• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbilder från Bohuslän

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Jag har fått förfrågningar om vad HDR är för något. Wikipedia förklarar det så här:

High Dynamic Range är ett samlingsnamn för kamerateknik och bilder som klarar extremt stora intensitetomfång, det vill säga att man i samma bild kan ha både väldigt mörka och väldigt ljusa bildpunkter. Ett sätt att få fram detta genom är att ta flera exponeringar med sin kamera. Dessa ska då vara normalt exponerad, underexponerad och överexponerad. Ju fler bilder man lägger samman, desto större omfång får man.

Det finns appar (applikationer) till t.e.x. iPhone som helt automatiskt exponerar minst två bilder (under- och överexponerad) och sedan anpassar dem till en med ett betydligt högre exponeringsomfång.

Så här kan det se ut: Pro HDR Photos
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Vilka fina bilder Janne! Jag tycker det är häftigt att vara ute vid havet i storm, dock inte i kajaken...:D
Men salta stormar och digitala systemkameror är ingen hit...var noga med att torka rent från saltkladdet efteråt, saltet kryper in i kameran och orsakar korrosion efter hand, kan bli en dyr historia!
Det finns ett väldigt bra väderskydd till kameran, kommer ej ihåg vad det heter, men jag kan kolla om nån är intresserad.
Annars funkar det rätt hyggligt meden vanlig fryspåse, modell större, och klippa hål för linsen, och obs, använd skyddsfilter!


/Annette
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Äntligen får vi se grå himmel,
jag som trott att du alltid monterade in blå himmel med lite molntussar i dina härliga bilder :p: !
/Gunnar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Det var delvis blå himmel när jag ställde kosan till Smögen idag men det mulnade på vid framkomsten. Därav molnen, annars gillar jag blå himmel med vita moln bäst. Broddar och dubbdäck var idag ett måste eftersom isbark på flera cm täckte allt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Hasselösund mot Smögenbron.

Bilden tagen med en gammal Canon G6 eftersom den lämpar sig för "bracketing", dvs den tar tre bilder,
en underexponerad 2 steg, en normal och en överexponerad 2 steg. Kameran klarar inte av att sammanfoga bilderna
som iPhone kan göra utan sammanfogningen gjordes i datorn för att få ett större dynamiskt omfång (HDR).

Det finns kameror som klarar av hela kedjan och levererar en slutlig bild med större omfång som tex Ricoh CX1
som nu reas av Japan Photo för 1199.- (kostade över 3000.- när den kom). Funderar på att köpa den.


 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

Tycker det verkar som väldigt många nya kameror har funktionen att sammanfoga till HDR nu. Både kompakter och systemkameror.

Utom mina:(.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbilder från Bohuslän



Hasselösund

Testar med en bild som är skapad av tre gafflade foton och sedan tonmappade med "Enhancer Painterly" i Photomatix.

Det är sådana bilder som felaktigt kallas HDR-bilder men som snarare bör kallas tonmappade.

Man kan tycka vad man vill om förfarandet men populärt har det blivit.
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Vinterbilder från Bohuslän

HEJ
Tack för fina bilder, har kört med båten på alla ställen du plåtat många gånger, till och med nu värmer det när minnerna kommer upp trots vinterbilder, vad är Santa Pola mot västkusten ? men här är bra vintertid.
lowelowe :)
 
Toppen