• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring på uppfarten.

F

F.d. 56254

Guest
Hej på er alla.
Jag behöver tips om hur man gör med vinterförvaringen av husbilen. Jag har tänkt att bilen skall stå på uppfarten i vinter. Skall jag ha elsladden i under vintern eller skall jag stänga av all värme?
Mvh Andreas
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.


Det är synd om dom som köper nytt med fuktskador o mögel.
Det finns väl både nya husvagnar o husbilar som står ute vintertid innan dom säljs.
Vår husbil är 21 år vi har haft den bara i 11 år, med tanke på dom skador o
mögel som kan bli om man inte har underhållsvärme på så borde nog våra
väggar vara uppruttna.

Tommy R
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Luftfuktigheten vintertid skiljer nog en hel del mellan olika ställen i Sverige. Jag som är uppvuxen på västkusten och flyttade till Umeå/Lycksele och nu Linköping vet ju vilken stor skillnad det är. Man ser det ju bl.a. på hur fort bilarna rostar.
Så med andra ord hur husbilen ska förvaras vintertid för att klara sig från mögel är säkert beroende på klimatet där man bor!
//Göte J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Tack för alla tips. Nu har jag bättre koll på hur jag skall göra.
Tömma allt vatten, ingen mat i bilen, ställa bilen lite lutande, bra ventilation, stödvärme och elsladden i. Underbart att ha denna möjlighet att ställa frågor när man känner sig lite villrådig.

Ha nu alla en bra vinter så ses vi på vägarna till våren. Till sommaren i Italien och Frankrike.
Mvh Andreas och Helene
Du missade dock katten:twitcy:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Har haft husbiul ca 20 år, har aldrig haft någon värme på. Den står uppallad och väntar på täckning, men det regnar varje dag så taket är blött.
Satt in 3 musfällor, en mus hittills. Undrhållsladdar just nui startbattriet som ärbortkopplat.

Jägarn
 
F

F.d. 50176

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Som tidigare skrivit:

Om du inte använder bilen vintertid, alt väldigt sparsam enstaka tillfällen.
-Töm ut allt vatten (även vattenpump och varmvatten om det finns), Töm toalett och spolvatten om separat tank finns, låt kranar stå på. Vattenpumpen får ström på en del bilar när 12v är på för att kunna ta emot laddning. Dra ur säkringen till pumpen.
-Ventilera ha öppet frys/kylskåp (blir lätt mögel där annars, vid minsta lilla fukt...)
-Koppla in strömmen så batterierna laddas hela vintern, så håller dem utan en fin djupurladdning vintertid.


Ang. råttor/möss
1) de drar sig till värme, därav flest har problem i husen med dessa skadedjur oktober-november när värmen slår om och de letar sig in i värmen.
2) med värme, kommer ofta också mat (hus och hem är fulla av godsaker), varför de stannar inomhus över vintern.

- Så bäst är att inte ha värme på alls = det finns trevligare ställen för mössen att hitta läs. in i hus och värme...
Har du värme på, se till få bort ALLT som kan lukta gott i matväg, det gäller även smulor! Ha fällor gillrade, skadeboxar som "låser" in mössen, inte låter dem äta gift, springa runt en stund innan dödsdomen...


Lycka till, är själv inne på 15 året med kall husbil vintertid, inget problem hittills förutom en trasig dusch blandare som var mitt egna fel (tömde inte ordentligt...).
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Jag har någon gång lärt mig att man kan lägga in skvattram eller enris i bilen. Det är två dofter som mössen inte gillar. Det har funkat för mig i 30 år.
Eller beror det på att jag aldrig har värmen på vid uppställning?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Har enris kring framhjulen och vitlök inne i bilen.
Till toblin, vad har du för batterier som djupurladdas om du inte har laddning på?

Tommy R
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Hej!
Jag har ställt upp min husbil Adria Matrix Supreme vid sonens sommarstuga över vintern (avställd). Vi har åkt dit när det passar och sovit över flera dagar. Har elen kopplad med gasolen som garanti. Med vattenburen golvvärme borde det läcka en del värme neråt. Därför testar jag med påtejpad bubbelplast som finns i metervara längst ner mot marken. Tycker stt det blivit mycket behagligare i bodelen. Får se om den sitter kvar? Hittills OK.1. Bubbelplast monterad.jpg
 
Toppen