• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu ska vi vara ute i åtta månader i vår commandocentral Knaus Boxstar. Det skall vara vårt företags huvudkontor, samt sommarstuga under tiden vi snurrar runt överallt. Vi skall preliminärt vara hemma igen 20/5-13.

Jag har köpt en dovado 4G router och en Telenor 4G USB sticka att sätta i routern. (Fri surf i Europa 100MB/75 kr dagen) Den duger när man reser genom länder och stannar kort tid. Spec i Frankrike som har dåliga andra alternativ.

20/9

Hej då! Huset.

Bild1 hus.JPG

Vinkade vi när vi åkte ner till Göteborg. Vi har 30 mil till Göteborg men tog god tid på oss till Stena Göteborg-Kiel. Vi vill ner till värme. Hela denna sommar har varit höst. 3900:- för färjan var lite dyrt men vi ville ha en hytt med fönster så det fick kosta.

21/9

Vi landade 0900 i Kiel och 10 min senare var vi på väg. Satte på GPS:en som Web Gunnar lurat på oss. Drygt 60 mil till Mosel. Inga problem för en Plåtis. Bara att lägga i farthållaren på 120 och tuffa iväg. Körde över Hannover som var 4 mil längre bara för att slippa alla vägarbeten som finns över Bremen vägen. Svär lite över GPS:en. Den varnar för vägarbeten som inte finns. Alla nybyggda gator finns inte med, men den funkar ivarjefall bättre i Tyskland än i Sverige där Livefunktionen är helt kass.

Vi närmar oss Moseldalen. Lite dåligt väder och lite kallt, men jag vet att Jappe är där nere så jag tänkte leta reda på honom. Han hade ju laddat ner GPS koordinater där han stod så jag knappade in dom och tutade dit.

Förba....e gub.e! Inte stod han där. Hmm! Inte ger jag upp så lätt. Ser på HBK att han är ute med Kurt en norrman från Santa Pola och håller till i Enrich. Ok! 30 km vad är det för en Plåtis ingenting, bara en härlig färd längs Mosel. Enrich ställplats hade minst 200 bilar ståendes där.

Som tur är har Jappe en ovanlig Plåtis som är lätt att känna igen. Mycket riktigt han står där och ska lasta in grejer i bilen. Jag och Louise går fram och säger hej. Han tittar förvånat på oss. Jag tar en liten film som ni kan se här över situationen.

Jappe i Moseldalen

Jag bjöd i en mycket trött och sliten Jappe på Kaffe och Cognac in i vår Plåtis. Vi har bara träffats 2 gånger tidigare men det känns som om man träffar en gammal vän.

Vart fall en 1/2 liter cognac senare kom vi på att det kanske skulle vara gott med ost och vin. Det passar ju oss LCHF:are. Efter 3 flaskor rödvin började Louise protestera och tyckte det var läggdags. En trevlig kväll om man bortser från joddlandet som kom från den mogna generationen och ösregnet. Hade inte Louise stoppat oss hade vi suttit där några flaskor till. En kall natt bara några grader.

2012-09-21 20.10.45 small.JPG

22/9

Idag har jag sovmorgon. Steg ut först vid 12 snåret efter frukost. Träffade Jappe och Kurt och vi fyra stegade direkt mot närmsta vin trädgård. Puh! Hårt liv. Vi satt där och frös i fem timmar och sippade på ett stort antal glas vin, samt åt en för mig helt okänd maträtt med kött och grönsaker (gott).

DSC_0041.JPG

Jappe tackade för sig men Kurt drog med oss på en trevlig pub, men vi gjorde en tidig kväll.

23/9

Nu skiter vi i kylan och åker till värmen. Sa adjö till Jappe och Kurt

DSC_0044.JPG

och drog söder över. Vi stannade vid Villefranche före Lyon 28 grader varmt och ligger nu här i bilen. Nu blir vi här ett par dar.

DSC_0046 small.JPG
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan rekommendera en liten by som heter Condriu, ligger några mil söder om Lyon.
Går säkert att stå i båthamnen, ev. med el efter kontakt med hamnkaptenen.

Vin kan man köpa i storköpen på andra sidan bron om man inte vill knacka dörr hos vintillverkarna.

För egen del blev det storköp pga avsaknad av franska språkkunskaper.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Glömde säga att Angret i Palle & Angret ringde. Dom har oxå skaffat ett France Passion (Bo "gratis" på vingårdar). Det ska bli kul. Vi får vänta på dom, före vi passerar Pyreneerna. Skulle gissa att det tar en 7-8 dar före dom kommer ner till vin och sol.

