• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vore trevligt, men tyvärr inte möjligt, vi åker ett par dagar till Porquerolles, en lite ö utanför Hyeres i morgon bitti (utan husbil). Sedan blir det Västerås på Torsdag...
Men det lät bra, så vi testar lite senare...
/Bertil
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi lämnade St Tropez på torsdagsmorgonen den 23. Vi tänkte nämligen försöka dyka upp hos en Pösslhandlare i södra Tyskland på fredagen och kolla på en Roadcruiser.

2013-05-21 17.48.32.jpg
2013-05-23 07.18.55.jpg

Bilen går som en dröm. Vi ligger på betalvägarna runt 115 med farthållaren i. I Lyon var det ordentliga köer som försenade oss minst 30 minuter. Men det tuffade på bra. Vi tänkte klämma en 60 mil första dagen så vi känner att det händer något. I Lyon började även vädret att förändras från sommar till vår.

Lite bergigt till höger långt bort. Och molnigt framåt (norrut). Ser ut att bli regn. Några mil efter Lyon ser jag något konstigt efter ett krön. En långtradare täcker 2 filer av den trefiliga vägen 100 m framför mig. En bil verkar kört in i sidan utan större skador. Det är tät trafik och jag kan inte köra ut i tredje filen. Jag kastar mig på varningsblinkersen och lyckas bromsa 15 meter före. Långtradarna bakom mig tjuter i däcken när dom panikbromsar samtidigt som de två första av dem lyckas ta sig ut i tredje filen och kör om mig i ca: 60 km/h.

Skickligt av föraren att undvika göra SirMcLain färs av mig och frugan. Det var ju nästan med vältande släp han körde om mig. Resten av trafiken lyckades stanna till. Chaffissen i den stillastående bilen som stod på snedden vinkade åt oss att de var oskadade och att vi kunde åka.

Före Nancy var vi lite kaffesugna och svängde av på en mack. Vi tog med oss stellplatzboken för att leta efter övernattning. Det finns hur mycket som helst... GRATIS! Vilket husbilsland. Verkar vara kommunala grejer. Enl. boken så tar dom bara betalt för vatten och el och det behöver inte vi. Perfekt! Vi knappar in koordinaterna och ger oss ut på vägen.

Efter några km på vägen ser vi en husbil med en bil på släp. "Kolla det ser ju ut som Brian & Carol:s bil" säger frugan och skrattar. Men det kan det ju inte vara. De har ju åkt från syd Spanien och det här är ju inte närmsta vägen till England för dem...

2013-05-23 17.22.26.jpg

Vi kommer närmare. Tamefan!!! Visst är det dom. :):):) Helt otroligt hur stor chans är det? Jag kör upp och tutar. Vid nästa rastplats stannar dom till och det visar sig att dom ska stanna i Langres i två nätter.
"Världen är bra liten"

Vi bestämmer oss för att haka på. Campingen ligger inne innanför ringmuren i den gamla medeltida staden. Man kan jämföra med att ståinne i gamla stan i Visby. Kanon fint, men kanondåligt väder. Det haglar och är 5 grader. :mad:

2013-05-24 17.38.29.jpg

Det vädret hade vi hela tiden när vi var där.

På lördagen åkte vi vidare till Tyskland till Marpingen och kollade på Pössl Roadcruiser. Dom har ett finurligt system. Dom köper in nya på våren som dom säljer för 37900 Euro utan extra utrustning, men ett 20 tal hyr dom ut för mellan 600-1000 Euro i veckan under sommaren. Sedan till hösten säljer dom dessa till reducerat pris om man hör av sig i Augusti och lägger handpenning. Då kan man hämta dom i oktober när uthyrningen är klar. (6 månader gamla och ca: 1500 mil) Ett lärorikt besök...

Nya i Sverige ligger dom på 479000 kr. Tål att tänka på.

Åkte vidare till Mosel i regnet. Vi åkte till ställplats efter ställplats men de var stängda eller fulla. Översvämning överallt.

