• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag flyger ner 7 januari.
Varför inte en HBK träff i januari på Tony’s i Köpcentret. God mat till bra priser.
Lennart

Hoppas även vi kan hänga med på denna träff. Hade varit trevligt. Är där ungefär samtidigt som du.

Hälsningar Marjatta och Ove
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi har lite Calima med extremvärme just nu. Från Canaria journalen.

Gul varning för höga temperaturer från imorgon på Kanarieöarna
Av Hugo Ryvik

Gul varning för temperaturer upp till 35 grader utfärdades för torsdagen den 12 och fredagen den 13 oktober av det statliga spanska väderinstitutet Aemet idag.

Calimamodellen Skyron utvecklades av Atenas universitet och animerar utvecklingen av calima under de närmaste 120 dagarna.

Varslet gäller från kl. 11.00 till 18.00 på hela Gran Canaria, Fuerteventura och Lanzarote.

Det finns också rapporterat Calima, det vill säga heta luftströmmar från Sahara som bär med sig sand över Kanarieöarna, vilket är förklaringen till temperaturhöjningen.

Enligt varningarna kommer sanddiset att vara tätare i mer höglänta områden.

Efter att ha granskat temperaturprognoserna för de närmaste dagarna från Aemet har hälsovårdsministeriet utfärdat en gul varning för risknivå 1 (låg), för provinsen Las Palmas, där temperaturen kan överstiga 32 grader och minst 24 grader.

Om denna temperatursituation varar längre än tre dagar, utfärdas Orange Warning (nivå 2).


Välkommen Krister & gänget på poolparty på måndag 1600. Jag ser till att kylda drycker finns på plats.:D

2017-10-12 20.21.36.jpg

2017-10-12 20.21.45.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är gårdagens övning avklarad. Nästan! Louise håller på att återställa lägenheten i ursprungligt skick.

Gårdagens HBK träff kommer ivarjefall alla grannar att komma ihåg en tid fram över.

Deltagarna
lexell68
Krister & Ursula 18
Gladjazz
SirMcLain


bevistade träffen som började med ett poolparty med bad och kylda drycker.

2017-10-16 17.00.37.jpg

Kvällen fortsatte i frosseriets tecken. Vi sjöng hellre än bra till bacchus lov. Som vanligt fick alla deltagarna olika ansvarsuppgiften. Tror Krister hade mest jobb som ansvarig för rödvinet.:p: Katarina som smöransvarig lyckades förbruka 1,5 paket smör på stekbordet...

Höjdpunkterna i matväg var nog baconrullade sparris till förrätt som Louise förberett. Därefter var det rena slagsmålet om nöt, fläsk, Kalkon, i en orgie av grönsaker, chili och vitlök i sitt egna hörn av stekbordet. Riktigt trevligt! Vi åt nog 2 timmar i sträck. Efter ytterligare en tid tog även snapsvisorna slut.

2017-10-16 19.50.13.jpg

2017-10-16 19.50.17.jpg

Alltid trevligt att träffas. Kul att ni kom förbi.:):):) Nu är det Boule på Skandinaviska klubben om 40 minuter.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi vill tacka för er gästfrihet på tisdagens trevliga party.

Där alla fick sin uppgift med matlagningen.
Visa bilaga DSC_2073.JPG

Värdparet Louise och Ralf som verkligen bjöd på sig hela kvällen.
Visa bilaga DSC_2079.JPG

Och vi fick också smaka på den omtalade whiskyn.
Den är utsökt god.
Visa bilaga DSC_2082.JPG

Här kopplar Lisa av efter matorgien.
Visa bilaga DSC_2072.JPG

Många tack för sällskapet och hela upplägget av poolpartyt

Vi är hemma nu efter en skön och mycket varm vecka på G.C.
Vi lovar att återkomma.