24/9

Förba...de Telenor. Jag har skaffat "surfa fritt i Europa för max 75kr/dygn". Inte funkar det i Frankrike. Blä! Jag har suttit med kundtjänst i flera timmar utan att få igång den. Utan Internet blir vi bunden till campingar och kan inte fricampa... Fan... Frugan börjar redan få påstötningar med avräkningar som inte kommer fram i tid. Alla vet ju hur campingars nät är när alla går ut samtidigt. Telebutik senare...

Nåväl vi mådde trots det bra på campingen i Beaujolais där vi naturligtvis dricker just svalt Beaujolais vin. Inte så dumt i värmen. Campingen som även den hette Beaujolais camping hade dåligt nät och var lite onödigt dyr. 24 Euro/natt. Vi tog två nätter ändå. Det tar mycket på krafterna att umgås med Jappe.

DSC_0003Small.JPG

Det var inte så dumt ändå. Skönt att äntligen vara i värmen. Men vi sa att två nätter räcker. I morgon bitti åker vi vidare.

25/9

Vi packade iväg kl 1000 och ställde siktet mot medelhavet. Klockan tre utan några större problem var vi framme vid havet.

DSC_0006small.JPG

GPS: 43.313826,3.550971    Där är vi nu. Inte en svensk eller HBK:are så långt ögat når.

Härligt och en plats bara 25m från stranden. 13 Euro/natten helt ok.

DSC_0004small.JPG
DSC_0005small.JPG

Internettet var på 17 Mb/s oxå det jättebra. Vi prelbokade 10 dagar så får vi se när Palle & Angret dyker upp. Här kan man vila upp sig och arbeta. Jag rusade direkt ner i havet och badade medan frugan satt och slet med datorn. Friskt och härligt, med varm dusch när man kom tillbaka. Lite LCHF mat tvingade vi i oss. 3 sorters fisk med grönsaker och vin. Uj vad man får offra sig.

Kom och hälsa på......... :mat::msn_drink:. Hos oss är man alltid välkommen.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Gottegrisar :D
Vi åkte 1 sep o har inte sett en enda svensk bil än
inte ens på Rivieran:confused: Nu är vi i Sant Pere Pescadore
och nästa vecka åker vi vidare söder ut . Så vi kanske ses någonstans
Inget fel på stranden här heller:D
Aquarius 004.JPG
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Mellan två hötappar. Det är 19 mil mellan oss, men samtidigt ska vi åka på vingård i Frankrike med Palle och Angret som är på väg ner.

toro.jpg


Känns fel att åka till Spanien och sedan tillbaka. Vi syns där nere någonstans senare.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ha så kul, vi funderar på Peniscola nästa vecka om plats finns, sen drar vi oss ner mot
Guardamar där vi ska träffa dotter o barnbarn första veckan i Nov. Kör försiktigt
Ha det bäst
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Blixt och dunder:msn_umbrella:. Vi hörde det skulle bli regn idag, men inte trodde jag att det skulle dundra på så. Från 26 grader till 15 på bara en dag.

god_test_storm_cloud_88093271.jpg


Eftersom vi visste att solen skulle lysa med sin frånvaro, hade vi planerat idag den 29/9 att tömma svart/grå, fylla gasol/diesel/vatten och shoppa lite. Gasolmackarna här i Frankrike heter GPL och har samma munstycke som i Sverige.

2005-07-04T16-22-19_marseille.jpg


Vi tutade in till Agde 5km bort till köpcentrumet och tankade 66,2 l diesel för 89 Euro, samt 19,8 l Gasol för 16,74 Euro. Billigare än hemma...:)

Inte bara solen lyste med sin frånvaro. Det gjorde även vänster halvljus. Jag öppnade motorhuven och kollade. Det var mycket grejer som var ivägen för att kunna byta lampan. Inga problem man är i civiliserade länder nu, där man inte behöver boka en verkstad veckor i förväg.

Bredvid GPL:en låg en verkstad som jag stegade in i. Med teckenspråk förklarade jag att jag ville ha halvlysena bytta. Inga problem det fixar vi direkt. (Visst är det konstigt? Fransmännen läser engelska 7 år i grundskolan, men ingen på verkstaden av ca:12 pers kunde prata engelska)

Vi passade på att shoppa under tiden. Vi var omsvärmade av köpcentrum. Frugan kände för att fira sin nya vikt (som är hemlig) med en ny BiKiNi. Vi gick in i en sportaffär. Medan hon fixade med sitt så hittade jag äntligen en Boule magnet på snöre.

358044-358044.jpg


Den kommer jag att ha nytta av på La Marina och Westerqvarn. Slippa risken för svåra idrottsskador i den ädla sporten. Hittade även en termos. Bra att ha på badstranden. Gick till nästa ställe. För sökte prata engelska med flickan bakom informationsdisken hos INTERMARCHE. Hon fattade nada. Att jobba vid en informationsdisk i en turiststad utan att kunna engelska, måste vara ett underbetyg till den som anställt henne. Vart fall jag fick mitt ärende utfört och frugan en korg full av förnödenheter.

