• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintermörker?

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Ska aldrig mer säga att i Sverige är det mörkt på vintern.
Nu när HB:n fått vintervila passade vi på att åka till Longyearbyen
som ligger på Svalbard. Vi hade fått tips om att åka dit på vintern för då är det polarnatt, det vill säga solen går aldrig upp.
Det ska vara ett speciellt ljus då och chans att få se norrsken hade vi hört. Vi åkte dit i december.
Jag trodde det skulle vara lite ljus men mitt på dagen (bilderna är tagna då)
är det kolsvart och kommer man utanför byns gatubelysning är det pannlampa som gäller. Då måste man också vara beväpnad om det skulle komma isbjörn!!
Jag skulle gärna återvända, det finns mycket att se och göra, men då vänta till feb.-mars då ljuset kommer tillbaks.
Efter flera månader i totalt mörker ser man solen igen 8:e mars och då är det fest, inte undra på det.
Om ni åker dit och ska till banken så glöm inte att lämna skjutvapen utanför:twitcy:

Vill passa på att tacka knarrevik för många bra tips vare sig
det gäller navigering (IGO) eller fotografering.

Gott nytt år!
/Janne
 

Bilagor

  • IMG_0633.JPG
    IMG_0633.JPG
    431,2 KB · Visningar: 23
  • GOPR2468.JPG
    GOPR2468.JPG
    1.002,8 KB · Visningar: 18

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vintermörker?

Var der i påsken for 30 år siden, det var en opplevelse! På 12 dager gikk det fra lyst midt på dagen til lyst hele døgnet. Lysforholdene var meget spesielle.

Dette var før det første hotellet ble åpnet, så vi var de eneste turistene på stedet. Hadde ved hjelp av bekjente fått leie rom på hybelhuset til Store Norske.

Men for nordlys er det faktisk for langt nord! Bodø og Tromsø sammen med hele Finnmark har de mest intense opplevelsene av dette fenomen.
 

Stenolisa

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Österåker
HBK-Nr
24660
Medlemskap
2024
Har varit där ett par gånger mitt i sommaren. Då är det ju det fantastiske ljuset! Man vet inte om det är mitt på dagen eller mitt i natten!

Lisa.:msn_sun:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Alla har vi ju olika åsikter & intressen & jag tillhör dem som gärna avstår en resa till Svalbard. Famla runt i mörkret, frysa röven av sig & riskera bli isbjörnsmat är inte min grej:D. Lite häftigt måste det ändå vara att ha varit där, det är ju inte ett av dom vanligaste turistmålen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade tyckt det var häftigt att få uppleva Svalbard.

Var nästan på väg dit en gång för att hålla kurser, det var kursdeltagare här i Sverige som var på mig ett flertal ggr att jag skulle åka dit, att kunna genomföra det på så kort tid var dock ogenomförbart.

Jag sa istället åt kursdeltagaren att förmedla vidare det dom lärde sig i Sverige till Svalbard.
Sen dess har man funderat på om dom på Svalbard har anammat detta, det kommer jag aldrig få veta om jag inte åker dit själv och tittar.:confused:

Samma sak hände till England, fast hur det gick tycker jag inte är inte lika intressant.
 
Toppen