• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercampa

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Fralle! Jag har sett den bilden förut på din vintervägg. Har du gjort den själv? Jag har också gjort en vintervägg till vår Hymer 554 men den ser inte så proffsig ut.
Vad är det för husbilsmärke?
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vintercampa

Hej
helt ny här, så kul med en husbilsklubb!!!
brukar fricampa själv men skulle vara jättekul med nya husbilsvänner
vilka är det som åker på vintern i mellansverige?
jag brukar hålla mig så där 30 mil runt stockholm
gillar vara i skogen och vandra, grilla och bara njuta av tystnaden

själv har jag 2 tjocka täcken i var sitt snyggt påslakan som stänger av förarhytten, hänger dem från alkoven (instoppade under madrassen) och ner på golvet, så de ligger ner o täcker ordentligt. Det går att gå fram till förarhytten mellan täckna, de bildar en omlåttdörr.
Har funkat jätte bra vid -10, har ej varit kallare så jag har ej fått testa kallare än.. när jag vill ha bilen öppen o fin så är det bara o slänga upp täckena i alkoven

kram på er alla, hör av er ni som ej ställt av eran husbil
Ji
mail finutsikt@yahoo.se
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vintercampa

Hej, Telijej, Jag har gjort skärmväggen själv, använt plyvodd skivor, på dem har jag häfftat liggunderlag på båda sidor, till skjutdörren använde jag skåpskener, sen kläddes
allt med konst läder, helt tätt mellan hytt och bodel.
Har en Fiat Dethleffs A -6731. 03.
MVH. Fralle.

PS. Använder bilen både sommar och vinter, har vatten buren värme,
dubbelkolv med värme element mellan golven , vatten och avlopp i värme,
varmt o gott i bodelen, kanon.
DS.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Vintercampa

Till min LMC 560 Alkov fick jag med ett heltäckande skydd som sitter med tryckknappar runt bakom stolarna och går hela vägen ner till golvet! Materialet är som en fodrad täckjacka, hade den uppe första gången i höstas........vilken skillnad på temperatur i bodel kontra förarhytt när man vaknade på morgonen, minst 8-10 graders skillnad! Original LMC, bra grej......
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vintercampa

hej
när det var -10 hade jag 24 grader inne och 4 grader i förarhytten med mina 2 täcken
gick upp kl 4 på natten och drog ner!! pannan (luft truma 3000) det vart jag impad av då jag har en "sketen sommarbil" utan dubbelgolv... resonerade vid köpet att det är mååånga gasflaskor som går för detta dubbelgolv..

vattnet är slaktat men det går så bra med flaskor o dunkar på vintern och en spa anläggning då o då..

som på torpet jag haft, man lär sig o duscha på 8 liter vatten, en bit i taget, jobbigaste är det långa håret
ska på sikt issolera vattnet men har ej haft behov av det än, det är ju så skönt o basta...

är mycket intresserad av tips från er hur man fixar det, såg spolarvätska i vattenlåsen, jag har sådana som går o skruva bort o tömma så det har jag gjort, men skönt att slippa klämma in sig under duschen så det kommer jag att göra

när jag är ute längre med bilen så har jag kranen till friskvattenbehållaren öppen och en plugg inne, på så sätt fryser ej den lilla plastkranen,

tanken har också varit att
lägga in en liggunderlagsmatta och ha snygga filtar som gardiner, men det har inte behövts än,
svårt o hitta en matta som både är tjock och issolerande... och samtidigt så tunn att skåpen, toadörren och kylskåpet går att öppna... hm hm hm
någon som har tips på något som är tunnt och jättebra??
det finns ju elgolv, men jag fricampar så det blir inge bra

bilen var mycket varmare än jag trodde
men jag har ännu ej varit i norrland med bilen...

vilka vill hänga med o campa i februari??

kram på er alla, nu ska jag ut i snöstormen
så skönt att hitta denna sida!! har varit så ensam om allt med husbilen
kram kram kram
Ji
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Vintercampa

jag har aldrig haft några problem med värmen. står med förkärlek nära havet även om vintrarna.
kött i pannan, gott i glaset storm på havet. inte behöver man antidepressiva medel då...
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Hejsan
Nu kommer jag lägga mig i diskussionen om att åka vintertid och visst är det härligt att sitta i en varm husbil och vinden/kylan ligger i ute. Vi var i Jokkmokk i februari (antaligen när Margit o Arne var i Norge) för vi hade -36 grader när vi vaknade på söndagsmorgonen och bilen höll en stadig värme runt 20 grader inne i bodelen. Vi har inte gjort några "förändringar" för att bilen skall klara kylan men vi har också köpt en vinterbonad bil från början för mycket beror på hur bilen är byggd med tanke på vatten/avlopps ledningar och ha en bodels/kupé avskiljare typ den som fralle gjort är guld värd för det blir ett fruktansvärt kallras från kupén. Men jag tycker att ni som inte provat att vintercampa än gör det någon gång för det har sin tjusning.
Varma hälsingar från Milla med familj som åker till Jokkmokk och Jukkasjärvi på lördag.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

För att få tillgång till en elstolpe nära Jokkmokksmarknaden kan nog flickorna på Turistbyrån ge lite tips, det finns bl.a. företag nere på industriområdet som hyr ut elstolpar.
Endast en kort promenad tvärs över järnvägen upp till marknaden, kanske inte den tjusigaste ställplatsen men funktionell...
;)
 

In the mood

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
8405
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Härligt att kunna ställa frågor och få svar från så många erfarna och kunniga husbilsägare.
Vi är på G att köpa husbil och vi vill åka till fjälls :snow-icon: vintertid och då är frågan: hur viktigt är det att ha dubbelgolv?
Vill vara oberoende och kunna stanna lite var stans.

LisaB
 
Toppen