2013-05-25 16.16.21.jpg

Men, men skam den som ger sig till slut hittade vi en. Vi slog oss ner i regnet. Dagen efter blev allt mycket bättre. Max M dök upp med sin projtans nya Pilote jubeleum monsterhusbil. Vi gick på bodega och därefter lokal. Sedan invigningsfestade vi in Pilot:en med bl.a Icewein.

2013-05-26 16.18.21.jpg

Det lovas bättre väder idag. Hittills mulet och inget regn. Ett framsteg nu är det bara solen som fattas.


1100 Nu kom solen.:):):)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Grattis Sverige på 490 års dagen. Hipp Hipp Hurra :music-icon::music-icon:

sveriges-flagga.jpg


Flachback forum
Sverige som officiellt land sägs ju ha grundats år 1523 den 6 juni i samband med Gustav Vasas makttagande av Sverige (nationaldagen).
Innan detta fanns ju Kalmarunionen och innan det så var det väl uppdelat (Svearna, Götarna mm.)


Själv firar jag den i Bläsinge på Öland. (Jag är fortfarande på väg hem) Tänk vilket underbart folk husbilsmänniskor är. Jag var nere i Moseldalen och behövde flyga hem och jobba. Vips så står Max M och Ann-Helene där som hustruvakt. Åkt ända från gamla Sweden med sin nya bil.

2013-05-27 16.40.36.jpg
Max smakar "Jappes" vin
2013-05-27 13.20.44 ann hugo.jpg

Jag har varit hem flera gånger under resans gång och alltid är det underbara människor som ställer upp. Gun & Ronny stannade en extra vecka i Benidorm för min fru. John och Jacky i Santa Pola tog ut min fru på galej när jag var borta. Lika så har lowelowe och de andra bahia svenskarna hjälpt till och hålla min fru lite sällskap när jag varit iväg.

Tack :msn_flower:

Resan genom Mosel var ömsom Vin ömsom vatten (översvämning), men några bra dagar fick vi. Vi festade in Max M:s nya Pilote Jubileum rejält. Bodegan mitt emot gjorde strålande affärer på vår bekostnad. När det var fint väder cyklade vi runt till grannstäderna. Trevligt...

Mosel började nu visa sitt rätta ansikte. Borta är katastrofen. Framme är våren. Välkommen!

2013-05-28 11.45.46.jpg

På söndagen var det dag att fortsätta norrut. Max informerade om att Långtradarna har körförbud på söndagar. Mycket bra...

bilieuropa.se
Lastbilsförbud på motorvägarna
I Tyskland är det söndagar som gäller året runt mellan kl. 00:00-22:00, detta inkluderar även helgdagar. Notera att förbudet gäller lastbilar över 7,5 ton, undantag finns som kylvaror etc.


Vi tutade på bra. Vid 1600 var vi i Hamburg. Men eftersom avskedsfestandet med Max M tärt hårt på kropp och själ lämnar vi Reeperbahn ifred och tutar vidare. En back Öl köpte jag på färjan Puttgarten-Rödby till min granne för att han hjälpt min mamma att besikta min personbil till hemkomsten.

Kl 1945 svänger vi in vid reningsverket i Ystad. Det är ju månadsskifte så vi måste ju lugga våra kunder via fakturor på lite sekiner. Annars är det snart slut på åkandet.

På måndagen är det dags för Österlen. Ett av Sveriges pärlor. Ales stenar struntar vi i. Man får ju inte ens köra mer till hamnen och fika (husbilar förbjudna), så dom slipper våra pengar. Men Österlen är ju härligt. Vi var bl.a på besök i Kivik och drack förbjudna (LCHF) frukter. Vid 1600 kom vi fram till Pukavik.

Och där stod hon. Vilken skönhet, prydd i guld. Vilka former, det måste alla killar gilla. Jag måste bara få ta på henne, känna... Ivrigt påhejad av min fru.

