• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck, dubbat eller odubbat?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Jag funderar på att köpa vinterdäck till husbilen,den är ca 5,5 meter lång och har fiatchassi. Vet ej om jag ska satsa på dubbat eller odubbat,vad funkar bäst till en husbil eller spelar det ingen roll vad man väljer?
 
4

4 JO

Guest
Själv kör jag ca 1500 mil på svenska vägar under vintern och använder odubbat på min drygt 7,4 meter och 3,5 ton tunga halvintegrerade bil.
Har aldrig haft problem, hittills i alla fall.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tänker man sig nedåt Tyskland så är det odubbat som gäller.
Generellt är odubbat bättre på snö och i väta. Dubbat är bättre på is. Det undviker jag med husbilen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Själv kör jag ca 1500 mil på svenska vägar under vintern och använder odubbat på min drygt 7,4 meter och 3,5 ton tunga halvintegrerade bil.
Har aldrig haft problem, hittills i alla fall.

Det är förmodligen tack vare alla dem som kör dubbat, och därmed "river upp" underlaget, som du aldrig haft problem.

Pålle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi kör odubbat mest beroende på att vi även kör i Tyskland. Kolla gärna våra vinterupplevelser i Norrbotten och Sälenfjällen, vi har aldrig haft problem med odubbat. En gång har vi fått använda snökedjor i Kiruna men då hade inga dubbar hjälpt heller.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Kör nokian odubbat på 5 tons fiat. Funkar över förväntan. Har en gång råkat ut för ”för brant” väg i Björnrike. Vände och åkte till vendalen istället!
 
F

F.d. 55374

Guest
Vad tror ni dom som har vinterväglag 6-7 mån kör på dubbat el sommardäck(odubbat)
 
Senast redigerad av en moderator:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag föredrar dubbat i mellansverige då det oftast är isigt men inte så mycket snö. Har kört odubbade vinterdäck på personbil ett par säsonger. Det går bra om medtrafikanterna kör med dubb som river upp isen. Vi är ofta ute i obygderna med husbilen och har med torr sand i dunkar och snökedjor. Har som väl var inte behövt använda snökedjor mer än 5 ggr på husbilen sedan -96. Den senaste är bakhjulsdriven med tvinnmontage (fyrhjulsdriven haha) och den tar sig fram nästan var som helst verkar det som. Har dubbat på alla 6 hjulen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Står också och skall köpa nya vinterdäck och kört på dubbat och det blir nog dubb igen . Väljer mellan :
MICHELIN Agilis X-ICE NORTH
Eller
NOKIAN HAKKAPELIITTA C3 215/70R15 109R C
 
Toppen