• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladdning

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Läser i en husbilstidning att man bör ladda batteriet/batterierna med en flerstegsladdare ungefär var 6:e vecka under vintern. Oklart om man avser både start- och förbrukningsbatterierna. Det blir många laddare om man har flera batterier vilket vi ju har. Min leverantör avråder från att ha 220 V kopplat under vintern annat än ett par dagar då och då eftersom bilens laddare inte är intelligent. Startbatteriet däremot föreslår han kan laddas hela vintern med en intelligent laddare. Laddas alla batterier om man kopplar in 220 V eller bara förbrukningsbatterierna? Är en flerstegsladdare detsamma som en intelligent laddare? Någon som vet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterladdning

En flerstegsladdare är i allmänhet intelligent & kan stå på hela tiden. Om den laddar både bodelsbatterierna & startbatteriet beror på hur husbilens el-system är konstruerat. Själv har jag en vinter låtit HB'n stå utan laddning & det gick bra utan problem. Det enda jag gjorde var att se till att alla batterier var fulladdade & + kablarna bortkopplade.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vinterladdning

El laddare behöver inte vara överdrivet intelligent för att vara inkopplad hela vintern, vad har du för laddare idag som inte skulle klara jobbet att vara inkopplad hela tiden?

Själv har jag alltid ström inkopplat på husbilen, i båten därmot laddar jag batteriet på hösten kopplar bort batteriet över vintern och till våren är allt 100% okey alltid.

Har även en gammal sommarbil som jag inte ens laddar utan ställer in i garaget i september och startar den i maj utan att göra något alls dvs allt är inkopplat och har så varit i en jäkla massa år men den har inte ens en klocka:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning

Har man bilen ståendes hemmavid bör det nog inte vara något problem koppla på 230 nån dag i veckan.
Står den nån annanstans med tillgång till 230 så kan man koppla på nån timer, en timme om dagen eller en dag i veckan om det är veckotimer.
Startbatteriet behöver lite laddning då och då eftersom moderna fordon har mycket elektronik som drar ur batteriet.

Finns ingen tillgång till 230 eller man inte vill ha det inkopplat så tar man bort minusanslutningen på alla batterier efter att de blivit fulladdade, nackdelen med det är att alla elektroniska strömberoende minnen behöver programmeras om efter återställning.
 
F

F.d. 54448

Guest
Hej, Nybliven HB-ägare och undrar om alla dessa batterier laddas när man kör in 230v.
Vad gör den röda spaken?
Vad är batteri nr 3 för något?
Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • Riviera 65.pdf
    3 MB · Visningar: 93

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej, Nybliven HB-ägare och undrar om alla dessa batterier laddas när man kör in 230v.
Vad gör den röda spaken?
Vad är batteri nr 3 för något?
Tacksam för svar.
Verkar vara lite special med batteribrytare och extra batterier. Enklast är nog att fråga tidigare ägare annars får du följa kablarna och försöka göra lite ”reverse engineering”
 
Toppen