Pössl Roadcruiser Guld.jpg

Ok! På med pokerfejset här ska dilas... Vad får jag ge emellan? Efter 1 timmes förhandlingar var allt klart. Vi låg bara 10000 från varandra från början och ingen av oss ville missa affären. Ett knapptryck på min Nordeadosa så blev det märkbar skillnad på kontot.:):):) Jag skänkte även en tvålitersflaska rosevin till honom i förhandlingarna som jag fått från Gun & Ronny som dom inte gillade. Vi fick två. (Den ena drack vi upp men gillade inte) Sålde även mina elcyklar som inte fick plats. :mad:

När vi stod där kom Kjell och Mona fram och sa hej, samt beundrade vår nya skönhet.

Två nätter i Karlshamn är ju inte fel. Men f..n vad dyrt. Man står gratis, men att gå ut och äta under tusenlappen är ett konststycke. Kajen i Centrum är underbar. Nya pössl är underbar. Långbäddars. En dusch som är som hemma. Nu saknas bara ett gäng solseller och att sätta i Efoy:en. Men Henrik gaspåfyllaren i Karlshamn tjoffade ivarje fall i ett par Alugasflaskor. :):):) (på onsdag kväll vilken kille!)

Men här på Öland är också underbart. Varmt och solen gästar oss.


Sverige är underbart. Speciellt på sin födelsedag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Välkomna hem o grattis till nya bilen:D.
Nu slipper Louise krypa på golvet oxå antar jag;)
Vi får vår nya snart vi med, då ska det bli åka av:D
Ha det bäst o kör försiktigt.
Gun&Ronny
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vad roligt att ni köpte drömbilen!
Grattis säger vi som har kört runt i Europa under två vintrar med vår Roadcruiser. Vi sågs och fikade ju i Spanien, ruinen söder om Boulnuevo (har inte loggboken här).
Anita och Lasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vad roligt att ni köpte drömbilen!
Grattis säger vi som har kört runt i Europa under två vintrar med vår Roadcruiser. Vi sågs och fikade ju i Spanien, ruinen söder om Boulnuevo (har inte loggboken här).
Anita och Lasse

Det var på fri campingen i Canada. Det var trevligt.
 

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Grattis Sverige på 490 års dagen. Hipp Hipp Hurra :music-icon::music-icon:

sveriges-flagga.jpg


Flachback forum
Sverige som officiellt land sägs ju ha grundats år 1523 den 6 juni i samband med Gustav Vasas makttagande av Sverige (nationaldagen).
Innan detta fanns ju Kalmarunionen och innan det så var det väl uppdelat (Svearna, Götarna mm.)

Själv firar jag den i Bläsinge på Öland. (Jag är fortfarande på väg hem) Tänk vilket underbart folk husbilsmänniskor är. Jag var nere i Moseldalen och behövde flyga hem och jobba. Vips så står Max M och Ann-Helene där som hustruvakt. Åkt ända från gamla Sweden med sin nya bil.

Visa bilaga 72264
Max smakar "Jappes" vin
Visa bilaga 72261

Jag har varit hem flera gånger under resans gång och alltid är det underbara människor som ställer upp. Gun & Ronny stannade en extra vecka i Benidorm för min fru. John och Jacky i Santa Pola tog ut min fru på galej när jag var borta. Lika så har lowelowe och de andra bahia svenskarna hjälpt till och hålla min fru lite sällskap när jag varit iväg.

Tack :msn_flower:

Resan genom Mosel var ömsom Vin ömsom vatten (översvämning), men några bra dagar fick vi. Vi festade in Max M:s nya Pilote Jubileum rejält. Bodegan mitt emot gjorde strålande affärer på vår bekostnad. När det var fint väder cyklade vi runt till grannstäderna. Trevligt...

Mosel började nu visa sitt rätta ansikte. Borta är katastrofen. Framme är våren. Välkommen!

Visa bilaga 72262

På söndagen var det dag att fortsätta norrut. Max informerade om att Långtradarna har körförbud på söndagar. Mycket bra...

bilieuropa.se
Lastbilsförbud på motorvägarna
I Tyskland är det söndagar som gäller året runt mellan kl. 00:00-22:00, detta inkluderar även helgdagar. Notera att förbudet gäller lastbilar över 7,5 ton, undantag finns som kylvaror etc.