Hälsn. Ursula, Krister, Katharina o. Bertil.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Los Suecos ringde mig i lördags. Jag fick ju inte skäll men han sa: "Du skriver inte på HBK så mycket numera" i vänlig ton. Då hamnar man ju i lite försvarsposition och sa. "Jo jag lägger ut något snart"

Nu är det ju så att jag har ju inte slutat skriva, men jag skriver ju även på min bok (Virrig husbil till Kanarieöarna blev titeln) som jag vill ha klar till i höst efter att ha besökt alla Kanarieöarna i sommar, med min Plåtis. Det tar ju också hel del tid med skrivandet på den. Just nu har jag bara hamnat utanför Sverige i boken. Får nog banta den senare, för om jag fortsätter så här blir den ju tjock som bibeln.:p: (Hmm! borde banta mig oxå)

Men för att bättra mitt samvete och Los Suecos granskande blickar, har jag så här lagom tagit fram en pärla här på GC för den som är i övervintringstankar här på ön.

Börjar med några kort på en bil som stått på samma plats sedan vi kom hit för två månader sedan.

2017-10-31 17.34.10.jpg

2017-10-31 17.33.40.jpg

Han står inte dumt där. Melloneras Beach ligger alldeles nedan. 20 meter till köpcentret den har en alldeles utmärkt toa är tillgänglig till sent på kvällen, som inte utnyttjas så mycket. Nere på stranden finns ju fullhög dusch och vattenbilen passerar ju 4 dagar i veckan.:rolleyes:

Nära toa kommer lite barer och affärer. Bl.a Sunset Café som vi åker regelbundet till p.g.a utsikten och deras härliga smoothie med Blåbär och Banan. Det finns både hiss och rulltrappor ner till Beachen.

2017-10-31 16.58.23.jpg

Har man cykel är det inte svårt att handla. Finns dyr turist affär i centret men billig Mercadona är nära på andra sidan GC500.

Skärmklipp 2017-10-31 17.55.43.png

Man bör nog max stå 4-5 bilar här, annars kan det bli onda ögon från omgivningen. Just nu är det bara 2.

Det var ett hemligt smultronställe i Paradiset. Men det finns många.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej Ralph. Jag ska ner till VistaFlor Maspaloma den3 november.
Läser mycket om er där nere
Är det i närheten där ni bor?
Ska se om jag hittar ditt boende

Ni bor i ett område som Formellt kallas Campo International alldeles nedanför Los Arcos där Max M bor. På andra sidan vägen mot Faro2 kommer kommer Husbilen Ellen redan i morgon.

mapbig.jpg


Själv bor jag i San Agustin i Svensk Gettot 4 km bort. Bara ett par hundra meter från Majzzan.

GPS: 27.768288, -15.552605   

montenegro.jpg

Ni kan välja mellan 5 bussar som går i genomsnitt var 7 minut till San Agustin.:)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Igår var vi ut och käkade i Playa de Ingles med vänner. Det var favorit i repris. Mi Vaka (Min Ko) i Cita Center.

2017-11-02 21.24.57.jpg

Makalöst stor och god flamberad oxfilé med pepparsås.:)

Men jag tänkte avslöja en till Hemlig GRATIS:D övervintrings plats, vilket det finns många av.

Det här är en plats som först ser ganska tråkig ut. Ligger på en stickgata vid en ödetomt mitt i smeten på Playa del Ingles.

Calle Suizá

Skärmklipp 2017-11-03 11.41.11.png

Här får man stå ifred. Förra vintern stod en Finne här hela tiden tillsammans med 8 andra husbilar. Läget är faktiskt bra. Gångavstånd till Playa del Ingles stora playa, samt hela nöjeslivet i PDI. Finns även supermarket och toa inom någon minuts avstånd.

Skärmklipp 2017-11-03 11.50.12.png

Personligen gillar jag inte att stå så länge, men stället är perfekt över en helg. Speciellt om det är något extra, typ karneval eller annan aktivitet. Efter 3-4 dagar är det perfekt att åka till BP för att tömma och fylla. Jag gillar inte att göra som många andra gör. Att gå till närmaste brunnslock som det står "Sanitario" på och tömma. Ok! I nödfall om jag absolut inte vill flytta. Vill man ha vatten så är det ju bara att vänta på vattenbilen eller simpelt ringa efter den.

