• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej . Våga man koppla lossa startbatterit under vintern på en Fiat 2011 utan några problem av tappa minnet mer än klockan. Tänkte ta hem batterierna och ladda dem en gång i månad.gjorde så med husvagnen. Är det någon fler som gör så.
Mvh mats
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Hej . Våga man koppla lossa startbatterit under vintern på en Fiat 2011 utan några problem av tappa minnet mer än klockan. Tänkte ta hem batterierna och ladda dem en gång i månad.gjorde så med husvagnen. Är det någon fler som gör så.
Mvh mats
Klockan kan man alltid justera Mats. Nej, vi har aldrig gjort något sådant och om vi skulle göra det så skulle det bli som ditt förslag. Jag vet att många har el-uppvärmningsmöjlighet intill sina villor och därmed batteriladdning/övervakning, men så har inte alla av oss. Oavsett vilket, i min "fantasi" så ska man förvara sina batterier i "rumstempererat" miljö (tänk om vi hade den möjlighet, det får bli en annan tråd...). Samtidigt så tänker jag på den "lilla" personbil man färdas varje dag med. Den får utstå alla minusgrader, snö och annat, men den är också igång så gott som nästan varje dag...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring

Hej . Våga man koppla lossa startbatterit under vintern på en Fiat 2011 utan några problem av tappa minnet mer än klockan. Tänkte ta hem batterierna och ladda dem en gång i månad.gjorde så med husvagnen. Är det någon fler som gör så.
Mvh mats
Helt onödigt jobb, ladda upp dom och koppla bort minuspolen bara.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Hej. Vi har en LMC Liberty 2007/ Fiat Ducato. Jag kopplar inte bort någonting,med undantag av radiopanelen.Då är inte standbyen aktiv.I övrigt står bilen utan pressenning utomhus.

VI har en solpanel på 160W och en MPPT-Regulator kopplat till bilens EBL Då laddas också startbatteriet. Startbatteri 100Ah och Bodelsbatteri 100Ah.

Det är 5 veckor sen vi ställde av husbilen och jag kollar var 14;e dag.Hitintills fungerar solcellsladdningen. / mvh. Avo
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Jag tog ur batterierna, jag kommer inte åt bilen under vintern . Har dem hemma på bänken o ladda vid behov. Det var lätt att plockar ur dem. Så här man lite koll. Nu vänta man på våren.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Klockan kan man alltid justera Mats. Nej, vi har aldrig gjort något sådant och om vi skulle göra det så skulle det bli som ditt förslag. Jag vet att många har el-uppvärmningsmöjlighet intill sina villor och därmed batteriladdning/övervakning, men så har inte alla av oss. Oavsett vilket, i min "fantasi" så ska man förvara sina batterier i "rumstempererat" miljö (tänk om vi hade den möjlighet, det får bli en annan tråd...). Samtidigt så tänker jag på den "lilla" personbil man färdas varje dag med. Den får utstå alla minusgrader, snö och annat, men den är också igång så gott som nästan varje dag...

Batteritillverkarna rekommenderar: att fulladdade batterier förvaras kallt inte i värme.
 
Toppen