• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virelåsning dörrar

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Virelåsning dörrar

Vi har kört runt i europa även öst har aldrig råkat ut för några försök till innbrott så gör inte en höna av en fjäder och skräm upp folk.

MVH Berra
 

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Detta handlar inte om att skrämma upp utan vad som har hänt för olika resenärer, om man funderar över något i forumet så önskar man ett svar för nog är vi så mogna att jag tror alla försöker lämna en seriös beskrivning av vad som inträffar/inträffat.
 
F

F.d. 5759

Guest
Sv: Virelåsning dörrar

Här är mitt bidrag!

Från Clas Olsson
1st skothake 31.4256-2
4st Wirelås, 31.857-1
4st Karbinhakar, 31.846-1
4st Kaus, 31.858-2
2st Ögelbilt, 31.861-1

mvh
Hasse_E

Visa bilaga 5708

Visa bilaga 5709

Visa bilaga 5710

Hej Hasse, Nu har jag införskaffat allt det du tipsade om förutom att jag måste hitta en lösning att fästa i handtaget i dörren. Men jag får inte riktigt till det med knaus. Skulle du kunna tänka dig att maila mig på thideman@live.se så jag får ställa några frågor?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Man kan nog inte skydda sig mot inbrott men man kan däremot försvåra så att dom kanske går till en annan bil , har man ex. glaskross sensorer och en inre högfrekventsiren så blir det ju obekvämt att vara i kupén men skadan är ju då iofs skedd men en ruta kanske man kan fixa på semestern så några dagar blir ju iofs förstörda .
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Vill gärna lyfta denna gamla tråd eftersom det varit mycket frågor om inbrott genom framdörrarna. Hade själv stor behållning av Michaels tips, i början av denna tråd, även om jag själv satt en kedja med skotlås i mitten istället för vajer. Tycke att kedjan "faller" på plats bättre i dörrfacken mellan användningarna. En vajer har ju lite större egenstyvhet.
EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Dessa olika lås som har en regel, antingen vridbar eller utskjut, kräver väl nyckel för att låsa upp. Jag tycker det verkar lite vanskligt att plocka fram en nyckel, låsa upp och sedan utrymma vid en nödsituation med paniken hängande över sig.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Vi har Hero lås. De kan man antingen bara vrida till eller låsa med nyckel
När man aktiverar måste man trycka och vrida samtidig vilket försvårar öppnandet
/Thomas
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Virelåsning dörrar

Vi har också HEOsafe med nyckel i vår bil. Kanon bra tycker vi. Låser du med nyckeln får de jobba bra för att komma in. Även om de slår sönder rutan så går ju dörren inte att öppna. Och jag skulle vilja se de tjuvar som gör sig omaket att försöka åla sig in genom sidorutan.
Vill också säga att under de sju år vi haft husbil, har vi aldrig blivit utsatta för några obehagligheter...........hoppas det fortsätter så :wideeyed:
Skulle man börja tänka på allt som kan hända, då fick man nog ta grillen och fikat på parkeringen där hemma :D

Hälsningar Kerstin
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Jag gissar att nästan alla husbilsinbrott är panga lilla rutan på Fiaten och in med handen och öppna framdörren.

Detta försvårar och nästan förhindrar HEOSAFE nästan helt.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Vi har också HEOSAFE på våra framdörrar.
Känns bra eftersom de är låsbara.
Enkla att "aktivera", med val att ha dem olåsta eller låsta.

Får titta på annan lösning på nästa bil, som är helintegrerad.
Då med "bara" två dörrar.
Funderar på att då montera larm med magnetkontakter på dörrarna.

Förslag på andra (bättre?) lösningar mottages tacksamt.

Ha en trevlig sommar!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Virelåsning dörrar

Jag gissar att nästan alla husbilsinbrott är panga lilla rutan på Fiaten och in med handen och öppna framdörren.

Detta försvårar och nästan förhindrar HEOSAFE nästan helt.

Det sker betydligt tystare, man plockar helt enkelt ut lilla rutan. Så jag skulle föredra en enkel kedja väl synlig från utsidan.:rolleyes:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Tydlig dekal om att denna inbrottsväg är stängd genom dörrlås.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Virelåsning dörrar

Jag har gjort d enkelt för mig, inga ingrepp på bilen. Plastad vajer runt dörrarnas handtag bara. Billiga magnetlarm på de små sidofönstren. Täcker inte för rutorna utvändigt, de som kikar in o funderar på inbrott ska se att d inte är lönt försöka bryta upp dörren.

image.jpg
 
Toppen