• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbruk, hur hanteras avloppstank/vattentank?

F

F.d. 28299

Guest
Hej

Lite frågor jag hoppas någon kan svara på. :)
Vi ska bo i husbilen permanent hela vintern.

Hur ska avloppstankar och vattentankar hanteras?
Kasett-toan?

Kan man isolera på något sätt. Miljövänliga antifreeze medel? Eller ska det vara helt tomt på vatten under vintertid?

Mvh//
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vinterbruk, hur hanteras avloppstank/vattentank?

Hej

Lite frågor jag hoppas någon kan svara på. :)
Vi ska bo i husbilen permanent hela vintern.

Hur ska avloppstankar och vattentankar hanteras?
Kasett-toan?

Kan man isolera på något sätt. Miljövänliga antifreeze medel? Eller ska det vara helt tomt på vatten under vintertid?

Mvh//

Sitter färskvattentanken inne i bilen (ex. under någon sofa/sits) kan ju tanken använda säven vintertid eftersom ni kommer ha värme på konstant. Om gråvattentanken sitte runder bilen (oisolerad, inte helt ovanligt) brukar manga ha kranen constant öppen och samla upp spillvattnet I en hink motsv. som sedan kan bäras bort och in I värmen. Alt. släppa ut det där man står (vilket gud förbjude).

Sitter gråvattentanken i ett uppvärmt dubbegolv är det ingen skillnad jämfört med sommaren så länge ventilen för att öppna/stänga sitter uppvärmt.

Toakassetten sitte rju också I uppvärmt utrymme så där krävs Inga åtgärder annat än att se till att luckan för kassetten inte fryser igen.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen