• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercampa

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Vintercampa

vintercampa med husbil är precis lika härligt som att åka på sommaren.
dock bör man tänka på att det går åt mer ström (12v) för att hålla fläktarna igång, och dels ger inte ev solceller någon ström att tala om.

så ordentligt med batterier och gärna värmeljus (för att spara gas).

då finns det inget härligare än att stå o titta på ett stormpiskat hav, medans stekpannan
värmer nåt gott och likaledes glasen åxå innehåller nåt gott.
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Hej Mikael :mcride: Några tips:wink: Det behövs Isoleringsmattor till Bilens rutor. Tänk även på hur vattentanken o slangar är placerade o även spillvattentanken :D Lycka till med nya Husbilen. Bertil o Maritha (Svania 15)
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Vintercampa

Kan man få lite åsikter om Alde Kontra Truma, alltså vattenburet eller luftvärme. Tycker ni som har en husbil med Trumatic att det räcker till när kylan kommer?,vattentankar eller ledningar som fryser?

Har själv en liten knubbig LMC 560 med Alde panna, har dock inte några vinterdäck ÄNNU så riktig kyla har inte prövats!
 
F

F.d. 55255

Guest
Sv: Vintercampa

HEJ
Den första resan Vi gjorde med husbil (Chausson 55) var till Norge i feb.
Vi åkte RV 17 till Bodö 24 grader kallt ,varmt och skönt i bilen Vi hadde isolerat
rutor samt golv med isoleringsmattor, spillvattens tanken frös så Vi hadde en dunk
och kranen öppen gjick bra.En häftigare resa har vi inte varit med om blank is ,
fyra meter höga snövallar underbart väder .Skulle fortsätta till Jukasjärvi men det var 36 grader kallt där så jag fegade ur så Vi åkte tvärs över till Umeå .Gick åt tre st.p tior på fjorton dagar.Fricampade stog ofta vid kyrkor där var plogat ,
frågade oftast om det var ok.
mycker väl motagna över allt.
Vintercampning är underbart varför ställa in bilen för lite vinter
MVH
Margit & Arne.
 
F

F.d. 6103

Guest
Sv: Vintercampa

Tack för alla svar.

En fråga till: var och vilket larm köper vi till husbilen? Vi bor i Halland. En till, funkar dom billiga gaslarmen? Som ni förstår så är vi amatörer...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vintercampa

Ska du vara ute på Vintern så köp utvändig isolermatta som går ner över huven. Då slipper du is och kondens på insidan av rutorna.
När det är riktigt kallt och man inte har avloppet isolerat så får man ha kranen uppe och en hink under. Det brukar frysa men det gör inget om man inte fyller för mycket. Jag slår konc. spolarvätska i vattenlåsen efter användande av avlopp, det brukar räcka för att hålla rören fria från is fram till tanken om det inte är för många minusgrader. Om inte detta räcker tar jag bort vattenlåsen och ställer hink under dessa i stället.
Jag har nu införskaffat uppvärmda vattenlås (12V)samt en värmestav att sätta in i avloppstanken (12V). Inte monterat ännu men när det är gjort återkommer jag.

En annan sak som är viktig är att använda stål eller aluminium gasolflaskor.
Plastflaskorna ger inte ifrån sig hela gasmängden när det blir riktigt kallt.
Samt vända reduceringsventilen upp och ned, detta för att ev. kondens inte ska få ventilen att frysa.
Det finns uppvärmning (Eis-Ex) till ventilen med men det har jag inte behövt.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Hej Håkan
Bra vintertips. Var har du köpt dina el-vattenlås och tankstaven? Vår bil står för tillfället inne i en hall. Vi håller på att utrusta den för att klara några minusgrader till nästa vinter. Var just på gång med att isolera avloppstankar och slangar under bilen. Nu avvaktar jag litet och hoppas på svar från dig
Rolf i Valdemarsvik
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Hej
Har själv en Hymer med vattenburen värme och en slinga ner i den isolerade avloppstsanken men har funderat på vad som kan hända med den del av avloppsröret som går mellan kranen, som verkar sitta inom isoleringen, till själva utloppet. Vet någon om det är risk att det fryser i den delen när det är riktigt kallt eller rinner allt ut ordentligt när man stänger kranen eller tanken är tom?

Har även funderat på hur mycket gas det kan gå åt för att hålla avloppstanken varm när den börjar bli full. Det blir nog bäst att försöka tömma ofta när det är kallt. Har inte hunnit vara ute så mycket vintertid ännu, landsbygsboende med skjutsande av tonåringar binder en rätt fast, men snart stundar den frihet som barn med körkort ger sina föräldrar.