Stegade in på verkstaden och skulle hämta min reparerade bil. Inte Inte. Han förklarade på franska att dom klarade inte av det, det satt för mycket grejer ivägen. Jag vet svarade jag, det var därför jag gick till en verkstad. Han förklarade för mig att det skulle vara ett 3 timmarsjobb och kosta ca: 150 Euro att byta halvlyset.

Det här är ett fall för HBK tänkte jag. Fiat Ducato 06 gamla modellen, måste vara en av de vanligaste husbilarna.

create-successful-help-wanted-ad-800x800.jpg


Hjälp! Hur byter jag vänster halvljus utan att behöva demontera hela bilen eller betala 150 Euro?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi söt för att byta lampa länge men sedan kollade vi i instruktionsboken och det var smidigt gjort på ngr minuter med batterifluga ta bort front osv osv. Kolla i den!Susanne
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi söt för att byta lampa länge men sedan kollade vi i instruktionsboken och det var smidigt gjort på ngr minuter med batterifluga ta bort front osv osv. Kolla i den!Susanne

Jag har ju importerat denna bil. Min tyska är inte av den kvalitén att jag kan läsa den. ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

hej sir,,du kopplar bort kabel till parkering,,vänster sida om du står framför,,sen den klämman till höljet,,sen drar du bort höljet åt kylet till,,då kommer du åt lampan,,

hälsa madame mc lain:p:p lycka till,,
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hejsan!
Det är faktiskt ganska enkelt.
Börja med att ta väck plastgrillen, fyra skruv rakt uppifrån.
Sen ser du nog vilka skruvar du måste lossa för att svänga ut hela strålkastaren, tror inte att det är mer än tre.

Jag skulle ju kunna lägga ut bilder att visa på,men det regnar ju så in i h-e här att jag vill inte gå ut och ta några bilder ;)

Men 150 euro....jag hoppas att det inte var en Fiat verkstad!!
Köp lite gott dricka för pengarna istället!

// Urban
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.648
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är ett litet MEN bara. Under den övre skruven sitter en hylsa med sexkantfattning. Innan du lossar skruven notera/märk upp läget på hyslan för den påverkar höjdinställningen!
// Göte J
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej kom ihåg att dra lampinsatsen rakt frammåt när du lossat skruvarna,den sitter på
en kula vid yttre kanten som ibland kan vara svår att få loss men med litet milt våld går
det bra.Det är bra att sätta lite fett på kulan och skruvarna samtidgt!
Annars kan du komma ner till Peniscola så byter jag lampan åt dig i rengnvädret:)
Tom
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har inget att göra när det regnar ute. Jag kan avlägga en liten rapport om mitt Internet projekt.

Jag har köpt en dovado 4G router och en Telenor 4G USB sticka att sätta i routern. Kontantkort laddas genom att köpa via internet. (Fri surf i Europa 100MB/79 kr dagen) Den duger när man reser genom länder och stannar kort tid. Spec i Frankrike som har dåliga andra alternativ.

Dovado_Tiny.jpeg


När du reser i länderna som ingår i Fri Surf Europa surfar du varje dag obegränsat för ett fast pris. Använder du mer än 100 MB under ett dygn får du ett meddelande samt att överföringshastigheten sänks till 48 kbit/s fram till midnatt, svensk tid, samma dygn. Några minuter in på det nya dygnet återställs hastigheten. Behöver du återställa hastigheten för ytterligare 100 MB innan dess går det att beställa via sms. Sms:a texten ”100MB” till 222 (kortnummer 222 fungerar även från utlandet). Sms:et kostar 79 kr.

Länder som ingår i Fri Surf Europa
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Desirade (Västindien), Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana (Västindien), Färöarna, Grekland, Guadalupe (Västindien), Irland, Island, Italien, Les Saintes (Västindien), Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Marie-Galante (Västindien), Martinique (Västindien), Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Barthelemy (Västindien), Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, St. Martin (Fr) (Västindien), Storbritannien, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, Österrike


Jag hade lite problem i början att få kundtjänst att förstå att det var möjligt att ha ett kontantkort med fri surf i Europa. Men när dom väl hade förstått det och aktiverat tjänsten så är det guld. Både jag och frugan har datorerna på och även våra mobiler är uppkopplade på routern. När vi är i Spanien byter vi bara ut telenorstickan mot en Orange för 35 Euro i månaden. Skulle det råka ta slut kan man alltid plugga i Telenorstickan så har man 100 MB.

