fick backa därifrån då åsnorna blockerade vändplan. Tack Los Suecos...

Pratade med honom igår. Jo vi åkte ju dit med en 4x4 och det var nog lite dålig väg dit.:rolleyes:

20180625_142311.jpg 20180625_141400.jpg 20180625_141553.jpg

Lite besvikna lommade vi iväg utan att få prata med någon om Villa Winter och den spännande historien. Det verkade som om dom har försökt med någon vinodling som inte funkade. Stort hus. Dom kunde ju haft öppet och haft ett fik så hade det alltid varit något. Tutade ner till en surfarby som låg nedanför och tog lite sallad i värmen.

Frugan fick ont i ryggen av den dåliga vägen och la sig i sängen. Utan henne bredvid som bromsade körde jag tillbaka på nästan halva tiden.:wink:

När vi körde mot Morro Jable tidigare hade jag skymtat något som ser underbart ut. Långa sandstränder och något som såg ut som en lagun. Måste checkas upp. Hittade en grusväg och körde ner till PARADISET. Där låg det. Det jag sökt efter i så många år. Världens bästa strand. Och jag har varit på många.

Perfekt sand i lagunen minst 30 grader vattnet och mot havet säkert 25 grader i det långgrunda vattnet.

20180625_193904.jpg 20180625_165025.jpg 20180626_125647.jpg 20180626_125707.jpg

Tidvattnet gjorde att jag fastnade ute i solstolen och fick vänta ett par timmar på att det skulle sjunka undan. Men det gjorde inget är lika glad för det. Gjorde SirMcLains Lasagne de Lagoon till kvällen. Såå bra i Omnia.

20180626_201354.jpg

Har även upptäckt att jag kan köra kylen på 240 via inverter under dagen. Solpanelerna räcker till bra och voltmätaren på efoy:en står stadigt på 13,3 Volt.

20180624_181518.jpg

Vill stanna kvar, men i morgon är det nya mål. Upp i ottan vid tiosnåret till nästa äventyr.

Hakuna Matata
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för uppdateringen av Villa Winter.

Visst det är 25 år sedan mitt besök, ser att tidens tand varit obarmhärtig mot denna märkliga byggnad och att av de stora planerna, projekten bidde det en tumme.

Förstår att ni inte fick ta del av husets och områdets historia, eller om det egentligen är en skröna som berättas på ön.

Spännande är i alla fall historien som berättas om Gustav Winters projekt på södra Fuerteventura. Hur hela den södra delen av ön skänktes av Franco till Winter, hur den enda vägen ner till Jandiadelen var avstängd med en kedja över vägen och skyltat som privat område.

Det stora huset som blev klart i slutet av kriget, där ingen har bott. Hur tornet egentligen var en fyr för tyska ubåtar på väg till Sydamerika. De små fönsterlösa rummen i muren som skulle vara rum för ubåtsmannskap, de större elegantare rummen med fönster för Nazidigniteter på väg till Sydamerika. Kanske det mest spännande är ryktet om ubåtshamnen som ingen har hittat.

......eller kanske historien som jag fick berättad av Gustav Winters sonson är den korrekta.

Att hans farfar hade en vision att skapa ett jordbruksprojekt som skulle bli ett föredöme på Canarias. Här skulle odlas bl.a. vin, driva djurskötsel och ostproduktion.

För ändamålet byggdes Villa Winter och samtidigt byn Cofete, där arbetarna skulle bo, men som var en spökstad när jag besökte byn.

Förstår att vägen till den här isolerade delen av västkusten fortsatt har väldigt låg prioritet hos vägverket på Fuerteventura.

Tack för er berättelse och fina bilder.

TommyD
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Härligt! Efter Villa Winter och paradisstranden fick vi för oss att åka till Lobos. En ö mellan Fuerteventura och Lanzarote. Jätteliten ö så det fick vara en dagsutflykt med bilen i hamnen. Kom strax före färjan åkte, så någon frukost hann vi inte med. Spelar ingen roll finns ju restaurang på Lobos. Så vi seglade iväg direkt med en glasbottenbåt och gick till restaurangen för att ta en frukost.

