• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping, rapport från Tandådalen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi är i Tandådalen på skidsemester Vi har det varmt och gott i husbilen, det är -10 ute och + 21 inne.
Det har varit - 17 grader som kallast.
Vattenburen värme och dubbelgolv gör att det är varmt och gott på golvet i hela bilen.
Det är bara 10A säkringar på elen, så vi kan endast köra på 2kW värme på elpatronen, så gasolen går in och stöttar upp resterande värme. Vi har varit här i tre dagar och det har ännu ej gått åt ½ gasoltub.
Det finns en skjutdörr mellan hytten och bodelen, framför den har jag satt ett figursytt vadderat täcke för att göra isoleringen ännu bättre. Sitter fast med tryckknappar (hemmagjort).
Vi har även det finska vinteräcket utanpå hytten, så det är inget kallras från hytten in i bodelen.
I alkoven där barnen sover är det ca 19 grader, och vi har själva stängt av schunten till värmeslingan i vår tvärbädd, för det blev för varmt :p!
Det är ju värme i garaget, så den värmen räcker gott att hålla lagom temp i vår tvärbädd.
I garaget har vi ställt ett torkställ från IKEA, Frost, som är jättesmart att hänga diverse sockar m.m. på till tork. Vi har också en skotorkare från Clas Ohlson som vi torkar pjäxor och våta vantar med. När vi kör den ställer vi ner elpatronen till 1kW så inte säkringen ska gå.
Vi har ett förtält som vi köpte begagnat i höstas, ett Eurotent.
Det är suveränt bra på vintern! Vi har förankrat det med lastsäkringsband, vi borrade i marken med en borrhammare ett hål, sen skruvade vi i fransk bult med en mutterdragare, så det sitter ordentligt ifall det skulle börja blåsa.
Vi har tidigare vintercampat med en Dethleffs Esprit 6840 (med luftburen värme utan elpatron), det funkade hyfsat, saknade elpatronen mest.
Men detta är såklart ännu bekvämare!

_DSC5015.jpg

_DSC5019.jpg

_DSC5023.jpg

_DSC5024.jpg

_DSC5022.jpg

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Han är känd hemma i Bröndome som "den nakne kocken", eftersom han som oftast står o lagar mat i bara kallingarna, men riktigt så varmt som hemma i köket har vi inte i husbilen, vedeldningen hemma brukar generera sisådär 26 - 30 grader i köket, men kölden i husbilen (+21 grader) hindrar honom inte att gå lättklädd ändå...:p
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Man kan åka släplift från Tandå till Hundfjället. Den går inte så fort så barnen klarar den bra. Kul att läsa om era erfarenheter med vintercamping. Gott Nytt År på er!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Jag är imponerad över den genomtänkta utrustningen, t.o.m. en borrhammare är med för sitt speciella endamål.
V-backen :santa-3-icon:


Borrhammaren är kanon, har lånat den från mitt arbetsfordon på jobbet, det är en Makita med batteri. Vi använder den på jobbet att borra i berg med, så den klarar tjälen galant!

Har även lånat mutterdragaren och min skoteroverall från jobbet, sån fin utrustning har man inte råd att köpa själv.

Vi är lågt bemannade på jobbet nu eftersom folk är lediga, annars är det svårare att låna verktyg. Min overall är det dock ingen annan som kan ha, den är i stl 46( herr stl) :D!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Man kan åka släplift från Tandå till Hundfjället. Den går inte så fort så barnen klarar den bra. Kul att läsa om era erfarenheter med vintercamping. Gott Nytt År på er!

Gott nytt år tillbaka! Jovars, vi hittade släpliften, dock blev det en skräckfärd :eek:, barnen klarade inte riktigt att hålla skidorna rakt, så dom ramlade av mitt på sträckan, och vi nådde inte upp att ta fatt knappen, sen funkade det inte så bra heller att åka tillsammans med var och ett barn, Emil körde sina skidor in under mina i ett....men vi får väl öva mer:spinny:...
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Det ser fantastisk mysigt ut, var in till Malung en lien sväng, såg på den korta stunden 2 husbilar på väg mot Sälen.
Man blir avonsjuk.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Gott nytt år tillbaka! Jovars, vi hittade släpliften, dock blev det en skräckfärd :eek:, barnen klarade inte riktigt att hålla skidorna rakt, så dom ramlade av mitt på sträckan, och vi nådde inte upp att ta fatt knappen, sen funkade det inte så bra heller att åka tillsammans med var och ett barn, Emil körde sina skidor in under mina i ett....men vi får väl öva mer:spinny:...



Ett smidigt sätt att låta barna åka med är att du ställer dom med sidorna på var sin sida om din högerskida för då står dom med stöd i ryggen i ditt lår och du har tallriken som du skall .

Åker du in i en lift så du får plocka tallriken från höger så ställer du barnet med sina skidor på var sin sida om din vänsterskida .

På så sätt är det även lätt att lyft upp barnet lite om dom skulle tappa ballansen .
Åker man med barnet så dom står mellan dina skidor så är det lätt att dom inte får plats vid tallriken och att dom åker under "dej" då det blir ett ryck .

