• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Väl skrivet av Ranko, vi glider omkring på Sir McLains räkmacka allt serverat på silverfat
och bättre blir det när Livingstone förlåt Ralph är klar med projektet, jag lovar att köpa flera böcker. Vi har campat sedan 1976 då vi köpte vår första husvagn och vill påstå att det här var den mest lyckade av alla resor vi gjort
så vi räknar med återkommande repriser och
då gärna med flera Kanarieöar.
Tack Ralph&LouiseVisa bilaga 145455

Varsågod för räkmackan. MEN!!! parkera på en Taxi plats???:swoon: (har ägt massor av taxibilar) Nu har jag ju husbilen här, så man kanske kan sammanstråla på en bättre plats efter helgen någonstans?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Arbetet att göra min husbil spansk går vidare.
Igår fick jag ett mail från Gestorian:

På tisdag den 27 februari ska jag köra Plåtisen hem till en Ingenjör som ska kolla upp och förbereda bilen inför registreringsbesiktningen på ITV.

Nästa steg som jag behöver förbereda mig på, är att kontakta Folksam och ta ut skadefria år som jag kan visa mitt spanska försäkringsbolag. Hjälper till att hålla kostnaden nere.

Blir perfekt som transportbil/gästrum/sommarstuga runt på öarna. Har GRATIS:D kanonparkering alldeles utanför där jag bor.

2018-02-24 10.25.47 2.jpg

Måste också göra någon form av lackförsegling. Många bilar här har lackskador av solen. Alternativt kanske jag lägger en osynlig plastfilm på utsatta ytor. Det har jag redan gjort på motorhuven när jag köpte bilen, för att skydda mot stenskott. (Gjorde även det på alla bilar i mitt förra företag)

Pössl Costa Brava.jpg

Faktiskt dåligt väder här just nu. Bara 21 grader, men vi klarar oss.

Ralph och Louise.jpg

För övrigt kan jag berätta att Telia fortfarande fungerar trots att vi reste ut från Sweden 15 augusti.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag var en TUV Ingenjör hemma hos mig och kollade på husbilen. Jag trodde jag skulle åka till honom, men det var Gestorians bristfälliga engelska som skrev fel. Han ringde tolv från Las Palmas (6 mil motorväg 120km/h) och sa att han kommer halv ett vilket stämde.

Han kollade:

- Chassi nr
- Det kopierade COC dokumentet. (Beställt via Transportstyrelsen)
- Alla mått med måttband.
- Serienrlapp från Dethleffs påbyggnad som satt på höger dörrstolpe.
- Skrev upp alla formella vikter

Han berömde både bilen och att alla papper var i ordning. Nu ska han skriva ut ett certifikat. Det tar ca: två dagar och lämna det till Gestorian som ska beställa kontrollbesiktning. Gissningsvis om en vecka.

Frågade Ingenjören hur lång tid jag får vänta på regplåtarna efter regbesiktningen? Han sa att Guardia Civil brukar ta en månad på sig, men har man tur går det snabbare.

Ok! Ett steg närmare att få in bilen i spanska registret.
258514929_1.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jaha! Då kommer vi till nästa steg.

Måndag kl 1100 är det registreringsbesiktning i El Tablero

img_29722.jpg


Ser ut som en svensk bilprovning. Jag hade fått åka dit redan i går, men nu har vi besök av svågern med fru och behöver underhålla dom(oss) i två veckor.

2018-03-05 13.44.38.jpg 2018-03-05 15.55.27.jpg 2018-03-03 16.05.20.jpg

Ikväll är det onsdag. På onsdagskvällar är det pokerkväll på Skandinaviska klubben. Jag är den ständiga tvåan...:rolleyes: Tisdagar och Torsdagar Boule. Tisdagskvällar minigolf. På söndag Munskänkarnas vinprovning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Handlar man en bil i tyskland är det ju ganska enkelt att få in den i sverige borde ju vara så i hela EU men kanarieöarna ligger väl i en särskild zon? Eller så är det dåligt med jobb där så då måste byråkratin skapa arbete. För din bil är väl gjord någonstans i de sydliga länderna antar jag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Handlar man en bil i tyskland är det ju ganska enkelt att få in den i sverige borde ju vara så i hela EU men kanarieöarna ligger väl i en särskild zon? Eller så är det dåligt med jobb där så då måste byråkratin skapa arbete. För din bil är väl gjord någonstans i de sydliga länderna antar jag.
Min Pössl är tillverkad av Dethleffs fabrik i Tyskland. Byråkratin är egentligen inte så farlig, bara man följer alla steg noggrant. Ett problem är att det tar tid. Det är många instanser inblandade och alla handlingar tar sin tid mellan dom.

Jag misstänker att jag kommer att få problem med mina fasta LPG flaskor som inte är vanliga i Spanien. Dom har frågat efter installationsprotokoll, vilket jag inte har. Bara en tvärfet faktura. Kanske jag måste ta bort dom tillfälligt och låta en verkstad ställa dit en spansk repsolflaska tillfälligt med utfärdat installationsprotokoll. Men jag ska testa och lägga med Alugas TUV Certifikat. Det kanske funkar???
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Är man osäker vilket jag är med min gasolinstallation måste man kolla med någon som vet. Jag ringde Anders Pålsson som berättade för mig att det installationsprotokoll dom vill ha kommer från fabriken och finns med vid leverans. Det hade inget med flaskorna att göra tydligen.