Vi tutade på bra. Vid 1600 var vi i Hamburg. Men eftersom avskedsfestandet med Max M tärt hårt på kropp och själ lämnar vi Reeperbahn ifred och tutar vidare. En back Öl köpte jag på färjan Puttgarten-Rödby till min granne för att han hjälpt min mamma att besikta min personbil till hemkomsten.

Kl 1945 svänger vi in vid reningsverket i Ystad. Det är ju månadsskifte så vi måste ju lugga våra kunder via fakturor på lite sekiner. Annars är det snart slut på åkandet.

På måndagen är det dags för Österlen. Ett av Sveriges pärlor. Ales stenar struntar vi i. Man får ju inte ens köra mer till hamnen och fika (husbilar förbjudna), så dom slipper våra pengar. Men Österlen är ju härligt. Vi var bl.a på besök i Kivik och drack förbjudna (LCHF) frukter. Vid 1600 kom vi fram till Pukavik.

Och där stod hon. Vilken skönhet, prydd i guld. Vilka former, det måste alla killar gilla. Jag måste bara få ta på henne, känna... Ivrigt påhejad av min fru.

Visa bilaga 72263

Ok! På med pokerfejset här ska dilas... Vad får jag ge emellan? Efter 1 timmes förhandlingar var allt klart. Vi låg bara 10000 från varandra från början och ingen av oss ville missa affären. Ett knapptryck på min Nordeadosa så blev det märkbar skillnad på kontot.:):):) Jag skänkte även en tvålitersflaska rosevin till honom i förhandlingarna som jag fått från Gun & Ronny som dom inte gillade. Vi fick två. (Den ena drack vi upp men gillade inte) Sålde även mina elcyklar som inte fick plats. :mad:

När vi stod där kom Kjell och Mona fram och sa hej, samt beundrade vår nya skönhet.

Två nätter i Karlshamn är ju inte fel. Men f..n vad dyrt. Man står gratis, men att gå ut och äta under tusenlappen är ett konststycke. Kajen i Centrum är underbar. Nya pössl är underbar. Långbäddars. En dusch som är som hemma. Nu saknas bara ett gäng solseller och att sätta i Efoy:en. Men Henrik gaspåfyllaren i Karlshamn tjoffade ivarje fall i ett par Alugasflaskor. :):):) (på onsdag kväll vilken kille!)

Men här på Öland är också underbart. Varmt och solen gästar oss.


Sverige är underbart. Speciellt på sin födelsedag.

Välkommen hem och grattis till den nya bilen..
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

On the move...

Nu roadcruiser vi vidare. Sverige är ju också ett alternativ som inte är så dumt.

Vi lämnade underbara Bläsinge strand på Öland och turistade runt lite. Visst gör sig Borgholms slott bra i bakgrunden. :)

2013-06-07 11.55.57.jpg

Vi hittade en underbar liten kaffestuga med små rara ärtor i. Varning alla LCHF:are det fruktlöst att försöka motstå frestelsen där. En mumsig nygräddad kanelbulle. mmm...

2013-06-07 12.29.31.jpg
2013-06-07 12.48.06.jpg

Vi tuffade vidare mot Trosa utan lycka. Där får ingen plats. Vi gav upp efter 5 minuter. Knö tjockt. Ingen Bomans restaurang ikväll alltså. Ok vidare mot Strängnäs. När vi kom dit var det fullt där också, men då kom vi ju på att vi är en bil och den vanliga parkeringen i hamnen är ju kostnadsfri. Det är ju bara husbilsplatserna som kostar. Alla fyra hjulen kom innanför rutan. Raj raj. Vilken härlig kväll på krogarna i hamnen. Hit kommer vi tillbaka. Nästan bättre än Trosa.

Svängde förbi hemmavid en sväng. Fixade med trädgården, lite uppskjutna läkarbesök, personalmöten på firman, deklarera företag och privat (hade anstånd), några konferenser m.m.. Några turbodagar. Puh! Viktigast av allt. Jag satte upp en ny kryddhylla i Roadcruisern. Och fick mina tre Fogg kort. Kanonbra!!!

2013-06-17 20.54.33.jpg
29 spänn på IKEA

Vi drar vidare till Råbäcks hamn. Favorit i repris. Vilken härlig miljö för oss själva. En härlig sommarkväll med nästan en spegelblank Vänern. Solen försvinner först vid 23 i molnslöjorna.

