Vintervatten i plåtis

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Paparod, 6 December 2016.

  1. Paparod

    Paparod FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    51
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19927
    Vi kör med vår Rapido V55 som enda bil i norrbotten och funderar på livets varande så här långt.

    Söker fler med "vinterisolerad" plåtis - är framförallt nyfiken på om ni

    1) har löst vintervatten i ordinarie tank/rörsystem (vår tank ligger mot hö bakdäck)?
    2) Har nån lösning på gråvatten som inte är under bilen (vi blir lite låga med tanken under)?

    3) har någon konverterat från Truma 6 gas till diesel?

    Vilka bilar har ni?

    /R
     
  2. Maja

    Maja HBK Medlem

    Inlägg:
    1,187
    Kommun:
    Arvika
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    215
    Sv: Vintervatten i plåtis

    Hej Paparod
    Vi kör året runt med husbil sedan 2005. Sedan 2009 året runt med plåtis Knaus BosStar, först en årsmodell -08 och nu med en -15.
    Den första Knausen såldes uttryckligen som en vinterbil i reklamen. Den hade bl.a. dieselvärmare och isolerat/uppvärmt gråvattenavlopp. När det visade sig funka "så-där" vände vi oss till generalagenten Bergholm och påpekade bristerna varvid förträfflige teknikern Bengt på Husbilslandet vintersäkrade den med mycket gott resultat. När vi köpte ny BoxStar mitt i vintern 2015 upptäckte vi brister i dragningen av vattnet och fick det åtgärdat på samma generösa sätt.
    Problemen i vår bil har handlat främst av att man obetänksamt lagt vattenslangarna direkt mot dåligt isolerad plåt över hjulhusen men genom att lyfta upp, räta ut och isolera vattenslangarna har vi hittills klarat oss mycket bra. Vi har också lett in varmluft till vattentanken även om det är sällan en så stor massa fryser.
    Sedan hjälper det ju rent allmänt att vi har isolerade förhängen både vid bakdörrarna och framme vid förarhuset.
    Andra kan säkert bidra med andra erfarenheter och synpunkter.
    Rulla på!
     
    husbilar gillar detta.
  3. Paparod

    Paparod FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    51
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19927
    Sv: Vintervatten i plåtis

    Tack för svaret och tipsen. Ska kolla värmetillförsel mot tanken direkt. Vår gråvatten-tank ska också vara uppvärmd, men ligger i öppen dager under bilen - har ni samma konstruktion?

    /R
     
    Regent gillar detta.
  4. Maja

    Maja HBK Medlem

    Inlägg:
    1,187
    Kommun:
    Arvika
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    215
    Sv: Vintervatten i plåtis

    På den nuvarande bilen har vi uppvärmd tank dvs det går en slang från Truma-värmaren (diesel) in i själva tanken. Vi har också elektriskt uppvärmt (12V) avlopp från tanken. Har hittills (sedan köpet 15/2 205) fungerat perfekt. Dessutom tror jag tanken är isolerad.
     
  5. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,620
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Sv: Vintervatten i plåtis

    På våran Adria 1990 så har vi uppvärmd gråvattentank via slangar från Truma värmaren, gas/el.

    Problemen som vi fått är avloppet som fryser efter kanske 5-6 dagar i kyla, vi är ofta uppe rätt högt upp där det kan vara småkyligt -10 -20 och tom under det.

    Har funderat på att fixa någon form av värme i avloppet, tex el men eftersom vi också fricampar så löser det inte problemet helt, bäst är nog att göra som husvagnarna släppa ut det direkt om man ska vara däruppe misstänker jag.

    Eftersom avloppet fryser igen så vet jag faktiskt inte om tanken klarar sig i dunderkyla, det kanske den gör iallafall är går den bra att tömma så länge som avloppet används.

    Men förutom avloppet så är det bra värme tycker jag, på gasol blir det betydligt varmare än el(el 2000W/gas 3400W)

    Golvet är kallt men med mattor helt okey, det är ett sandwich golv med frigolit i mittskiktet.

    Ström däremot är ett problem då batterierna(2x100Ah vanliga bly) sitter under stolarna i förarhytten och den är inte uppvärmd så kapaciteten på dom är sisådär.
    Bara värmaren tar kanske 10-20 A per dygn allt beroende på kyla och hur hårt man måste köra fläkten, dvs två batterier kanske stoppar 3-4 dagar om man snålar och inte laddar se nedan.

    Gasolen kan man såklart fylla på 10 minuter men inte batterierna så dom är flaskhalsen, det gäller att starta varje morgon och köra på tomgång någon timme så att man inte sänker batterierna för mycket.

    Alltid himla skönt att komma till en elstolpe och se 220V lampan tändas, ahh ström :)
     
    miata mx5 gillar detta.
  6. Jämtsaab

    Jämtsaab HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Åre
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27164
    Lyfter tråden då jag är nybliven ägare av plåtis sedan i somras då jag bor i Jämtland och gillar att åka skidor utanför anläggningar så skulle jag gärna se lite input från er som är erfarna vintercampare.
     
  7. GunnarGotland

    GunnarGotland HBK Medlem

    Inlägg:
    1
    Kommun:
    Gotland
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18269
    Hej!
    Vi har en Knaus Box Star Street 2015 samma typ av bil som ni har eller hade.
    Vi har haft liknande problem som ni med feldragna vattenledningar. Vi har fått ett nytt problem med varmluftslingan i gråvattentanken. Det jag behöver är en bild eller beskrivning på hur utloppet av varmluften ser ut och fungerar i gråvattentanken.
    Själva delen som sitter på utsidan av tanken har ramlat bort och jag måste få dit något med samma funktion.
    Nu har jag tätat värmeslangen och hålet i tanken tillfälligt.
    Har varit hos två återförsäljare/verkstäder men de vet inte hur funktionen är. Man kan köpa en ny komplett slang och byta ut allt men det kostar en bit över 2000 kr.
    Om det är någon annan som har koll på detta så hör gärna av er.
    Gunnar
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.