Ok på det igen. Ringde Rickard i Pukavik som glatt svarade att han skulle försöka fixa det. Frågade hur det ser ut och frugan rusade ner på parkeringen och hämtade alla handlingar. Tada!!! Fanns i bilen.:music-icon::music-icon::D Tack för hjälpen...
IMG_20180307_165836.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag åkte jag runt inne i Playa del Ingles med skotern. Det var så varmt att frugan ville ut och lufta sig bakpå. Det är ju carneval här just nu och då passar främst Las Palmas bor och en hel del tyskar att parkera överallt med sina husbilar.

2018-03-10 13.19.12.jpg 2018-03-10 13.19.48.jpg 2018-03-10 13.23.23.jpg

Husbilar står överallt. Även i vissa rondeller??? Nu ska jag ta skotern och åka och kolla på karnevalståget som är gigantiskt. Fortfarande drygt 22 grader kl 2035 lokal tid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jaha! Nu var dagens övning med Registreringsbesiktning avklarad. Före jag åkte dit tejpade jag det extra yttre gasoluttaget för att dölja det lite snyggt, eftersom det inte finns med på installationsintyget.

2018-03-12 09.39.20.jpg
2018-03-12 11.01.15.jpg
2018-03-12 11.54.33.jpg Några skillnader var det mot Sverige. Jag gick in och betalade 83 € för registreringsbesiktningen. Hon bakom disken var perfekt på engelska. Tog en halvtimme att gå igenom alla dokument och komplettera med deras egna. Hon tittade på mig förvånat och sa: "Perfekt alla papper är i ordning ställ dig på bana 2".

Under tiden man stod i kö kollade inspektörer blinkers, bälten, oljesticka???, bensinlock???, trianglar, räddningsväst, lysen.

När jag körde in kollade dom först utsläppen. Dom testade flera gånger men fick inget utslag. En av dem gjorde tummen upp till mig.:)

Dom hittade inget som var fel utom VIKTEN. "Du väger 300 kg för mycket. Du måste tömma bilen och komma tillbaka". Lättare sagt en gjort. Ringde min granne som är husvakt för en lyxvilla i Sonnenland. Han låste upp och vi lastade ur varje pinal i bilen. Även sängarna.;) Det tog nästan 2 timmar. Fan vad mycket prylar man har i bilen. Blev 12 sopsäckar med grejer. Vägde dynamit. Tror vi kommer att slänga en hel del före allt är på plats igen.:rolleyes: Tömde även 111 liter vatten i en dagvattenbrunn.

Jag har ju ett extra batteri, Efoy med 10 liter dunk, två jättestora solpaneler, inverter 2000 watt, alugas installation gör några kilon. När jag efter några timmar kom tillbaka till ITV:n gjorde dom om allt utan kostnad. Nu blev det blankt papper.

Men som alltid i Spanien så ska man vänta. Dom sa till mig att jag kan hämta dokumenten 26 mars. Sedan ska väl dom troligen till Traffico (Guardia Civil), men det ska min Gestoria fixa. På torsdag ska vi ut och husbila 2-4 dar någonstans på ön och samtidigt reda ut vad vi ska slänga och vad vi ska ha kvar i alla sopsäckar.

2018-03-12 16.44.12.jpg
Ps! Förväntar mig en kommentar från Los Suecos som är Facit i detta ämne. Han kan tala om om jag gissar rätt i byråkratin.

Ps2! Ska in på nästa besiktning i mars 2020. :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För mig återstår bara att gratulera, nu slipper du äntligen betala trängselavgiften i Stockholm!

Nu tycker jag personligen att du tar i överdrivet ekonomiskt för att spara 20 kr, som det kostar när du en fredagseftermiddag i juni tänker åka in till Stockholm. Har du aldrig tänkt på att du på fredagen kan ställa dig på IKEA's parkering vid Kungens kurva, GRATIS och invänta att klockan blir 22.00 då man inte längre behöver betala trängselavgiften i Stockholm. Byta landsskyltar på bilen, för att spara 20 kr! *ruskar på huvudet*

Vet att du och jag inte riktigt delar den uppfattningen. ;):)

Lycka till...... kommer snart och kollar med egna ögon.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
För mig återstår bara att gratulera, nu slipper du äntligen betala trängselavgiften i Stockholm!

Nu tycker jag personligen att du tar i överdrivet ekonomiskt för att spara 20 kr, som det kostar när du en fredagseftermiddag i juni tänker åka in till Stockholm. Har du aldrig tänkt på att du på fredagen kan ställa dig på IKEA's parkering vid Kungens kurva, GRATIS och invänta att klockan blir 22.00 då man inte längre behöver betala trängselavgiften i Stockholm. Byta landsskyltar på bilen, för att spara 20 kr! *ruskar på huvudet*

Vet att du och jag inte riktigt delar den uppfattningen. ;):)

Lycka till...... kommer snart och kollar med egna ögon.

TommyD
Gillar inte att stå i Stockholm. Jo! I skärgården kan det vara ok. Eftersom jag har GRATIS:D p-plats utanför mig, så är det perfekt att ha den här. Färjan till fastlandet var ju inte blodig heller. Blir billigare än parkeringen i Malaga. Du kan sova i den när du kommer i april så slipper du hotell.:wink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kollar just nu på försäkringar. För lägenhet, husbil och skoter. Var inne på Linje Directa och kollade. Då stötte jag på detta erbjudande.
Skärmklipp 2018-03-13 10.55.25.png
En Imponerande service.;) Står tyvärr ingenstans att dom försäkrar husbilar. Ska ringa och fråga.

Ringde, men dom försäkrar inte husbilar.
 
Senast ändrad:
Toppen