2013-06-18 20.18.11.jpg
2013-06-19 08.55.10.jpg

Min nya bil saknar ju en massa lull lull, så vi svände förbi JR Larmcenter som monterade:

1 st Efoy
2 x 140Watt = 280 Watt Solceller
1 Extra AGM 92 Amp Batteri så nu har jag två i bodelen.
1 Inverter 2000Watt Waeco Perfect Power

2013-06-19 16.10.06.jpg

Jag ville ha dit en backkamera också, men dom tyckte inte att dom hade tid med detta. Hmm... Men ändå vilket gäng. Väl värt att betala för. Lite stressade bara. Känns tryggt att lämna bilen där. Killarna vet vad dom gör. Och bara det att knö in mig några dar före midsommar.

TACK!

Nu tänkte vi dra ut till kusten, men fastnade utanför JR Larmcenter. "Körförbud i 24 timmar" sa monteraren. Hmm! Limmet måste hinna torka under solcellerna.

Hur kul är det att stå här på ett industriområde??? Som tur är har dom LEILAS kök.bar.pizzeria som grannar, så något hittar vi väl på ikväll.

Vi får se hur vi åker vidare. Malmön? Karlskrona? Enligt vädergudarna Karlskrona. Enligt grannen som vi ska fira med Malmön. Vi får se i morgon, men jag vill inte :msn_drink: i :msn_stormy::msn_umbrella: utan i :msn_sun:

Trevlig Midsommar husbilsvänner :music-icon:.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Härligt med semester. Vi har varit hemma några veckor innan vi for iväg igen. Men husbilslivet tänger sig på ändå.

Vi fick samtal från Gun&Ronny som veckan efter midsommar kom och ställde sig på vår gård och gladde oss med ett besök. Veckan efter kom Max M med fru och gjorde samma lika.

Härligt och trevligt att umgås med vänner man träffat i Spanien på hemmaplan.

Men man kan ju inte ha husbil och bara sitta hemma.

En liten norrlandstripp kanske man ska ta och hälsa på lite släktingar. Det är ju så bra med husbil, man har ju gästsängen med sig.

Vi tutade upp till Torsåker norr om Dalälven och inspekterade utan förvarning svågerns nyinskaffade hus. I ett helt underbart väder blev det en underbar grillafton, med andra släktingar som anslöt. Våran Roadcruiser kan vara lite varm upptäcker vi, men som tur kan man öppna fyra fönster i sovrummet + takluckan och då blir det skönt.

När vi var där fick vi kontakt med Max M och var ute och reste med Björn och Kerstin. Vi kom överens om att ansluta på Tyllsnäs campings quickstop för 100 kr i Borlänge. Härlig miljö några meter från Dalälven.

2013-07-08 18.40.55.jpg
2013-07-08 17.39.11.jpg

Ytterligare en härlig kväll. Vi grillade utomhus på Max Gasolkök. Deras uppdrag var att åka Siljan runt. Skulle vara kul att hänga på men vi har ju andra uppdrag att genomföra. Vi ska ju upp till Lappträsk eller rättare sagt Örträsk där Louise äldsta bror bor. Ligger i Lycksele kommun.

Efter vi lämnat Björn och Max med fruar tutade vi upp i Sverige via Inlandsvägen. Härlig miljö men många träd är det. Ovanför Östersund blev det grusväg. Det gillade jag inte. Att möte långtradare med risk för stenskott på nya bilen... Men det gick bra. Vid Dorotea svängde vi höger och körde Konstnärsvägen över Åsele ned till Bjurholm.

Från Dorotea till Bjurholm funkade inte Foggen utan lyste med sin frånvaro. I Bjurholm fick vi kontakt igen och härbärgerade oss på Bjurholms IP där vi kunde köra lite avräkningar på firman, så våra leverantörer fick lite sommarpengar.

På morgonen anlände vi till Örträsk. Eftersom vi inte varit där på fyra år, blev Louise bror lite förvånad när vi bara dyker upp. Vi hade ytterligare en trevlig kväll där ha wookade i gjutgärnpanna utanför kåtan en härlig middag.