Nä nä! Har ni förbokat? Nä! Sa vi. Lommande iväg till beställningsluckan. Vi är fullbokade hela dan sa jäntan. Finns bara öl och glass. Det fick bli öl och glass (bara 3 sorter) till frukost. Gick runt, badade och fotade. Solen står i zenit. Det blev även lunchöl utan glass. Mera bad. Då har vi gjort Lobos

DSCN3084.JPG 20180627_150337.jpg

Vad ska vi göra på norra delen nu då? Vi drog till El Cotillo. En surfby uppe i nord väst. Hade förväntat mig höga vågor och stora klippor, men kom till ett badparadis. Hittade säkert fem skyddade stora laguner med husbilar överallt runt om. Men vi var vrålhungriga och skulle på krogen. Åkte till närmaste restaurang vid stranden och ställde oss där för natten. Det blev hela konkarongen. Trerätters dyrvin kaffe brandy. Mycket trevligt. Gick till bilen några meter bort och spelade kort med några jamare till. Restaurangägaren kom förbi då och då för att kolla att vi hade det bra. Vi hade dricksat bra.;)

20180627_173444.jpg 20180627_185033.jpg

Jaha! Då har vi gjort El Cotillo. Drog vidare genom ett ödsligt landskap mitt på ön och kom så småningom till ett getost museum. Ok! Varför inte! Faktiskt inte bara om getost utan även om Fuerteventura i stort. Kanon. Köpte även svindyr getost efter provsmakning. Ska vi ta hem.

20180628_134054.jpg
20180628_142030.jpg 20180628_141421.jpg

Nu är vi klara med min rekognosering till min bok. Nu åker vi och ställer oss någonstans de sista dagarna. Överallt står det husbilar och husvagnar på stränderna. Tror många bor där och blandas upp med husbilar främst från Gran Canaria på utflykt.

20180628_160910.jpg 20180628_155121.jpg 20180628_161530.jpg

Nu är vår resa snart till slut. På måndag drar vi till GC. Ska hålla oss hemma i San Agustin några veckor så att jag vår skriva om mina upplevelser. Sen i mitten på Juli drar vi vidare till La Palma och de andra öarna.

Hakuna Matata
 
F

F.d. 22252

Guest
Bäste sir MacLean det kommer att bli en fantastisk bok du är väldigt målinriktad och strukturerad och har en unik förmåga att hitta GRATIS smultronställen, vore kanse inte helt fel att kliva av färjan från fastlandet just på Fuerteventura och sedan när kylan gått ur kroppen och stressen lagt sej fortsätta till GC.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Bäste sir MacLean det kommer att bli en fantastisk bok du är väldigt målinriktad och strukturerad och har en unik förmåga att hitta GRATIS smultronställen, vore kanse inte helt fel att kliva av färjan från fastlandet just på Fuerteventura och sedan när kylan gått ur kroppen och stressen lagt sej fortsätta till GC.
Hmm! På Fuerteventura behöver man inte ha någon förmåga. Det är bara att köra mot stranden på den södra delen. Står husbilar överallt utom på turistplayorna.20180628_161342.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi kommit hem igen efter fyra veckor på öarna. Nu behöver jag skriva ifatt mig, så jag har infört arbetstid på balkongen 11-14 vardagar. Inget får störa mig under den tiden.

Under tiden vi var borta tog dom bort en palm och nu har jag fått en underbar utsikt från balkongen där jag skriver. Perfekt

I mitten av Juli drar vi iväg igen. Denna gång börjar vi på La Palma. En okänd ö för mig. Ska bli spännande.20180702_114609.jpg 20180702_145505.jpg 20180703_110528.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Har fått frågor om färjorna till Kanarieöarna. Lägger ut mitt svar här så alla kan se.

