• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterfix/tömma vatten

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Säkert ett ämne som varit upp tidigare, men jag hittar ingen tråd som är direkt applicerbar på min fundering. Är husbilsrookie så jag har lite funderingar.

Har en Bürstner Solano T585 - tömt färskvattentank, varmvattenberedare och spillvattentank nu - eftersom det börjar vara nätter med minusgrader.

Ställt kranarna i öppet mittenläge, blåst ur dem med munkraft, och genom att trä över en luftfylld 5lit påse och pressa genom luft. Öppnat vattenlåsen, och blåst i avloppen så att det inte står vatten i dem. I duschavloppet - häller ni i något där - och isf vad, spolarvätska eller glykol? Är nåt av det snällare mot plaströr/packningar?

Men, det står även i instr. boken att man ska ta bort utgående slang från vattenpumpen och blåsa i den, men frågan är om ni andra gör detta. Jag har ju kört pumpen och den pumpar ju inget vatten överhuvudtaget.
Slangen satt så satans hårt åt, så jag gav upp - sen tänkte jag - gör någon annan detta?

Pumpen som sitter i vattentanken är väl inte mycket mer att göra nåt åt - mer än att köra tom antar jag?

Nåt jag glömt i övrigt? Ska inte ställa undan den riktigt ännu, bara göra den klar för kallare nätter.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Hej!
Du har nog gjort det som behövs.Visst kan du hälla lite spolarvätska i avloppen om du vill.Absolut inte glygol .Glykol är en av värsta för miljön och djuren som finns.Om du har filter vid vattenpumpen så töm och rengör silen.Surflo pumpar brukar ha filtret intill pumpen, en genomskinlig plastkopp.

Mvh s670sl
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Har nu även sugit i varje kran med våtdammsugare modell kraftigare. Fick på det viset ut ca 2dl extra mot mitt munblås. Kändes bra, och då kanske jag inte heller behöver upp med utgående slang från vattenpump? Kändes som att det blev ett rejält sug, då munstycket passade perfekt på kranarna.

Nu funderar jag på spolarvätskan, jag har torra och fina vattenlås, utsugna med dammsugare. Ska man ändå hälla i spolarvätska? Och i så fall så mycket att det både fyller vattenlåset och rinner ner i röret? Känns bara lite bakvänt när jag precis fått torrt. Nån som har en tanke kring detta?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Du har nog gjort ett bra jobb.Jag brukar inte hälla i spolarvätska.På den tiden då jag arbetade hällde vi spolarvätska i salubilar p.g.a ren lathet.Vi tappade bara ut det som kom ut från kranar och slog i spolarvätska i avloppet.
Mvh.s670sl
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Vi får -6°C nästa vecka i några dagar, sen blir det varmare igen. Det dröjer ca 14 dagar innan vi kan ge oss iväg söderut eftersom vi väntar på vinterdäck, och det känns ganska retfullt att behöva tömma hela systemet inkl. pumpen.

Vad sägs om att suga in med pumpen utspätt spolarvätska (istället för dricksvatten) som i sin tur hamnar överallt i alla slangar. Därefter spola lite i vattenlåsen (3 st.) och slutligen tömma Truma varmvattenberedaren. Det skulle innebära att man har ersatt vanligt vatten med utspäd spolarvätska. När man sen återigen vill ha rent dricksvatten, då är det bara att spola ut allt som finns i slangar!

Har jag missat något? Är idén helknäpp eller genomförbar?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Vi får -6°C nästa vecka i några dagar, sen blir det varmare igen. Det dröjer ca 14 dagar innan vi kan ge oss iväg söderut eftersom vi väntar på vinterdäck, och det känns ganska retfullt att behöva tömma hela systemet inkl. pumpen.

Vad sägs om att suga in med pumpen utspätt spolarvätska (istället för dricksvatten) som i sin tur hamnar överallt i alla slangar. Därefter spola lite i vattenlåsen (3 st.) och slutligen tömma Truma varmvattenberedaren. Det skulle innebära att man har ersatt vanligt vatten med utspäd spolarvätska. När man sen återigen vill ha rent dricksvatten, då är det bara att spola ut allt som finns i slangar!

Har jag missat något? Är idén helknäpp eller genomförbar?

Ja, idén är helknäpp. Spolarvätskan innehåller smakämnen som biter sig kvar i alla plastdetaljer.

Men det är väl enkelt o snabbt att tömma systemet?
Stäng vattenpumpen,
öppna tanktömningen,
öppna tömning av varmvattenberedaren/frostlås
Öppna alla kranar, ställ dom helt öppna mellan varmt o kallt.
Låt duschslangen tömmas o hänga ner mot golvbrunnen
Tryck på toalettens spolknapp så att det inte är något tryck kvar.
Starta vatten pumpen o kör 30 SEK, låt det splascha ur
Själv blåser jag med munnen i någon kran för att kolla att vattnet är borta.

Detta har funkat för oss i husvagnar o husbilar som lämnas i sträng kyla.
Det är det väl värt för att känna sig säker, Undrar Björn?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vinterfix/tömma vatten

Ingen spolarvätska i färskvattensystem, spolarvätska kan innehålla div. otrevliga ämnen !
Ta gärna ur säkringen till vattenpumpen när allt vatten är tömt så att ni inte råkar torrköra pumpen under vintern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vinterfix/tömma vatten

...
Stäng vattenpumpen, Klart!
öppna tanktömningen, Klart! (jag drog ut insugsslangen denna gången)
öppna tömning av varmvattenberedaren/frostlås Klart!
Öppna alla kranar, ställ dom helt öppna mellan varmt o kallt. Klart!
Låt duschslangen tömmas o hänga ner mot golvbrunnen Klart!
Tryck på toalettens spolknapp så att det inte är något tryck kvar. Klart!
Starta vatten pumpen o kör 30 SEK, låt det splascha ur Klart!
Själv blåser jag med munnen i någon kran för att kolla att vattnet är borta. Klart!
...
Fantastisk fin checklista för alla oss behövande. Tack Björn, det var vänligt och nyttigt :yes::wub:

Nu är det klart, precis hemkommen från P-platsen (ett 60-tal husbilar/husvagnar) och det känns bra!

Nästa grej gäller Lithium batterier. Dessa ska inte laddas vid minusgrader om laddningen är större än 10%. Exempel: vi har 200Amp batterier och då är det OK att ladda 10%, dvs med 20 Amp även under 0°C. Vid lägre temperaturer är det bäst att slå ifrån laddningen men OK för förbrukningen. Grejen är den att Li-batterier själv-värms vid förbrukning och sen kan man sätta på laddning trots minus grader ute. Lite trixat men fungerande om man kan. Själv har jag tänkt att starta motorn och värma batterierna från förarhytten innan jag sätter på Li-laddning.
 
Toppen