• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Ni som förvarar era bilar utomhus med värme på hur varmt har ni i era bilar. Har ca 15˚ i våran bil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom frostskydden för Truma- och Alde-beredarna löser ut vid ca 5 grader, har vi bedömt att detta är en lämplig vinterförvaringstemperatur.

(Givetvis har vi ändå tömt färskvatten- och avloppssystemen.)

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag ställer ner en kupe'fläkt i mellangolvet med termostaten på ca10 grader. Det räcker för att vattnet inte skall frysa. Vv-beredaren tappar av vattnet om tempen understiger 5 grader. Jag använder HB'n hela vintern så den är färdig att bara åka iväg med när andan faller på.
 
Senast ändrad:

Scout

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
20443
Medlemskap
2025
Temperaturen får inte understiga +5°C eftersom avfrostningen inte fungerar under denna temperatur. Därför kan det vara smart att använda en värmefläkt med ett så kallat frostskydd som alltid ser till att temperaturen inte understiger +5°C.
FAQ - Woods
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Ni som förvarar era bilar utomhus med värme på hur varmt har ni i era bilar. Har ca 15˚ i våran bil
Använder inte bilen under vintern. Vi har en värmefläkt gående hela perioden, inställd på ca 8-10 grader. Har tömt allt vatten ur tankar, slangar, kranar och vattenpump (värmefläkten kan ju stanna av någon anledning). Det finns nu inga vätskor som kan frysa. Upplever det bra ändå att hålla lite plusgrader i bilen. Fukten håller sig på en lägre nivå. Har kollat detta vid några tillfällen. Dessutom är det skönt med lite högre temperatur när man gör de årliga förbättringarna under vinterperioden. Jag har också en fjärrtermometer, där jag kan kolla innetemperaturen i bilen.
 
Toppen