På ön finns faktiskt 7 GRATIS:D campingplatser som bevakas av Rangers. Obemannade men fullutrustade med servicehus, vatten och allt man behöver. Formellt ska man ansöka hos turistmyndigheten i förväg (vilket är GRATIS:D), men de gånger vi har stått där så frågar Rangers oss i sin 4x4 "Premisio"? Jag har svarat "Turista" och då har dom bara skrattat. Dessa ligger uppe i bergen med underbar natur.

Man behöver ju inte bara stå hopklumpade på Valplatsen, Romeral eller i Arguineguin.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Fortsätter min lilla serie med lite udda GRATIS:D platser att stå på i Gran Canaria.

Har idag varit ute med frugan på marknad och shoppat loss lite. Blev lite skor, badkläder och lite annat. 150 € fattigare fotade vi lite smarta men udda parkeringar som inte bryter mot några trafikskyltar.

2017-11-08 12.10.40.jpg

2017-11-08 12.11.41.jpg

2017-11-08 12.44.47.jpg

Åkte förbi Majzzan:s husbil i San Agustin (Välkommen till ön). Hon står hyfsat där hon är. Nära San Agustin centrum och den lokala tvättinrättningen. Men man bör nog inte stå många eller länge. Då retar man nog upp Folias hotell efter ett par dar. Besökare till oss brukar också stå där någon natt när man inte är körklar.

2017-11-08 11.57.07.jpg

2017-11-08 11.59.03.jpg

Skärmklipp 2017-11-06 17.35.25.png

Skärmklipp 2017-11-08 16.20.26.png

Finns en annan plats som inte är så dum. Krister & Ursula bodde där för några veckor sedan. Inte med husbil utan i hotellet bredvid.:p:

2017-11-08 13.33.26.jpg

Skärmklipp 2017-11-08 16.33.53.png

Flera som står där, står där läänge. Ligger nära beachen, busstation och ett litet centrum. För 1,40 € tar man sig överallt inom kommunen.

På ingen av dessa ställen ska man ta ut möbler eller dylikt. Jag vill stå på sådana platser i max 3-4 dar, sen vill jag ut i naturen.

Man kan ju som svensk fundera hur detta kan vara tillåtet. Men vi som varit här flera vintrar med husbil och sedan ha varit här i september i år då det fortfarande var skollov, ser skillnaden.

När vi kom i höstas var det husbilar och skåpbilar överallt. Bara spanska.I städer och på stränder. På stränderna var det vindskydd, tält och partytält överallt veckovis. Stora familjer och massor av ungar som springer och leker överallt.

När semestern och sommarlovet är slut, är det bara en bråkdel med husbilar. I november, december börjar det dyka upp lite nordeuropeiska husbilar. Kanske 50-60 stycken med pensionärer i bilarna. Att jämföra med 500-600 st husbilar på sommaren (och påsken) med ungdomar och ungar i massor.

Tror nog att Policia Lokal tycker att det är rena semestern, så länge dom inte dom får klagomål från turistnäringen. Sköter man det snyggt och inte sticker ut så vinkar polisen bara glatt. Det finns förbudsskyltar på några ställen. Dom bör man ju undvika. Inte heller att stå i vägen för utsikt, eller "gud förbjude bussar" även om platsen är tillåten.

 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sådärja!

Nu börjar "utlänningarna" dyka upp på ön. Såg första tysken på San Agustin shopping center idag. Kommer 2 båtar i veckan som kan ta över husbilar.

2017-11-15 17.39.48.jpg

Annars går det sin gilla gång här. Har gäster här just nu som vi tog till Puerto Mogan igår och pressade lite på playan. Tog båten hem.:D

2017-11-14 13.30.57.jpg

2017-11-14 15.49.11.jpg

2017-11-14 16.30.11.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen