• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhjul c-däck

F

F.d. 28277

Guest
Ska köpa komplett uppsättning däck+fälg till vår VW Caravelle från 1992.

Har tidigare köpt sommardäck från bythjul, men nu blir jag inte riktigt klok när jag försöker navigera runt på hemsidan. De enda fälgarna de kunde erbjuda kostade ca 1500SEK/styck och skulle gärna ha lite billigare än så.

Söker därför tips på andra hemsidor där man kan köpa däck+fälg till vettiga priser. Har även sökt vinterdäckstest på C-däck utan framgång, finns det någon däckmodell som är erkänt bäst/bättre än någon annan?

Köpte för ett tag sedan nya sommardäck till VW bussen (Caravelle),
Fälgarna är: C4W Octopus-X Black 7x16 5/112 45 72.6.
Däcken är: Hankook Radial RA14 205/60/16 100T C

Skulle gärna om möjligt köpa vinterdäck med samma dimension så att man kan ha ett fräsch däck som extrahjul.

Tack på förhand.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhjul c-däck

Fins en däckfirma i Smålandstenar som säljer på nätet både däck o kompletta hjul trots dom hette Alven o Ingeermansson sök på Google köpte där för ca 5 år sen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhjul c-däck

Varför inte anlita en riktig däckverkstad !?

Svaret är enkelt, pris, utbud & efterfrågan. Alltså, det är upp till varje kund att bestämma. Den firma som tilltalar kunden bäst får sälja. Det måste ju finnas en orsak att näthandeln ökar.
Förresten, vad är en "riktig däckverkstad"? Tror du inte att alla däckfirmorna på nätet eller deras underleverantörer kan montera däck på fälgar? Varje sådan firma levererar fler kompletta hjul per år än någon enskild däckverkstad i Sverige.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhjul c-däck

Svaret är enkelt, pris, utbud & efterfrågan. Alltså, det är upp till varje kund att bestämma. Den firma som tilltalar kunden bäst får sälja. Det måste ju finnas en orsak att näthandeln ökar.
Förresten, vad är en "riktig däckverkstad"? Tror du inte att alla däckfirmorna på nätet eller deras underleverantörer kan montera däck på fälgar? Varje sådan firma levererar fler kompletta hjul per år än någon enskild däckverkstad i Sverige.

Bennie

Jag har också kommit fram till att det är inte säkert att du köper fälg och däck billigare på nätet än hos en "riktig däckhandlare". Man köper helt riktigt där det är bäst för en själv. Jag skulle beställa nya 18" LM fälgar till husbilen och även däck ska jag ha nya. Sökte på nätet och hittade det jag sökte MAK Stone 5 för 11.200:- exkl frakt från Frankrike.
När jag var hos min däckhandlare och fick skiftat till vinterhjulen frågade jag även han, han ringde ett samtal och jag fick ett pris som tilltalade mig, för samma fälg skulle jag få betala 10.800:- för fyra stycken. Om jag köper däcken där så kommer förmodligen dom också att bli billigare och det kostar inget att få däcken pålagda på fälgen. Däck som köps på nätet kostar ca 3-400:-/däck att få pålagda, detta är en kostnad som man sällan räknar med. Detta är en ny upptäckt för mig, har tidigare handlat däck på nätet många gånger.
För mig är valet enkelt, har köpt fälgarna och kommer att köpa även däck från Dala Gummi i Mora (Däckpartner).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhjul c-däck

Jag håller med dig i att det inte är alltid som "nätdäcken" blir billigare. Men det är ju något som man får titta på från gång till gång. Det höga priset du får betala för att kränga på däcken har med storleken att göra, 16" & där under brukar kosta 150 - 200:- att kränga på hos nätbutikernas ombud.

På orten jag bor har vi en däckverkstad som inte är speciellt billig & ogärna går ner på priset. Men, jag tänkte att "skam den som ger sig" & gjorde en sammanställning av nätpriserna på just det däck jag bestämt mig köpa. Tog listan & presenterade den för honom med kommentaren att "kan du ge mej dessa priser så köper jag av dej här & nu". Naturligtvis surnade han till ordentligt men det gick vägen. Som pensionär gäller det ju att "hålla i pengarna"

Bennie
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhjul c-däck

Svaret är enkelt, pris, utbud & efterfrågan. Alltså, det är upp till varje kund att bestämma. Den firma som tilltalar kunden bäst får sälja. Det måste ju finnas en orsak att näthandeln ökar.
Förresten, vad är en "riktig däckverkstad"? Tror du inte att alla däckfirmorna på nätet eller deras underleverantörer kan montera däck på fälgar? Varje sådan firma levererar fler kompletta hjul per år än någon enskild däckverkstad i Sverige.

Bennie

Vet man exakt vad man vill ha så är näthandeln ett alternativ, men har man många frågor så är det en däckverkstad som gäller! Dom har samma utbud bortsett från mycket skit som sälj på nätet. Dom så kallade ombuden kan vem som helst bli om man har monteringsmaskin i källaren. Mycket krångel vid reklamationer, vanligt att det är fel bult till fälgarna, en däckverkstad har andra bult hemma på lager . Läckande ventiler inga problem, verkstaden byter ut ventilen direkt osv. Har hjälpt många arga nätkunder med felmonterade däck. Men visst kan man nog spara lite pengar!
 
F

F.d. 28277

Guest
Sv: Vinterhjul c-däck

Tack för tips!

Vet inte varför en näthandlare skulle vara sämre än något annat. Tillhör den yngre generationen och köper nog det mesta online. Byta däcken gör jag själv =) Blev skrämd av någon bekant som köpt nya däck från däckhandlare där det visade sig att däcken var flera år gamla.

Beställde från Alven & Ingvarsson, blev nya Nokian Hakkapeliita C3 dubb (195/70 15) på aluminumfälgar, monterat, balanserat och klart inkl. frakt för 7600SEK tycker jag var överkomligt. Har kört Hakka 8or tidigare på personbilen och varit mycket nöjd, och tror dessa blir perfekt till vår lilla husbil. Vill inte gärna snåla när det kommer till vinterdäck.

Verkar vara ett C-däck som vunnit pris https://www.nokiantyres.se/foretage...vinst-for-nokian-hakkapeliitta-i-husbilstest/

Vad tror ni om storleksskillnaden mot sommardäcken för att ha som reservhjul och vice versa, kollade på skillnad i rullomkrets och det blir bara 1,6mm i skillnad i diameter, bör väl funka hur bra som helst?

Hade inte riktigt tiden att höra av mig till däckverkstäderna i stan, men tror inte att de kunnat matcha priset på denna uppsättning.

Stort tack för er hjälp!
 
Toppen