Ligger man på något ställe där Internet ingår behöver man inte använda den och då kostar det inget. En lösning för den som måste komma åt nätet flexibelt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa



Bredvid GPL:en låg en verkstad som jag stegade in i. Med teckenspråk förklarade jag att jag ville ha halvlysena bytta. Inga problem det fixar vi direkt. (Visst är det konstigt? Fransmännen läser engelska 7 år i grundskolan, men ingen på verkstaden av ca:12 pers kunde prata engelska)

För sökte prata engelska med flickan bakom informationsdisken hos INTERMARCHE. Hon fattade nada. Att jobba vid en informationsdisk i en turiststad utan att kunna engelska, måste vara ett underbetyg till den som anställt henne.


Varför skulle fransmännen prata engelska? De bor i världens finaste land och jordens centrum heter Paris, all civilisations vagga!!

Engelsmännen pratar inte franska!

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har inget att göra när det regnar ute. Jag kan avlägga en liten rapport om mitt Internet projekt.

Jag har köpt en dovado 4G router och en Telenor 4G USB sticka att sätta i routern. Kontantkort laddas genom att köpa via internet. (Fri surf i Europa 100MB/79 kr dagen) Den duger när man reser genom länder och stannar kort tid. Spec i Frankrike som har dåliga andra alternativ.

Dovado_Tiny.jpeg


När du reser i länderna som ingår i Fri Surf Europa surfar du varje dag obegränsat för ett fast pris. Använder du mer än 100 MB under ett dygn får du ett meddelande samt att överföringshastigheten sänks till 48 kbit/s fram till midnatt, svensk tid, samma dygn. Några minuter in på det nya dygnet återställs hastigheten. Behöver du återställa hastigheten för ytterligare 100 MB innan dess går det att beställa via sms. Sms:a texten ”100MB” till 222 (kortnummer 222 fungerar även från utlandet). Sms:et kostar 79 kr.

Länder som ingår i Fri Surf Europa
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Desirade (Västindien), Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana (Västindien), Färöarna, Grekland, Guadalupe (Västindien), Irland, Island, Italien, Les Saintes (Västindien), Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Marie-Galante (Västindien), Martinique (Västindien), Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Barthelemy (Västindien), Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, St. Martin (Fr) (Västindien), Storbritannien, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, Österrike


Jag hade lite problem i början att få kundtjänst att förstå att det var möjligt att ha ett kontantkort med fri surf i Europa. Men när dom väl hade förstått det och aktiverat tjänsten så är det guld. Både jag och frugan har datorerna på och även våra mobiler är uppkopplade på routern. När vi är i Spanien byter vi bara ut telenorstickan mot en Orange för 35 Euro i månaden. Skulle det råka ta slut kan man alltid plugga i Telenorstickan så har man 100 MB.

Ligger man på något ställe där Internet ingår behöver man inte använda den och då kostar det inget. En lösning för den som måste komma åt nätet flexibelt.
[/QUOTe


Hej, trevligt att läsa om er resa, vi startade i dag i Stockolm, mycket regn, vind och 10 grader, men 10 dagar internet för 790:-, en månad 2400:- = 260 euro och bara 100 mb/ dag....., måste finnas billigare och smidigare sätt!

Hälsning jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Låter fantastiskt om man som ni måste vara garanterade snabb uppkoppling dygnet om.
Vi som gått i pension och faktiskt inte behöver fakturera varje vardag kanske klarar oss med enklare uppkoppling. Priset är skillnaden för att travestera en känd annons.
Sen kan jag tycka rent personligt att inget går upp mot ett snabbt brecband, även om jag objektivt inte behöver det.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Låter fantastiskt om man som ni måste vara garanterade snabb uppkoppling dygnet om.
Vi som gått i pension och faktiskt inte behöver fakturera varje vardag kanske klarar oss med enklare uppkoppling. Priset är skillnaden för att travestera en känd annons.
Sen kan jag tycka rent personligt att inget går upp mot ett snabbt brecband, även om jag objektivt inte behöver det.

Ja! Internet är fantastiskt.Det gör att man kan jobba borta. Det kanske låter dyrt med 1-2000 i månaden för uppkoppling, men faktiskt så sparar jag mer på att inte ha en egen kontorsplats som kostar pengar. Samma gäller för Louise.

Då är nog telefonen värre, med alla jobbsamtal som alla blir utlands samtal och kostar både när man svarar och ringer.

mobiltelefon-priser.jpg


Genom att vara ute så här, så tvingar jag organisationen att gå över till inskanning och elektronisk lagring. Det sparar mycket för oss. Hela organisationen jobbar via olika "moln" tjänster. Företaget blir effektivare och de anställda tar större ansvar när dom inte har chefen hängande över sig.

Vi är ju inte på semester utan vi tar ju jobbet med oss.
 
Toppen