Det kanske även vore bra om någon lade upp en särskild avdelning under forum där de som gjort egna modifieringar kunde lägga upp bilder och tips som kan komma andra till del. Något i stil med Husbilsdoktorn.
Gunnars sida gosoft.se är ett mycket fint exempel med tips till både inspiration och direkt efterföljande.

Hälsn EssoJ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vintercampa

Molle,

Jag köpte dem på Pieper i Gladbeck Tyskland.
Tyvärr står det varken fabrikat eller något identifierbart på detaljerna.
Jag hittade dem när jag strövade omkring i affären.
Kolla vilka siphoner du har i vattenlåsen. Kan hända Kama har dessa lock för uppvärmning.

I stället för stav kan du använda en värmematta på undersidan tanken.
Jag kom inte åt med detta, därav staven i stället.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

den som är lite händig kan köpa en lödkolv och använda den som stavvärmare, finns i effektområdet 25-50W på 12 volt vilket innebär 2-4A strömförbrukning
har en bekant som använde detta på sin motorcykel som han körde på vintern, i oljetrågets oljeplugg borrade han ett hål i vilken har fäste lödkolvselementet så att det stack in helt o hållet i tråget
en enkel men effektiv motorvärmare för luftkylda motorer som också borde fungera som frostvakt i en avloppstank, inte särskilt dyrt heller jämfört med den frostvakt som finns på länken i tidigare inlägg
en vanlig motorvärmare av instickstyp skulle väl också fungera och man kan driva den på 220V?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vintercampa

En annan enkel sak man kan göra och som gör mycket för komforten om man inte isolerar bort förardelen helt är att skära till liggunderlag och lägga under mattan i förarhytten. Dra även upp under instrumentbrädan.
Jag valde svarta på Coop för att det inte skulle synas så mycket.
Dessutom har jag monterat invändiga jalusier på rutorna samt har en gardin att dra för längst in.
Detta gör tillsammans med den utvändiga isolermattan att det blir flera luftspalter och kallraset blir minimalt.
Min är integrerad och dubbelbädden är i förarhytten så jag hade ju inte så mycket val.
Ner till runt -15 fungerar detta utmärkt trots att jag bara har lilla Truma 3402 utan att jag behöver tillskott av elvärme.
Blir det lägre temp så får man antingen klä på sig lite mer eller se till att ström finns tillgänglig.

Om man använder en kupeevärmare som stödvärme så får man inte ställa in den så att Truman inte går alls, då kommer vattenslangar längs ytterväggar att frysa utan man ställer den något lägre än Truman så den går in och stöttar bara.

Nu är vi oftast inte ute på långresor på vintern utan det blir några helger, ibland förlängda med Fredag o Måndag.

Beroende på vilket husbildmärke man har kan man behöva se över hur vattenslangar är dragna. Jag kollade noga att alla vattenslangar var dragna utmed värmeslangarna och stripade fast dem ovanpå slangarna där det var möjligt. Annars måste man se till att det är god luftcirkulation och ev göra en avledning med klenare slang in i utrymmen som riskerar att frysa.
Se till att de utrymmen slangarna går i inte är täta så luften står still eller att INGA slangar ligger för nära ytterväggar. Känns det kallt någonstans så ta liggunderlag och isolera med.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Vintercampa

Jag är ju som vanligt lite underlig och har därför både luftburen och vattenburen värme i bilen, två helt skilda system.
En direkt skillnad är snabbheten, därför anväder jag den luftburna först för att snabbt få upp lite värme och sedan den vattenburna under färd.
Den vattenburna är tystare.
/Nisse
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Vintercampa

Ett stort problem med Fiats alla "hyttbilar" dvs alkov o halvintegrerade modeller är kalldrag från hyttdelen. Eftersom den är oisolerad måste den skärmas av på något sätt. Utvändig isolermatta rekomenderas, lättare att montera o du slipper skrapa rutor och ingen is vid torkarbladen. Till min förra husbil, Fiat halvintegrerad, köpte jag ett billigt täcke. Med hjälp av breda kardborrband fästes det upp runt hyttdelen, mellan golv o tak. Viktigt att det når ända ner till golv. Det är en enkel grej att sätta upp hjälper mycket mot kalldrag.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vintercampa

DSCN5593.JPG
 
Toppen