2013-07-10 15.31.40.jpg
2013-07-10 15.34.44.jpg

Vi stannade några dagar extra då det var ett tag sedan vi sågs. Mmmmm rökt ädelfisk visst är det gott. Jag åt till det nästan kom ur öronen.

En Norrländsk marknad måste man också hinna med. Fan vad jobbigt och knata runt i fem timmar svågern son och sondotter. Är man 10 pers som gårrunt på en marknad är hastigheten 0,05 km/h. Alltid är det någon som ska titta på någonting. Men det var kul ändå. Jag njöt av Norrlädska läckerheter som Norrlands Guld, friterad västerbottenost med hjortronsylt, samt samebröd.

2013-07-12 14.17.32.jpg
2013-07-12 14.32.16.jpg

Äntligen ut i vildmarken. När man är för lat att gå, tar man ju naturligtvis husbilen och åker Vildmarksvägen. Som reklamen säger "Fjällvandra på fyra hjul".

Trappstegsforsen, Uppstoppad varg på Klimpfjälls fjällstation, sova på kalfjället. Det kom en makalöst stor örn och svepte över mig på bara några meters avstånd. Så sakta och så mäktigt. Jag tror han/hon hade ett bo i närheten. Tyvärr att fippla med en kamera hann jag inte med utan bara stod och gapade.

2013-07-13 16.57.20.jpg
2013-07-13 18.31.53.jpg
2013-07-13 20.21.31.jpg

Renskav har ni säkert hört talas om. Men jag fick uppleva ett helt annat renskav. Dom @$x%# renarna skavde med sina renhorn på min nya bil...

2013-07-14 09.49.37.jpg

Jag fick sjasa iväg dom.

Efter att ha bunkrat upp i Gäddede och äntligen fått kontakt med Fogg igen svängde vi över till Norge med nosen mot Atlanthavskustvai. ( vet inte hur det stavas men det få duga.

Vilket väder stormade och regnade ordentligt. Men vad mäktigt.

2013-07-15 11.18.04.jpg
2013-07-15 12.50.31.jpg
2013-07-15 13.31.11.jpg

Vi brände säkert en tusenlapp i väg och färjeavgifter. Vår bil är 6,38 m, men inte på en enda färja tog de betalt för mer än 6 m.:)

Dåligt väder så det var snabbt avklarat. Avante! mot solen. Så nu står vi här bredvid Jappe i Stenungsund, dagen efter kvällen före.

2013-07-16 17.02.35.jpg

Nu drar vi vidare till Blekinge. Jag har några garantiärenden att reda ut. Bl.a ett galler till kylskåpet som försvann i Norge. Får passa på samtidigt och återgälda besöket hos Max på Sturkö i Blekinge.

2013-07-16 16.26.28.jpg

Syns på vägarna och Westerqwarn.

 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Haft lite att stå i.

Jag var ju hos Jappe senast i Stenungsund. Puh! Efter en sådan resa måste man vila upp sig lite. En trevlig prick... Vi drog vidare till Bua hamn och vilade upp oss.

Där hade dom installerat kortbetalning med automat. Bra! Tror det kostade 180 kr med el. Jag har ju min egen evighetsmaskin solcellerna 280watt, så jag har slutat att slösa på el ur två hål i väggen. (eller på stolpe) Vart fall underbar kväll 25 grader med underbar kvällssol. Nyktra passade vi på att tvätta och jobba ifatt lite.

Västkusten i all ära. Bua är bra med mycket bra service, men nu har vi tömt och fyllt. Då är det dags att åka vidare till Karlshamn kaj och stå gratis där. Vi tutade iväg i lugn och ro. Tog hela dagen på oss att korsa landet till Österlen.

Gratiskajen kostade oss 100kr. Det var festival i Karlshamn så hela stan var upp och ner. Det tog oss minst 45 min att ta oss till kajen där en HBK:are från Kroppkaksträffen så snällt lämnade plats åt oss.