Efter 17 år som skidlärare hemma i backen (i Friluftsfrämjandet) så fick man ta hand om några barn .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Jo, det funkade att göra så när vi skulle börja lifta, det var när vi åkte av halvvägs som det inte gick att göra så....men idag så ska vi testa lite längdåkning, det är nog trångt i liftköerna idag....Gott Nytt År!
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Gott Nytt År på Er där i fjällvärlden!
Fint Ni ordnat i bilen, man får ju bra tips hela tiden.
Nästa år ska jag baske mig fira både jul och nyår i husbilen! Släkten kommer hit på sedvanliga kalkonen ikväll. Nästa år får dom leta efter oss med ljus och lykta!
Ha det gott!/ Inga-Lill
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Idag har vi åkt Kalven runt, milspåret runt fjället västra kalven. Emil kroknade efter 4 km, så det var bara att stoppa ner honom i fjällpulkan. Thilda började bli trött efter ett tag också, men då tag jag fram bogserlinan, så fick hon draghjälp. Vi fikade i värmestugan vid Tandådalen Östra.
Sedan åkte Emil själv därifrån och tillbaks till campingen.
Nu spelar dom Fia med knuff!
Allt har funkat bra hittills, det har bara gått 1½ P11, men det har inte varit så kallt heller, ca -5 till -3 grader. Förtältet har stått stadigt trots att det blåste rejält på nyårsnatten och natten därpå.
Bara ett enda missöde har skett, Emil välte ut en hel tallrik med gröt (och mjölk) på sätet, trots skyddsklädsel som jag sytt gick det igenom, så det blir nog att skaffa plastad frotté och lägga under skyddsklädseln i fortsättningen!

Igår fick vi nya grannar, en Concorde med ett trevligt HBK par som kom direkt från nyårsfirandet i Kaxholmen!

Kameran ligger och vilar i ryggsäcken, inget fotoväder hittills, det är också lite skönt att vila från fotograferandet!

Hej Hopp från oss!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

En å en halt tub P11 men ni kör väl med elen också ? Det är klart en stor bil och värma upp också .
Inte behövde du några kedjor eller autosocks på vägen från receptionen till platsen ?
Ha det gott .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Jajamen, vi kör med el, men det är bara 10A i stolpen, så vi kan bara köra med 2kW, gasolen går in och "toppar" värmen.
Vi stänger av gasolen helt nattetid, vi har ca 17-18 grader i bilen då, det är lagom att sova i.

Inga sockar eller kedjor behövdes här, det var hemma vi behövde använda dom!:D...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Här kommer en liten ny lägesrapport!
Det har snöat nu dom sista dagarna, lätta flingor. Igår var det backen, men barnen tyckte det var för kallt i liften, så det blev inte så många åk. Vi var till Hundfjället, och lyckades sedan med att komma väldigt sent tillbaks till släpliften mellan Hund och Tandå, så det var lite stressigt, liften skulle stänga när som helst. Mitt i stressen när vi skulle hjälpa Thilda att ta tag i liften så försvinner Emil plötsligt. Han hade bara fått för sig att åka ner för slänten från liften och försvann i en snödriva nedanför! Panik!:eek:
Innan vi fick upp honom igen gick det ytterligare tid....men liften gick fortfarande. Vi lyckades komma iväg, men mitt på så trillar Thilda och jag som är sist får hoppa av och hjälpa henne. Efter ett tag är vi på G igen, men då stannar naturligtvis liften, vilket den egentligen skulle gjort för en halvtimma sedan...:swoon:
Så med en gråtande dotter var det bara att börja promenera tillbaks, inte lätt i slalompjäxor. Pappa och sonen är långt före, så de har troligen klarat sig ända bort innan liften stannade.
Men efter en minut kommer det en snöskoter och ser oss, så vi får åka med ända tillbaks till campingen, vi vinkar såklart glatt till Egon och Emil när vi passerar liftens ändstation där de står och väntar på oss!

Så det blev ett äventyr...men vi liftar nog inte mer mellan Tand och Hund nå mer....:oops:

Idag fick jag ett eget träningspass, så det blev milspåret (kalven runt), trots min ruttna kondis lyckades jag göra det på en timma, men jag hade bra glid idag!
Annat var det 1996 när jag körde Tjejvasan på 2,15, kommer nog inte upp i den kondisen mer...:oops:
Barnen och Egon åkte i backen.

Ikväll kom det en ny granne, en Dethleffs alkovhusbil backade in mellan oss och Concorden, han hade Autosockarna på. Ska snacka lite med dom i morgon!

Nu har vi avnjutit en god middag bestående av helstekt lammfilé med rostade rotsaker och potatis med bearnaisesås! Ett glas rött till också!

Snart ska vi bänka oss i sofforna och titta på Göta Kanal 2, med marängsviss och fruktsallad!

_DSC5061.jpg
Barnen bygger Lego i alkoven

_DSC5062.jpg
En hel stad har dom byggt...

_DSC5060.jpg
Julstämningen i husbilen är faktor tio med bordsgranen från Clas Ohlson

_DSC5058.jpg
Mitt gamla Fiaspel från 1975 är uppskattat av barnen!

_DSC5057.jpg
Svante förvaras tillfälligt i en kompostpåse i väntan på att buren städas!
Hans päls matchar klädseln i husbilen perfekt!:D
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Hej igen!

Idag har det snöat igen hela dagen...:(, verkar inte som dom sköter pisterna så bra här, det var stora drivor i backen och synnerligen svåråkt, hörde fler campinggäster som har varit besvikna dom sista dagarna.
Men det blev några åk i backen iallafall. Barnen var i barnbacken också och åkte några gånger.
Tog lite bilder med Thildas kamera, en kompakt Olympus 1030, passar i innerfickan!

I morgon blir det nog lite längdåkning, sen är det dags att riva förtältet, på lördag åker vi hem!


P1060227.jpg

P1060221.jpg

P1060219.jpg

P1060225.jpg

P1060223.jpg

P1060226.jpg

P1060231.jpg

P1060233.jpg

P1060234.jpg

P1060236.jpg

P1060238.jpg

P1060239.jpg

P1060240.jpg

P1060242.jpg

P1060241.jpg

P1060243.jpg

P1060222.jpg

Ludde med fasettögon:D
 
Toppen