Till att börja med. Här länkarna för bokning:
Home | Naviera Armas Svårt att få hytt, tar hundar
Trasmediterranea (Här går det bra att boka ett halvår före) Mat 3 rätter ingår i priset. tar hundar

Ps! Hytterna är svindyra på båda färjorna.

Det kan vara trångt på färjorna vissa tider på året. Jag har råkat ut för att få vänta i två veckor på Cadizfärjan och jag vet att Roffe inte heller kom med Cadizfärjan, men han drog vidare till Huelva (som är lite dyrare) och kom med där efter tre dagar. Färjorna går bara en gång i veckan.

Jag brukade chansa, men numera bokar jag i förväg. De har ändrat rabatterna för ölänningarna från 50% till 75%. Det gör att många kanarier som inte haft råd förut åker över med nyhetens behag, så jag gissar att hösten blir mer bokad än vanligt.

Jag rekommenderar att man bokar enkel till Lanzarote om man åker före december och sedan åker tillbaka från GC eller Teneriffa. Då får man ut det bästa av vädret.

Färjorna mellan öarna behöver man inte boka. De går så ofta. Om en är full är det bara att ta nästa. Däremot är det något billigare att boka via nätet.

Lokala färjor
Fred Olsen. Ferry y barcos en canarias. Transporte maritimo de pasajeros y coches
www.navieraarmas.com/en/home

Lycka till

Ps! Fred Olsen har snabbare katamaraner än långsamma Armas.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är vi snart iväg igen. Måndag den 16:e juli drar vi från Gran Canaria till La Palma enkel biljett. Vågar inte boka t.o.r eftersom jag har ingen aning om övernattningsställen och toa tömning. Det tar vi när vi kommer dit. Det finns väl alltid någon annan husbil att fråga. Ska bli riktigt kul. Vi får hoppas att det inte blir så många vulkanutbrott och jordbävningar när vi är där. Det finns ju vissa forskare som tror att halva ön kan rasa ner i haven när som helst och skapa en jättesunami mot Amerika hållet. Men jag tillhör inte dom.

Alltid som roligast när man inte vet så mycket före.

Passar på att klämma El Hierro och La Gomera samtidigt. Hinner vi ska vi ta de delar vi missat av Teneriffa, men vi måste vara tillbaka senast den 18 augusti då vi får gäster.Ralph och Louise.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Håller på att rekognosera La Palma en av Kanarieöarna som vi ska ta husbilen till den 16 juli. Hittat massor av platser att stå på. Men jag har inte hittat någon tömning än. Löser sig säkert när jag snackar med någon La Palma bo med husbil. Men jag tar det säkra före det osäkra och bokar två nätter på den kommunala campingen för 4,5 € natten. Inte så farligt. Ska ju göra La Gomera efter La Palma. Viktigt att komma dit med tom toa.

Gick bra att betala med kort och mobilt bankid.
Skärmklipp 2018-07-12 01.23.55.png
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är färjorna bokade. 35€ till Teneriffa och 38€ vidare till La Bonita (La Palma). Sotning av kylskåpet är beställt till på måndag 1000. Sedan går färjan kl:1400. Fred Olsen express är snabba katamaraner och har smidig incheckning. Har man förbeställt via hemsidan drar dom bara id-kortet i sin maskin och ger tummen upp.

Har även investerat i ett par surfarskor som inget grus eller sten kommer in i. Kan vara lite knöligt på vissa ständer som ofta har en rand av rullande stenar som gör ont att gå på.

Köpt några 3 liters bag in box för 5,9 € styck. Svårt att hitta på småöarna. Ölen köper vi på Mercadona för 21 cent burken. När vi var iväg till Lanzarote och Fuerteventura var det faktiskt billigare än att vara hemma på GC. Det blir mycket mer strandliv och inget ränn med kompisar ute i veckorna, när man är ute och tutar med husbilen. Ska bli härliga 5 veckor ute. Hoppas vi hinner med alla fyra öarna som beräknat. Ska ivarjefall klämma dom som är längst bort. Teneriffa är ju bara två och en halvtimmes resa hemifrån så dit kan man åka när som helst. Finns tre färjor dit från GC.

