• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av vintertäcken till husbilar, var man kan inköpa dessa osv. Vi har en Adria 06 byggd på fiat, har hittat en tysk sida med täcken som går ända ner till marken men ej blivit klok på om det finns någon svensk återförsäljare.

Hoppas på tipps Mvh Anders Malmqvist
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Problemet med spännena har jag också råkat ut för i sommar.
En morgon upptäckte jag att ett av dom främre gått av där kroken
övergår till fästet för resårbander. Nu har jag täcket på hemma
för att skydda rutan. I dag upptäckte jag att nästa krok gått
av, också den i fronten. Den gick dock av i själva kröken.
När vi var på resan mailade jag Matti och när vi kommit hem
kom det tre krokar utan kostnad.
Vad problemet kan bero på är svårt att säga. Det syns inte
några svagheter på krokarna, plötsligt går dom bara av.
Ett fenomen som vi dock upptäckt under sommaren är att täcket
krymper när det är väldigt varmt och växer när det blir blött
så påkänningen på krokarna blir väl lite större vid värme.
Man kanske ska ha en sprejflaska så man kan blöta täcket
under varma dar?:twitcy:
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hur är dessa tävken när det regnar. Blöta blir de, det förstår jag med.
Min fundering gäller när man ska iväg o det regnar, ta av det blöta och få det med sig....
Blir det jättetungt?
Tar det lång tid att torka?
Blir det "skunkigt" om det ligger blött?

Verkar annars va ett bra täck, funderar på att skaffa ett... de däringa isolergrejjorna vi har idag, som man sätter på insidan med sugproppar, de är bra bökiga att hålla på med, och hålen där sugisarna ska sitta, de går ju sönder en efter en (köpte både husbileno isolergrejjorna i våras)

/ Maria
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Täcket blir bara blött på ytan. Det drar inte åt sig vatten i övrigt.
Vi har använt det hela sommaren, vår resa varade i drygt tre
månader. Man tar av täcket, hjälps åt att skaka av det värsta
sedan viker man den våta sidan inåt, viker det några gånger till
och sedan viker man det på mitten, då har man vattnet
inuti täcket. Vi köpte en gång två campingfiltar på Jula, sådana
med vatten- och vindtät baksida, dom lägger vi i sängen och lägger täcket
där under färd. Det är klart att man inte ska låta det ligga hoplagt
vått under någon längre tid. Vi lade ut det på campingstolarna
när vi ville torka det. Vi använde det praktiskt taget varje natt
hela sommaren och under varma, soliga dagar, även på dan.
Vi skulle inte kunna tänka oss att vara utan det.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej igen!

På väg till jobbet i snögloppet i morse stötte jag på Matti Huhtalo som skjutsade sin hustru, Eija till jobbet här i Haparanda.
Jag tog upp problemet med krokarna till husbilstäcken med honom.
Han hade testat andra fabrikat och varianter, men funnit dem han använder vara de bästa.
Dock hade han haft ett parti som höll markant sämre än normalt.
Efter att ha reklamerat de han hade kvar av partiet och fått ett nytt parti krokar har han inte kontaktas av någon som haft problem med dem.

Matti beklagar problemen och ber mig hälsa alla täckägare med trasiga krokar att kontakta honom, Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internet Service, så sänder han nya krokar direkt. Kostnadsfritt naturligtvis!

Han tillönskar även alla HBK:are fortsatt trevliga husbilsfärder.

Hälsningar
Kjell
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Jag (vi ) är sugna på ett sånt finskt täcke till vår bil. Nu finns det ju både sommar och vintervariant av det.
Jag tycker vintervarianten, trots att vi inte använder bilen på vintern, men tycker det verkar vettigt vår o höst.
Sambon tycker sommartäcket räcker.
Vad säger ni som har erfarenhet av det. Om man ska köpa ett av dem, sommar eller vinter. Vilken ska man välja.
I dagsläget har vi inga planer på vinteranvända husbilen, den står nog avställd till mars-april nångång.
Är det onödigt och bökigt att ha vintertäcket för mer eller mindre bara sommarbruk? Eller stänger man ute mer värme om man har över hela dörrarna även på sommaren.
Hur mycket skiljer det i tjocklek på täckena?
Nån/ några som kan svara på mina funderingar....