Raj raj raj. Måste ju gå ut när det är festival. Satt först och tog några LCHF öl (det du Jappe) Spendrups Bright sedan gick vi ut på stan, men vi knöt oss redan 2300.

2013-07-18 20.12.12.jpg
2013-07-18 21.03.17.jpg
2013-07-18 21.43.41.jpg

Men ska man vara ärlig så luktade det fan... Margarinfabriken som hade ett gult moln över sig kunde dom stängt över festivalen...

Dagen efter åkte vi och fixade kylskåpsgallret som försvunnit. Nemas Problema. Med glatt humör fixade dom det direkt utan krångel.
"Detta kommer att hålla i all evighet" sa dom och säkrade det med en extra skruv.

Sturkö nästa. Nu ska vi hälsa på flottans pojkar. En gammal sjöbuse av mått. Max M på Sturkö utanför Karlskrona.

2013-07-20 11.48.42.jpg

Härligt vilket välkomnande. Max och Ann-Helene (Hugo) visade värdskap på hög nivå. Sveriges bästa ställplats. Men det skedde till ett högt pris. Max M krävde att få gå i SirMcLain:s exklusiva kockskola. Jag fick lämna ifrån mig hemligheten om min underbara kycklinggryta. Han sa dessutom att han skulle låtsas som om det var hans recept. Hmm!!!

Vi hade en underbar helg och blev guidade runt och fick se alla hemliga ställplatser.:)

Helgen är slut och det är dags att dra vidare. Ann-Hugo skulle upp till Stockholm så Max var gräsänkling och var mer än villig och haka på till Öland.

Vi stack först till Bläsinge strand, men där var det fullt och luktade urban av all tång. Stack vidare till Stenåsa ställplats där vi tog in. Luktade urban där också men nu ville vi bara bada och slå oss till ro.

2013-07-21 19.53.56.jpg

Rätt hyfsad men vi kom överens om att byta ställe till Degerhamns gästhamn. Vilken pärla. Här stannade vi några dagar. Vi stötte även på StorDansk där och pratade en stund.

Jag som är eloberoende kom undan med 120 kr/natt. Helt ok med tanke på vilken ställplats det är.

2013-07-23 13.35.36.jpg

Dag att bryta upp. Jag måste hem och träffa HBK kamrater i Westerqwarn där jag arrangerar en träff. Vi sa "Vi syns i Spanien eller Portugal i vinter" och tutade hem de sista 40 milen.

Träffen var jättekul. Massor av HBK:are från tidigare dök upp. lowelowe ända från Spanien!!! Plus hur många andra som helst. Vi blev drygt 130 pers. Härliga dagar i underbart väder. Några av mina bästa dagar i mitt liv.

2013-08-03 16.59.10.jpg

Direkt efter träffen var jag ner till Motala, Mjölby med husbilen i jobbet. När jag kom hem så hade gallret "som skulle sitta i all evighet" gått sönder och försvunnit.

2013-08-06 12.06.51.jpg

Mailade till Pukavik, det måste vara fabrikationsfel på dem. Dom skickar nytt på posten... Den här gången ska jag silicona fast allt.

Nu ska ut och tuta iväg en sväng igen. Men inte med husbil :mad:. Vi sticker till USA i 6 veckor och kommer hem lagom för att åka till Spanien i oktober.

usa_states.jpg


Vi ska hälsa på lite släkt och vänner sen får vi se. Har ni tips vad man ska kolla på från Chicago och västerut tas tips gärna emot. Följer nog Route 66 en liten bit. Södra USA har vi redan gjort så vi ska inte ner till Texas, Nevada eller Arizona. Det är så varmt där nu.

Jag var in till Västerås och kollade. Mitt emot ställplatsen i hamnen klippte denna finurliga gräsklippare.

]2013-08-11 15.10.37.jpg

Hörs igen i Oktober på denna tråd. Trevlig träffhöst.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

För guds skull använd ALDRIG silikon på husbilen. Det måste finnas andra sätt att fästa gallret.
Kom förbi så tittar vi på det.
:wink:
Tänk på att du måste kunna ta bort gallret om du behöver sota kylen (annars måste du ta bort kylen).
 
Toppen