Dags att göra sig i ordning. Snart V75 på Handelsboden och sedan MR.H & PUKA:s musikaliska världspremiär på Valhall bar i Puerto Rico. Blir nog avslutning hos Roses i San Agustin shopping center som vi bor någon minut ifrån.

Hakuna Matata36852219_397801407379302_9029302651094827008_n.png 89373_177219_1.jpg header-flota-bencomo-express-small.jpg 20180714_141533.jpg 20180714_141555.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
På väg till La Palma

20180718_111541.jpg

Framme

20180718_151358 liten.jpg
20180718_151517.jpg
Bananer Bananer överallt Bananer. Gröna Bananer, böjda Bananer, mil efter mil Bananer Bananer. (På den västra sidan av Islas Bonita som La Palma kallas av ortsborna)20180719_125939.jpg

Men första natten åkte vi och ställde oss på den nordligaste udden vid några "Natural Piscinas". Vi var inte ensamma. 3 andra husbilar 2 husvagnar och 1 tält. Dusch & toa bredvid. GRATIS:D. Hoppade genast i plurret.
20180718_171759.jpg
FB_IMG_1532029379752.jpg 20180718_163616.jpg

Dan efter skulle vi träffa en tekniker (Luis) som skulle sota kylskåpet. Provade att snacka med honom, men han sa att vi skulle träffas "El Paso". Jag kunde inte avgöra om det betydde att han skulle passera eller om vi skulle åka till El Paso. Den auktoriserade supertolken Los Suecos (Tommy Dynér) fick telefontolka. Tack Tommy. Vi skulle åka till El Paso. Rätt lummigt i bergen.20180718_154848.jpg 20180719_111601.jpg

Han sotade min genomskitiga skorsten i över en timme, så nu funkar den perfekt. Under tiden han jobbade kunde jag tömma toa och fylla vatten. Betalt! Nä han ville inte ha betalt. Försökte ge honom 50 €. No! No! Efter ett tag lyckas jag få honom att acceptera 20 € och sedan en 10 € i dricks.

Luis var även aktiv i Isla Bonitas Caravan Club. Dit är vi bjudna till deras clubparkering på lördag klockan 1200. Han lovade stor fiesta med grillad fisk och trevligheter vid Playa Zamora. Vi får se om jag lyckas lära honom några svenska snaps visor.;)

Åkte vidare och tog en lunch. Fick åka på dåliga vägar mellan miljarder Bananer, tills vi kom till en underbar strandrestaurang.20180719_132037.jpg 20180719_135343.jpg
Tutade vidare till två ställen som jag spanat upp. Men kommunen skulle ha fiesta i helgen och hade spärrat av alla platser för festligheter. Så vi åkte vidare till en vin bodega och provade viner. En annan stackare fick spotta medans Louise blev gladare och gladare. Slutade med inköp av 12 st buteljer av olika klass och en kraftigt försämrad budget.:)20180719_154618.jpg 20180719_155759.jpg 20180719_160316.jpg
20180719_162220.jpg

Tutade vidare till sydligaste spetsen och gick in i gamla fyren som var ett museum. Kostade 2 €. Var egentligen bara ett simulerad havsbotten med belysning och glasplattor man gick på.20180719_164629.jpg

Brummade sen till en liten fiskeby och ställde oss vid stranden som nattkvarter. Plumsade direkt i havet med våra nyinköpta vattenskor som tål stenig botten. Satt ute utanför husbilen och solade till nio på kvällen med några öl. Blev ett parti poker mot frugan sedan i bilen, men det ska vi inte orda om då jag förlorade.20180719_180119.jpg 20180719_175847.jpg

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:
Toppen