/ Maria
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vintertäcke

Vi beställde ett sommartäcke i söndags och fick besked att det postats till oss i onsdags. Verkligen snabbt!!!
Vi avser använda täcket under vinteravställningen på tomten för att inte få så mycket löv och barr, som binder fukt nere vid vidrutan och i alla skrymslen upptill vid motorhuven. Detta tillsammans med ett framtill lite för kort Jula-överdrag.
Hade en känsla att vintertäcket med denna långtidsaanvändning möjligen skulle kunna binda fukt nedtill på dörrarna. Det träs ju över dörrkanten nedtill och kan därigenom möjlige ge en ficka, där vatten samlas. Har dock inga belägg för detta.
Som skydd mot värmen är jag rätt övertygad att sommartäcket räcker. Det är ju även mindre, lite lätthanterligare och billigare.
Vi använde bilens ordinarie plissegardiner i somras i Kroatien som värmeskydd. Det fungerade helt OK, således ingen täckning av dörrarna nedtill.
Roadglider
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Vi har vintertäcket och har använt det hela sommaren.
Det är ju en del kalla nätter även på sommaren och det
sparar mycket gasol.
Det är helt rätt att det kan smlas vatten i fickan under dörren,
det är nog viktigt att ha uppsikt på det om man använder
det för en bil som står länge. Detta är ju inget bekymmer
om man tar av täcket dagtid som vi gjort vid resor.
Man kan ju välja att inte trä på täcket i nerkanten men det
kommer ju då att fladra för vinden om man inte löset det på
något annat sätt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Vi har både sommar- och vintertäcket.
Fyllningen i vintertäcket är uppskattningsvis drygt det dubbla i tjocklek jämfört med det i sommartäcket.
Håller med Curtax om att vintertäcket är energibesparande vid användning även sommartid när det kan vara lite småkalla nätter, då det även täcker hela dörren och förhindrar kallras.
Apropå dörrfickan och ev. risk för vattenansamling vid långstidsparkering föreslår jag Dig, miamaja att vid beställning be Matti Huhtalo sy i extra krokförsedda gummiband vid "fickorna".
Då kan vintertäcket användas både med och utan "fickan" trädd över dörrkanten och ändå vara säkrad mot fladder.
Matti är alltid mottaglig för alla idéer och uppslag som utvecklar hans produkter.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vintertäcke

Hej Kjell,
du verkar väl insatt i hanteringen av vintertäcket.
Har en fundering, går det inte att göra några förstärkta hål i nederkanten så att eventuellt inträngande vatten kan rinna ut?
V-backen
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej V-backen!

Ja, varför inte!?
Men, jag tror nog att om underkanten fästes med ett spännband med krok i st.f. med den lilla fickan runt det bakre, nedre dörrhörnet är problemet med vattensamlande ficka avvärjt. Vid dessa tillfällen kan fliken som formar fickan vändas utåt.
Samtidigt har funktionen av täcket inte försämrats på något vis, när den skall användas för isolering vid camping.
Diskuterar detta med Matti då jag träffar honom härnäst.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vintertäcke

Kanske bra att frågeställningen kom upp då i inlägg 88! Alla bäckar små kan föra utvecklingen vidare.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Resonerade sommar- och vintertäcken med Matti Huhtalo i dag.
Sommartäckets isolering är 15 mm tjockt och vintertäckets är 23 mm.
På vinteravställd husbil rekommenderar Matti i första hand användning av sommartäcket för att undvika vattenansamligar i dörrarnas underkanter. Används ett vintertäcke för detta ändamål tycker han att användning av ett resårband i.st.f. dörrfickan i nederkanten är en klok och tidigare beprövad lösning.
Om någon vid beställning av vintertäcke önskar denna kombinationslösning fixar han det. Hans vintertäcken hade det nedre resårbandet i tidigare versioner, men han eliminerade det för att slippa trasslet med för många resårband som de flesta användarna ändå inte har behov av.
Jag nyttjade möjligheten att göra ett enkel jämförande test med ett Huhtalo täcke och ett något billigare täcke av annat fabrikat som han hade i sin verkstad.
Båda täckena låg instuvade i sina respektive packpåsar.
Med min kroppstyngd pressade jag ihop de båda täckena samtidigt.
På nolltid återtog Hutalo-täcket sin luftiga ursprungliga form medan det andra täcket förblev platt som en pannkaka. Det var fortfarande lika platt när jag lämnade Matti en halvtimme senare.
Vetskapen om att mycket luft inom täta skikt isolerar bra var min slutsats om vilket täcke jag skulle välja helt uppenbar.
Trevlig Helg!
Hälsningar Kjell
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Vi har denna typen av täcke men vet inte om det räknas som sommar eller vintertäcke .

Det som är lite störande är att när jag skall montera det så har dom som monterat det inte skruvförsänkt aluminiumlisten lika mycket som skruven är hög vilket innebär att täcket inte glider lätt i listen .

Att montera loss listen och försänka om det så krävs ju att man tätar om den och då kan man ju undra om garantin gäller , vad rekomenderas för tätmassa ?
 

Bilagor

  • täcke.JPG
    täcke.JPG
    65,5 KB · Visningar: 10
Toppen